Så har arbetslaget på Montessoriförskolan minimerat stressen

Från vänster: Marie Johansson, Annicka Gustafsson, Marie Atthage (dold), Paula Nilsson, Felicia Brandel, Barbro Elfqvist och Look Engebrethsen. Foto: Anders Andersson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Att känna sinnesro på jobbet är inte alla förunnat. Men på Montessoriförskolan Asken i Vessigebro utövas konsten att minimera stressen, för både stora och små.

Förskollärare Marie Johansson, hur kommer det sig att ni är så stressmedvetna?

– Det började för 20 år sedan när en kollega reagerade på att det var så mycket stress i samhället. Hon introducerade chi-gong, yoga och massage på förskolan, och det har fortsatt sedan dess. Vår mission är att ge barnen tid, kärlek och en stressfri miljö.

Vad gör ni för att minimera stressen?

– Ibland har vi avslappningsövningar eller and­ra pass på våra personalmöten, och Barbro, som är yogainstruktör och har varit här hos oss i 25 år, kör olika pass med barnen, både inne och ute. Vi har även massage när barnen kan massera sig själva eller varandra. Vi har också något som kallas Stenens hemlighet då och då. Att se barnen sitta där knäpptysta med stenen i handen är faktiskt magiskt. Ibland kör barnen egna yogapass, det är häftigt att se hur allt skapar ringar på vattnet. Det är fantastiskt att se de här små människorna vara så lugna.

Ni delar även med er av er kunskap, hur då?

– Barbro och jag har haft föreläsningar, både för andra förskolor och på föräldramöten. Vi har även en sida på Facebook, ”En stressmedveten vardag tillsammans med våra barn”, med olika tips. Dessutom är vi med som exempel i Lena Nyholms bok ”Nedstressad förskola: medveten närvaro”.

Hur fungerar ni på förskolan som arbetslag?

– Vi trivs och har roligt tillsammans både på jobbet och de gånger vi träffas privat. Vi är ett väl sammansvetsat arbetslag, och det är alltid kul att komma till jobbet. Vi ställer upp för varandra och var och en av oss får blomma i det vi tycker om. Om jag brinner för att hålla i samlingen får jag göra det, och den som inte gör det, den slipper. Man känner sig alltid betydelsefull i gruppen. Detsamma gäller för barnen. Det betyder mycket för deras självkänsla att de känner sig betydelsefulla.

Är det annat ni gör annorlunda på förskolan?

– Ja, vi försöker att inte fastna i rutiner. Barnen får gå ut och in när de vill, och jobba med vilket material de vill och hur länge de vill. Det skapar ett flow. Frukosten har vi också ändrat på. Förr hade vi frukost för alla halv åtta, nu står den framme till halv tio. Det är ingen stor grej.

Arbetslagets anti-stress-tips

  1. Var tillåtande, både mot barnen och mot er själva.
  2. Släpp rutinerna. Låt barnen styra. Om barnen målar koncentrerat behöver man inte avbryta för att ha samling bara för att klockan är nio. 
  3. Du kan inte jobba stressmedvetet om du själv är stressad. Sitt ner i arbetslaget och prata om vad som stressar just dig. I arbetslaget kan man hjälpa varandra att lösa stressen.