Man ska inte heller underskatta de spontana APL-besöken utöver trepartssamtalet, enligt My Olofsson. Foto: Christian Ekstrand.
Till startsidan
My Olofsson, som har arbetat som yrkeslärare, forskar nu om hur elever kan få stöd under APL. Hon betonar att förberedelserna är avgörande och det finns goda exempel där specialpedagogen har besökt arbetsplatsen. Foto: Christian Ekstrand.
Så gör vi
Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen.
– Elevhälsoteamet är sällan involverat i APL så här finns det en jättestor utvecklingspotential, säger forskaren My Olofsson.
Förbered både eleverna och arbetsplatsen väl. Det betonar forskaren My Olofsson som en mycket viktig faktor inför APL. Det kan handla om specifika yrkeskunskaper som behöver tränas eller annat som kan vara viktigt att känna till om en arbetsplats.
– Det är också viktigt att synliggöra vilka förväntningar som finns hos eleven och från arbetsplatsen. Om inte det görs tydligt så kan det bli problem och en krock redan från början, säger My Olofsson, som har en bakgrund som yrkeslärare och som nu är doktorand vid Linköpings universitet.
I förberedelserna ingår att kontakta handledare ute på arbetsplatsen. En uppgift som vanligtvis ges till yrkesläraren.
– Ofta förväntar sig arbetsplatsen att eleven ska uppföra sig som en professionell medarbetare medan eleven vill vara just elev ute på arbetsplatsen. Här får yrkesläraren fungera som en medlare mellan de här förväntningarna. Detsamma gäller om handledaren förväntar sig att eleven ska kunna mer än vad som gåtts igenom på skolan, säger My Olofsson.
En grundläggande fråga är när eleven är mogen för sin första APL-period. En del yrkeslärare tycker att det är viktigt att eleven kommer ut tidigt för att få en uppfattning om vad det kommande yrket handlar om. Andra menar att det är bättre med APL när eleven har fått fler yrkeskunskaper.
– Det finns inget som säger att det ena är bättre än det andra. Det är upp till yrkeslärarna själva att avgöra.
Man ska inte heller underskatta de spontana APL-besöken utöver trepartssamtalet, enligt My Olofsson. Foto: Christian Ekstrand.
My Olofssons forskning handlar om stöd inför och under APL. Det kan bland annat handla om vilka förberedelser som fungerar bäst och vilket stöd som ges och kan behövas innan APL och när den pågår.
– I dag är elevhälsoteam sällan involverade i APL så här finns det en jättestor utvecklingspotential. Jag har sett exempel där specialpedagoger har följt med till arbetsplatsen inför APL-perioden. Då får de en uppfattning om hur lärmiljön ser ut och vilket stöd och vilka råd som kan behövas.
Vilka är de största bekymren för eleverna?
– Ofta är det sociala svårigheter och social ångest. Det kan också vara ganska enkla saker som att de inte vet om de ska ha lunch med sig eller att de har glömt namnet på handledaren. Det kan motverkas med förberedelser. En del elever säger att de inte vill gå på APL. Då blir det ofta upp till yrkesläraren att ta reda på vad som inte fungerar. Ibland kan det vara kemin som inte stämmer mellan elev och handledare. Så här är matchningen viktig.
Källa: My Olofsson.
Vad ska man göra om elev vägrar att gå på APL?
– Det är ett bekymmer i dag. Ofta är det i början som något har brustit. Det kan underlätta för eleven att yrkesläraren följer med elever inför APL-perioden. Man ska inte heller underskatta de spontana APL-besöken utöver trepartssamtalet. Men tyvärr har yrkeslärarna ofta ont om tid. Det är inget alternativ att eleven avstår APL, säger hon.
My Olofsson har varit yrkeslärare i tio år med inriktning frisör. Hon utbildade sig även till specialpedagog för att bland annat se om elevstöd kunde integreras mer i APL. Hennes erfarenhet är att APL blev bättre när skolan satsade mer på förberedelser.
– Färre elever ville byta plats och skolan kunde behålla en bank med arbetsgivare.
Namn: My Olofsson.
Ålder: 34 år.
Yrke: Doktorand vid Linköpings universitet. Tidigare frisör, yrkeslärare och utbildad specialpedagog.
Gör på fritiden: Träffar vänner och simmar en del.
Läser: Mest facklitteratur.
Tanken med att börja forska: När jag skrev min uppsats på specialpedagogprogrammet så upptäckte jag att det inte fanns så mycket skrivet om stöd inom APL. Sedan såg jag en annons från universitetet och då sökte jag med fokus på den frågan.
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.
Krönika Från ointresse till att ta egna initiativ. Det är en process som jag tror att många yrkeslärare får uppleva i arbetet med elever.
Yrkesprogrammen Industritekniska programmet kräver målmedvetenhet. Eleverna ska träna sin förmåga att vara kreativ och jobba med av olika typer av utrustning. Dessutom bidrar lärarna med social kompetens, och självförtroende.
Reportage Ett tryggt arbetslag skapar trygghet hos eleverna. Det smittar av sig. Föga förvånande men lättare sagt än gjort. På Finsnickeriet på S:t Eriks gymnasium i Stockholm har man lyckats, och prisats med titeln Årets arbetslag 2024.
Yrkesprogrammen 38 procent av dagens elever vet inte om de kan få högskolebehörighet på yrkesprogrammen eller inte, enligt undersökningen ”Gymnasierapportsval 2024”
Apl Enskilda lärare ska inte behöva vara ansvariga för att ordna APL till yrkeselever, enligt Erik Ehn Blomgren på Sydsvenska Handelskammaren.
Arbetsmarknad Svenskt näringsliv ser ett stort behov av ökad kontakt mellan yrkesprogram, arbetsgivare och de olika branscherna.
Reportage Utan Per stannar Sverige! Så lyder en del i motiveringen för Årets yrkeslärare Per Heed. Han tränar eleverna vid simulatorn för personbilar och tunga lastbilar.
Reportage Forskaren och hantverkaren Ruhi Tyson anser att samhället underskattar värdet av yrkesutbildningar.
Lagarbete På torget i Olofström står nu renen Rudolf och hans släde, skapade av yrkeselever. Projektet har stärkt både yrkesstoltheten och samarbetet bland eleverna.– De har utvecklats enormt, både som individer och i grupp," säger yrkesläraren Jimmy Bengtsson.
Så gör vi Elevernas svårigheter under APL kan motverkas med goda förberedelser. En lösning kan vara att skolans specialpedagog besöker arbetsplatsen, enligt My Olofsson.
Debatt Den statliga utredningen ”Fler vägar till arbetslivet” har inte kommit en dag för tidigt. Men utredningen dras samtidigt med en del återkommande problem, skriver professorn Alexandru Panican.
Examen Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare, ser ett stort behov av en reglering av planerings- och undervisningstiden för lärare.