![](/contentassets/4a87ac97123f43a699bc1ab071a1a5cb/fagelviksskolan_faddring_foto_oskar_omne010.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Filip i årskurs tre har verkligen växt av att vara fadder, berättar Pernilla Karlgren. Nu är han mycket mer framåt. Från vänster: Liam, Filip, Pernilla, Levi och Teo. Foto: Oskar Omne
Faddern Julian berättar för Pernilla Karlgren hur han, Olivia och Bella har lagt upp sin digitala presentation om asiatiska elefanter. Till vänster: Finn, Ebba och Lo. Foto: Oskar Omne
Reportage Ettorna får förebilder och treorna blir förebilder – på riktigt. Lågstadielärarna Pernilla Karlgren och Linnéa Malmsten tröttnade på det traditionella arbetet med faddring och skapade en egen faddermodell – där lärandet utgör kittet mellan eleverna.
Pernilla Karlgren var nästan tvungen att gömma sig bakom en gardin när en av hennes elever i årskurs tre höll en muntlig presentation. Presentationen, eller berättelsen som de föredrar att kalla det för att avdramatisera det hela, var finalen på ett av deras många faddringsprojekt.
I just det här fallet hade treorna fått i uppdrag att beskriva sitt temaarbete om djur för årskurs ett.
– Jag fick glädjetårar då en kille som ofta undviker att prata inför klassen plötsligt stod där och höll en presentation om bävrar, utan några som helst problem. Treorna växer verkligen av våra faddringsprojekt. De blir förebilder och ettorna får förebilder, berättar Pernilla Karlgren och förklarar att deras faddring – fadderskapsarbete – är en integrerad del av undervisningen.
Klockan är 7.30 och vi sitter i ett litet lunchrum med plats för fyra personer. Fågelviks skola på Värmdö utanför Stockholm består av flera små byggnader och varje hus har sina egna krypin.
I dag är det återigen dags för faddring och eleverna ska få jobba med sina ”Grej of the day”-projekt. Men först berättar kollegorna Pernilla Karlgren och Linnéa Malmsten hur de kom på idéen till sin faddring-metod som består av ett pararbete mellan en etta och en trea. Ofta i form av researchprojekt.
Linnéa Malmsten och Pernilla Karlgren. Foto: Oskar Omne
– Nästan alla skolor har faddring, det är något vi blir ålagda att göra, men vi kände att det klassiska sättet att jobba på kändes lite meningslöst. Fast inledningsvis gjorde vi som man alltid gör. Vi parade ihop dem, lät eleverna lära känna varandra och spela spel, säger Linnéa Malmsten och fortsätter:
– Sedan gick vi över till det som brukar kallas ”fadderläs”. Men det blir ofta väldigt monotont: Trean läser och ettan får svårt att koncentrera sig och börjar lägga pussel…
– Och pillar sig i näsan eller kryper omkring på golvet, säger Pernilla Karlgren skämtsamt och tillägger att hennes treor tyckte att faddringen var både tråkig och jobbig på den tiden.
Till slut kändes det bara som bortkastad tid – tjugo minuter i veckan. Ganska mycket tid om man slår i ihop det på ett helt år.
– Som jag ser det har faddring blivit någon form av skendemokrati. Det ser snyggt ut men kvaliteten i mötena stämmer inte överens med allt det fantastiska som utmålas kring faddring. Därför ville vi hitta ett sätt att nyttja den här tiden så det blev mer kvalitativt, säger Linnéa Malmsten.
Först började de med att studera läroplanen för att undersöka om det gick att hitta något där som kunde bidra till någon slags riktning. Men icke. Sedan läste de läroplanskriterierna för bedömning av godtagbara kunskaper, där de fann information som stämde överens med de mål de ville uppnå.
När de hade utvecklat sina egna mål skulle faddringsarbetet placeras i en konkret kontext, ett sätt att gå till väga rent praktiskt. Då slog det dem att konceptet ”Grej of the day” var utmärkt i sammanhanget. Det är en etablerad metod som går ut på att samla information och bilder om ett visst tema. Samt anteckna och skriva faktatexter. Utgångspunkten är att uppgiften bara ska pågå i korta sessioner, omkring tio minuter.
Så över till dagens arbete. Eleverna är i full gång med sitt uppdrag. Under dagens pass ska de föra in sitt material i en Google docs-presentation, där allting skeri samarbete mellan ettor och treor.
Isolde, Hanna och Maja. Foto: Oskar Omne
– På det här viset får vi in många läroplansmål. Mina treor ska exempelvis lära sig att presentera, tala, samtala och lyssna, enligt läroplanen, säger Pernilla Karlgren.
