Stefan Sjöstrand är yrkeslärare i svetsteknik och underhåll. Han lägger ner mycket jobb på att matcha rätt elev med rätt apl-plats och att skapa goda relationer, både till apl-platserna och till eleverna.
Till startsidan
Angelice Alm Lennartsson och Enya Bengtsson går industritekniska programmet med svets- och underhållsinriktning på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. Foto: Fredrik Jalhed
Reportage I Stenungsund står företagen på kö för att få apl-elever från det industritekniska programmet. Det nära samarbetet med arbetslivet ledde i höstas till utmärkelsen Årets gymnasieskola 2022 i Göteborgsregionen. Nösnäsgymnasiet uppmärksammades också för sin satsning på att få fler tjejer till yrkesprogrammen.
Jag kände aldrig någon tvekan att söka hit för att jag var tjej, säger Hannah Kristiansson, som nu går i trean på industritekniska programmet med inriktning svetsning.
Hon gör just nu sin apl på Swedish Match i Kungälv, men har kommit till skolan en stund för att vara med på ettornas lektion som en extra handledare. Och visst känner hon sig också som en förebild för andra tjejer i denna mansdominerade miljö.
– Om jag kan vara med och påverka andras yrkesval så gör jag gärna det. Jag har varit med ute i högstadieklasser och pratat om vårt program och tycker också det är roligt att ha en handledande roll. Kanske jag kan bli apl-handledare i framtiden också? säger Hannah Kristiansson.
Stefan Sjöstrand är yrkeslärare i svetsteknik och underhåll. Han lägger ner mycket jobb på att matcha rätt elev med rätt apl-plats och att skapa goda relationer, både till apl-platserna och till eleverna.
”Jag ser redan flera framtida handledare bland mina treor.”
Yrkesläraren Stefan Sjöstrand, som undervisar i svetsteknik och underhåll, berättar att många av hans tidigare elever nu är apl-handledare. Flera av dem har blivit chefer eller egenföretagare och är självklara samarbetspartners.
– Och jag ser redan flera framtida handledare bland mina treor. Hannah är definitivt en av dem, säger Stefan Sjöstrand.
När Yrkesläraren besöker hans klassrum ska ettorna få lära sig ett nytt moment.
– Här ser ni att vi fått ny utrustning ochi dag ska ni få pröva på att löda, säger Stefan Sjöstrand, och pekar på de ouppackade kartongerna med nya kopparrör.
Efter en kort instruktion sätter eleverna i gång och kapar, gradar och putsar så att rörbitarna först ska kunna sättas ihop för att sedan kunna lödas samman med hjälp av ett silver-fosforkopparlod.
I årskurs tre, när alla moment inom svets- och underhållsteknik är genomgångna får eleverna samla ihop sina kunskaper i gymnasiearbetet – som utgörs av ett internationellt svetsarcertifikat. Sedan väntar apl.
Även om det dröjer innan de här ettorna får komma ut på apl, får de under sina två första år god förberedelse inför vad näringslivet kräver av dem. Flera av företagen som skolan samarbetar med kommer gärna på besök till skolan och tvärtom. Och Stefan Sjöstrand själv får förstås en ständig uppdatering på vilka kunskaper som efterfrågas i industrin.
Det är första gången eleverna får prova på att löda. Efter första försöket är det skönt med en paus och lite kompissnack i ett av svetsbåsen.
Samarbetet mellan skola och arbetsliv har en lång tradition i Stenungsund, som framför allt är känt för sina stora processindustrier. Redan när Nösnäsgymnasiet öppnades 1976, fanns ett intresse från industrin att fånga upp eleverna på de tekniska utbildningarna. I dag ingår det industritekniska programmets båda inriktningar (driftsäkerhet och underhåll/svetsteknik respektive processteknik) och det tekniska programmet i ett teknikcollege. Företagen tar en aktiv del i utbildningen från början för att säkra sitt behov av framtida kompetens. I praktiken innebär det till exempel att företagen och skolan tillsammans gör aktiviteter för att få fler tjejer att söka till tekniska utbildningar, att företagen besöker skolan och berättar om sin verksamhet och att de tar emot elever på apl. Teknikcollege har också tagit fram en egen handledarutbildning för apl-handledarna på företagen, som komplement till den som finns på Skolverket.
