Podcast: Så får vi bättre kommunikation med vårdnadshavarna

Svårare att prata med föräldrarna än med barnen? Förskollärarna Linda Johansson, Eva Lindström och Fredrik Kahn diskuterar problem som ofta uppstår i kommunikationen med vårdnadshavare.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Hur bra är vi egentligen på att förmedla information om det som händer på förskolan till föräldrarna?

Veckobrev som knappt någon läser, känsliga samtal vid hämtningar, och utvecklingssamtal med språkförbistring. Olika sorters kommunikation tar upp en stor del av vår arbetstid, men det är inte alltid så lätt och går inte alltid så bra. I senaste avsnittet av podden Förskolan berättar förskollärarna Eva Lindström, Linda Johansson och Fredrik om missar de gjort och hur man i stället kan göra för att få kommunikationen med vårdnadshavarna att fungera bättre.

”Förväntas lära sig allt på VFU:n”

Eva, Linda och Fredrik önskar alla att de hade lärt sig mer om detta under förskollärarprogrammet.

– Vi lägger otroligt mycket tid på föräldrasamverkan i förskolan och det är en så stor del av vårt jobb, men man lär sig ju knappt någonting om det under sin utbildning. Jag kan inte minnas att jag lärde mig något alls. Man förväntas lära sig allt om hur man pratar med föräldrar på VFU:n, säger Eva.

Fredrik håller med.

– Ja, att kommunikationen fungerar är helt grundläggande. Det är en av de viktigaste delarna av vårt arbete men man förväntas kunna det från första dagen man börjar jobba, säger han.

Trots 20 års arbetslivserfarenhet inom förskolan är det fortfarande svårt ibland. Det går inte alltid som man tänkt sig.

– Jag minns en gång när jag skulle skicka mejl till en förälder men så skickade jag till fel förälder. Det blev inte jättebra, men jag lärde mig mycket av det, säger Eva och skrattar.

– Jag kommer ihåg mitt allra första utvecklingssamtal. Det var med en familj som bara förstod engelska. Det är ju ett samtal som jag idag skulle vilja ha gjort om på ett annat sätt. Men jag har ju familjer nu där föräldrarna varken pratar svenska eller engelska. Det är ju jättesvårt, säger Fredrik.

Tips: Svara inte direkt

Så, hur ska man göra om man är helt ny som förskollärare då? Eva Lindström har ett tips.

– De svåraste samtalen är vid hämtning och lämning då man inte är förberedd, när det kommer in en förälder på eftermiddagen som är arg. Då är det skitsvårt. Mitt råd till någon som är ny är att inte svara en vårdnadshavare direkt. Det är bra att kunna tänka innan man svarar. Om föräldrarna kommer så kan man avvakta och våga säga: ”Vet du, det här vill jag faktiskt tänka på, det här kanske jag behöver bolla med kollegorna, kan jag återkomma till dig senare?”

En stor utmaning i kommunikationen är att faktiskt nå ut via olika krångliga plattformar på nätet och det är även en utmaning att föräldrar efterfrågar så olika saker. Vissa föräldrar läser varenda rad i veckobrevet och vill veta allt om läroplanen medan andra kanske bara vill veta hur deras barn har sovit och ätit under dagen.

– Vi måste se alla föräldrar precis på samma sätt som vi ser alla barn, att de är olika, och inte bara lägga tid på de som är utåtagerande och som skriker mest, säger Linda Johansson.

Lyssna på Förskolan här!