Linnéa Malmsten fyller i:
– Och mina ettor får lära sig att lyssna på instruktioner och ta till sig fakta. Men framför allt så gynnar det deras skrivutveckling. De behöver färdighetsträna och skriva mycket och ofta. Och här får de stöd av treorna i sitt skrivande. Dessutom får de lära sig olika digitala inslag som hjälper dem att utvecklas.
När klockan är kvart över åtta kommer Pernilla Karlgrens elever in i klassrummet. Linnéa Malmstens ettor befinner sig i klassrummet bredvid. I bakgrunden hörs lugn musik och rutinen verkar vara att sätta sig vid sin plats och läsa tills lektionen drar i gång. Klassens topp tio tycks vara Kalle Anka-pocket. Alla ser djupt koncentrerade ut.
Snart frågar Pernilla Karlgren eleverna vad de ska tänka på när de har sina fadderträffar? En elev berättar att ettorna ska få vara med och bestämma. En annan att man ska vara en god förebild.
Filip i årskurs tre har verkligen växt av att vara fadder, berättar Pernilla Karlgren. Nu är han mycket mer framåt. Från vänster: Liam, Filip, Pernilla, Levi och Teo. Foto: Oskar Omne
När treorna har hämtat sina datorer kommer ettorna in i rummet och sätter sig i en ring på den mörkblå runda mattan mitt i rummet.
– Välkomna fadderbarn! säger Pernilla Karlgren. Vad härligt att se er igen. Nu är det ju fadderträff, eller hur? Och vi ska fortsätta med vår ”Grej of the day”, men först ska vi gå igenom hur man lägger in bilder i en Google docs-presentation.
Sedan visar hon hur det går till på en digital tavla – en Clevertouch – samtidigt som hon resonerar med eleverna hur man gör.
Treorna är färre än ettorna i Fågelviks skola så ettorna Liam och Levi får samsas om Filip i årskurs tre. De har valt temat ödlor, för att de tycker att det är ett coolt djur. Gruppens fadder berättar att syftet med de här stunderna är att både treor och ettor ska få andra vänner än de vanligtvis leker med.
– Och så lär vi oss av varandra. Jag skriver och frågar om Liam och Levi vill skriva, och om de inte vill så skriver jag, säger Filip.
Även ettorna känner att de har lärt sig mycket.
– Nu vet jag att det finns tre olika ödlor i Sverige! Det visste inte jag förut. Och ibland skriver jag lite, men då brukar jag få hjälp, säger Liam.
Carl, som går i årskurs ett, berättar om samarbetet med sin fadder Theo.
– Jag brukar försöka fundera på vad Theo ska skriva. Och om jag inte kan så kan han, säger Carl.
Faddern Julian i gruppen bredvid förklarar att faddrarna har ett visst ansvar.
– Man måste vara lite snäll och man får inte säga fula ord, till exempel.
Sedan berättar ettorna Bella och Olivia att Julian är bra på att lära dem saker. I dag har de lärt sig att dubbelklicka på datorn och att en asiatisk elefant kan väga 4 000 kilo.
Framöver ska grupperna och paren presentera sin ”Grej of the day”, utan att tala om vad de beskriver. Därefter får de andra klasskamraterna gissa vilket tema de har gjort research om.
För några veckor sedan gjorde Pernilla Karlgren en utvärdering där hennes treor fick berätta vad de anser om faddringsarbetet.
– De tycker att det är jättekul och skrev att de var stolta över sig själva.
Den enda svårigheten som kan uppstå under faddringen är när grupperna inte fungerar, när viljor stretar åt olika håll.
– Men det har faktiskt inte hänt så ofta, konstaterar Linnéa Malmsten. Jag tycker att det här är så otroligt roligt och jag kan riktigt se i mina ettors ögon hur de tänker ”oj, vad mycket han eller hon kan. Om jag tränar så kommer jag också att kunna det”.
Så här går det till, steg för steg:
Fotnot: De fem första stegen kräver 10–12 tjugominuterspass. Presentationerna och de skriftliga sammanfattningarna kräver ytterligare 6 pass.
Ålder: 40 år.
Bor: Ingarö.
Familj: Ett barn och sambo.
Utbildning: Lärare mot yngre åldrar.
Antal år i yrket: 16 år (förskola och skola).
Fritidsintressen: Odling, matlagning, pyssla och skapa.
Ålder: 42 år.
Bor: Värmdö.
Familj: Två barn och sambo.
Utbildning: Grund- och förskollärare.