Stefan Sjöstrand ser alltid till att det är lika många tjejer som killar som visar upp det industritekniska programmet på årskurs-åtta-dagar, gymnasiedagar, öppet hus och liknande. Nästa gång är det Angelice Alm Lennartssons och Enya Bengtssons tur att visa kommande elever att det är kul med teknik.<br />
Stefan sjöstrands kollega Daniel Eiylhoff jobbar på den processtekniska inriktningen av industriprogrammet. Hans apl-platser finns på de större kemiföretagen i Stenungsund, en bransch som ständigt behöver nya medarbetare.
– Vi har fler apl-platser än elever och många av våra handledare har själva gått vår utbildning, säger Daniel Eiylhoff.
Eleverna vet att 90 procent av dem kommer att få jobb direkt efter gymnasiet.
En av de elever som redan fått fast jobb är Abd Khaled. Han går i trean och gjorde sin apl på Borealis krackeranläggning och börjar sitt nya jobb i slutet av juni.
– Apl-tiden är ju lite som en 19 veckor lång arbetsintervju, där man på riktigt får visa vad man kan och att man tar ansvar, säger han.
Han berättar om en apl-period som var som en förlängning av skolan, eftersom han även på arbetsplatsen behövde läsa in många moment – om till exempel processflöden och säkerhet.
Abd Khaled tycker det är synd att inte fler tjejer söker till processinriktningen. Han har två tjejer i sin klass, medan det på motsvarande vuxenutbildning på yrkeshögskolan är hälften tjejer.
– Kompisar betyder så mycket i den åldern och det är ju helt fel att det ska styra. Jag gick emot kompistrycket själv när jag sökte hit och det ångrar jag inte. Vi ser ju intresset hos tjejerna när de är här på årskurs-åtta-dagarna (se faktaruta), men sedan vågar de inte.
Processinriktningen i Stenungsund har sedan länge också varit högskoleförberedande, helt enkelt för att industrin ställer sådana krav. Det har varit en lokal lösning jämfört med andra yrkesprogram där högskolebehörigheten fram till nu varit frivillig.
Från och med i höst görs alla yrkesprogram om så att de blir högskoleförberedande i grunden, vilket gör att eleverna kommer att läsa fler gymnasiepoäng per termin jämfört med de rent högskoleförberedande programmen. Men de har också möjligheten att välja bort den grundläggande behörigheten om de vill.
För Daniel Eiylhoffs elever blir det ingen skillnad mot tidigare, men Stefan Sjöstrand är orolig för att hans svetselever tar det negativt om de behöver välja bort kurser,
i stället för att som nu ha möjlighet att välja till.
– Jag vill hellre peppa eleverna än säga till elever med bekymmer i de teoretiska ämnena att de ska välja bort något. Det blir ett ansvar för både oss lärare och elevhälsan att se till att detta framförs på ett bra sätt.
LÄS ÄVEN:
Yrkeslärarnas viktigaste kompetenser är rankade
Skolministern vill ha en ny form av yrkesskola
Debatt Maria Kristoffersson på enheten för samordning på Universitets- och högskolerådet är kritisk till Yrkeslärarens artikel om hur blivande yrkeslärare valideras.
Nyheter När läroböckerna inte höll måttet tog Anders Ohlsson och Sven Larsson saken i egna händer – och började göra sina egna läromedel.
Nyheter Tiktok och byggkollo ska väcka ungas intresse för yrkesprogram. Samtidigt ökar behovet av smalare utbildningar. Men bristen på praktikplatser utmanar utvecklingen.
Krönika Det finns så oändligt många perspektiv att begrunda när det gäller den värld som yrkeselever är på väg ut i.
Lektionstipset Få stylistelever i landet har en salong på skolan. Men på Studio Blanka möter eleverna betalande kunder varje vecka, med höga krav på bemötande och hantverk.
Nyhet Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund ger yrkeselever från tre olika gymnasieskolor grundläggande utbildning i hur man ska agera vid olika typer av olyckor och hur man släcker bränder.Några moment som ingår är ytlivräddning i vatten, hjärt- och lungräddning, sök- och släckteknik samt insats vid trafikolycka.
Tre lärare ”Vad ska jag göra nu?” Hur ofta får du den frågan varje dag? Och vad gör du då? Vi bad tre lärare att svara.
