Läraren om skärmfri förskola: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Nu får får man tänka till och backa tillbaka till hur man gjorde förr, säger Therese Flink.
Fokus
En som ser positivt på de nya skrivningarna i läroplanen är Therese Flink på Ekebackens förskola i skånska Billesholm.
– Nu får jag använda mig själv mer i undervisningen, säger hon.
Tidigare har lärarna på förskolan använt en hel del digitala verktyg i sin undervisning. Bland annat har projektorn använts vid sagoläsning, dans, rörelse eller när de tittat på något UR-program.
– Det digitala har varit ett verktyg i undervisningen, ett komplement. Men nu får man tänka till, backa tillbaka till hur man gjorde förr. Jag tycker att det är positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen nu, säger hon.
De nya skrivningarna har skapat många diskussioner på Ekebacken, även om det varierar hur man ser på det hela. Det kommer nog ta ett tag innan det sätter sig, tror Therese Flink.
Mer rörelse och läsning
Förskolan kommer nu att ha ett större fokus på rörelse och läsning. Rektorn har bland annat infört rörelse- och språkambassadörer på varje enhet. Men vissa digitala verktyg tror Therese Flink att de kommer att fortsätta med, exempelvis green screen och fotografering.
– Digitala verktyg är även bra för barn med annat modersmål. Vi har tidigare också skapat miljöer med hjälp av det digitala vid vilan och lyssnat på musik. Nu känns det som att det är helt stopp för det. Men kanske landar vi i att använda det digitala där även framöver, men på ett annat sätt, säger hon.
Att använda skärmar som barnpassning har dock aldrig varit aktuellt.
– Absolut inte. Vi har alltid haft en tanke bakom. När man diskuterar barns skärmtid blandar man ihop det. Det är inte i förskolan problemet ligger. Men i debatten dras alla över en kam.
Läs hela fokus om den skärmfria förskolan
Sex av tio lärare välkomnar skärmfri förskola
Så svarar lärarna om skärmfri förskola
De satsar på dans när förskolan blir skärmfri
Läraren om skärmfri förskola: ”Går tillbaka till hur vi gjorde förr”
Läraren i förskolan: ”Vi fortsätter med det digitala”
Skärmförbud för de yngsta hindrar språkundervisningen