Antal år i yrket: 12 år (förskola och skola).
Fritidsintressen: Promenera i skogen, styrketräna och basket.
Krönika ”Förstår nu hur det är att börja läsa efter ett långt läsfritt sommarlov.”
Krönika Läraren: Men jag förväntar mig inte något svar.
Krönika ”Vi behöver ha tålamod och en portion uppfinningsrikedom.”
Lektionstipset ”Många lärare tycker att det är läskigt, man vill inte att elever ska bli ledsna.”
Krönika ”Barn kan inte bryta ensamheten på egen hand.”
Panelen Tre lärare svarar.
Reportage ”Det här handlar om att få lära sig på ett annat sätt än i klassrummet.”
Läsinlärning Läraren: Förstod tidigt att många i klassen ännu inte blivit nyfikna på läsningen.
Forskning Forskarnas tips: Så blir de bättre rustade för utmaningarna som väntar.
Forskning Professorn: Jag vill ta chansen att försöka påverka
Läsning ”I en del fall har lärarna helt enkelt aldrig fått reda på att erbjudandet finns.”
Vi lärare debatt Speciallärarens tips till myndigheten.
Vi lärare debatt Skolverket: ”Mätsäkerheten måste bli högre”.
Panelen Tre lärare om den perfekta lektionslängden.
Krönika ”Läsandet måste på allvar bli skolans viktigaste fråga.”
Vi lärare debatt ”Hade jag vetat hur dålig utbildningen skulle vara hade jag inte tagit det här stora studielånet.”
Vi lärare debatt ”Vi ser inte ett enda forskningsperspektiv som allenarådande.”
Reportage Därför öser Hammarkullsskolan på rejält med lästräningen redan i förskoleklass.
Vi lärare debatt Lärarstudenten: Utan grund ifrågasätter forskarna mina erfarenheter.
Vi lärare debatt Specialläraren: Bedömningsstödet har kritiserats åtskilliga gånger nu.
Lektionstipset Läraren om varför skönlitteratur är bästa läromedlet.
Läsa-skriva-räkna-garantin Skolministern om regeringens bakläxa till Skolverket.
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Med rätt resurser hade svårigheterna kunnat tränas bort.”
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Det här är allvarligt eftersom avkodning är grundläggande”.
Läsa-skriva-räkna-garantin Specialläraren: ”Ett övergrepp på vår professionalism”.
Läsa-skriva-räkna-garantin Gymnasielärarna: Många saknar basala kunskaper när de kommer till oss.
Läsa-skriva-räkna-garantin ”Har fått 30 minuters undervisning om metoder för den tidiga läsinlärningen.”
Läsa-skriva-räkna-garantin Åsa Fahlén: Skolverkets uppdrag från regeringen är för vagt.
Läsa-skriva-räkna-garantin Många godkänns på NP – trots svag läsförståelse.
Fortbildning 1 av 30 höjde sitt provbetyg: ”Den generella effekten är liten.”
Forskning ”Rikta inte in er på regelbrott och konflikter.”
Matematik no teknik Initiativet applåderades av många, men det skapade också en del spänningar i klassen.
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Krönika ”Både lärare och lärare i fritidshem bör vara involverade i arbetet med tillsyn.”
Forskning Forskaren om att elever inte förstår – trots att vi tror det.
Förskoleklass Sveriges Lärare: Mycket illa, man börjar i helt fel ände.
Läsning ”De vill läsa så mycket de hinner av författarna som de ska få träffa.”
Lektionstipset ”Zoo animal”-känslan får eleverna att erövra det skrivna språket.
Forskning ”TRR är väldigt krävande och lärarna behöver mycket stöd.”
Pedagogik Läraren: Riskerar att förstärka elevers dåliga självkänsla.
Pedagogik Matteläraren om hur omstridda TRR-metoden funkar i praktiken.
Krönika ”De som tidigare inte vågat pröva kan nu göra det.”
Böcker ”Det är en hyllning till oss som kämpar för våra elever.”
Forskning Forskaren: De uppskattar verkligen träd och planteringar.
Krönika ”Läsinlärningen gynnas av lugn och ro, envist arbete och undervisning som inte överges.”
Vi lärare debatt Pensionerade läraren: ”Visst har en och annan elev knorrat”.
Forskning Forskarens råd: Introducera inte digitala hjälpmedel för tidigt.
Krönika ”Det är så läskigt att jag kräks. Så rädd är jag.”
Krönika ”Det är som att övertyga någon att man ska äta grönsaker för att det är nyttigt.”
Forskning ”Det finns inget fult i det!”