Nyheter Efter tre intensiva tävlingsdagar i danska Herning är årets Yrkes-EM avslutat. Resultatet blev hela 14 medaljer.
Granskning I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning.
Nyhet Vilka arbetskläder får eleverna på barn- och fritidsprogrammet när de ska jobba utomhus på förskolan i kyla och regn? Det varierar kraftigt – eftersom riktlinjer saknas.
Nyhet Tolv anställda yrkeslärare får nu gå yrkeslärarutbildningen utan löneavdrag. Lika många ska täcka upp på deras skolor med förhoppningen att lockas till att bli lärare.
Nyhet Yrkeslärarutbildningen har fått mycket kritik. Men yrkeslärare Linda Nygren har framför allt positiva erfarenheter.
Debatt Yrkesprogram är ingen andrahandslösning, skriver Diana Vasiliou på Företagarna.
Forskning Forskaren: Längden på en lektion har stor betydelse för elevernas utveckling av yrkeskunnande. Men tiden har minskat.
Debatt Sjuksköterskor utan lärarutbildning får ofta undervisa blivande undersköterskor medan erfarna yrkeslärare med bakgrund som undersköterska väljs bort, berättar menar Stefani Storm Aspenbrant.
Debatt Upplärning blir betydligt svårare om individen inte har de teoretiska grunderna som krävs, skriver Jesper Hedin Hirasawa på arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna.
Nyhet Skillnaderna är stora mellan olika yrkesprogram när det gäller hur många som välja att studera vidare på högskola. På ett par program är det endast två procent som väljer högre studier, visar nya siffror från SCB.
Krönika Riskerar ungas utbildningsval och drömmar att trängas undan? skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Jacob Herbertsson: ”APL i byggbranschen liknar alltmer en provanställning. Många får sluta om de inte anses ha potential.”
Nyhet Antalet ansökningar om att starta yrkesprogram ökar, radikalt.
Nytt program Snart drar frisör- och stylistprogrammet igång. En av inriktningarna är barberare, vars utövare har exploderat de senaste åren.
Reportage På Vallentuna gymnasium kombineras teori och praktik med riktiga klientmöten och PT-licens vid examen.
Forskning Mobiltelefoner är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling.
Så gjorde vi Det forskas pyttelite om yrkesdidaktik och det finns gigantiska hål att fylla. Orden är yrkeslärarna Mija Janssons och Susanna Holdars, som är mitt uppe i sitt forskningsarbete.
Nyhet Forskaren Ruhi Tyson tycker kvaliteten på yrkeslärarutbildningen är ett underdebatterat område, liksom yrkesläraren Tony Eriksson.
Reportage Stress är oundvikligt i bageri- och konditorbranschen. Att göra saker inom en viss tid vägs in i bedömningen i både examensarbete och yrkesprov.
Panelen Vilken kollega har underlättat din vardag, och vilka kunskaper har du delat med dig av? Vi bad tre lärare att svara.
Krönika Tänk om vi kan komma så långt att företagen skriker om de inte får så många elever på praktik som de hade önskat, skriver Martin Harari Thuresson.
Nyhet Ännu en gång får Praktiska gymnasiet kritik för att inte kunna erbjuda APL-platser till sina elever. Nu ger Skolinspektionen skolan i Täby ett vitesföreläggande på 8,5 miljoner kronor.
Reportage En fjärdedel av eleverna i årskurs ett på bygg- och anläggningsprogrammet på Bråvallagymnasiet är tjejer. Mycket tack vare yrkesmässan.
Krönika Kan en hög grad av elevinflytande bli särskilt problematisk i yrkeslärarens undervisning?skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Yrkesläraren.
Gy25 Fler elever behöver välja yrkesprogram men även olika yrkesutgångar i och med Gy25, betonar Byggföretagen. Men farhågor finns för att lågkonjunkturen kan ge motsatt effekt.
Reportage Det är en del att sätta sig in i men vinsten är att bedömningshysterin minskar. Det är tankar från yrkeslärare och programrektor på Westerlundska gymnasiet, som gör sig redo för Gy25.
Panelen Vad tycker eleverna är svårast? Och hur gör man för att komma framåt? Vi bad tre lärare svara.
Krönika Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver yrkesläraren Emil Karlsson.
Debatt Yrkeslärarna: Stärk yrkeslärarlegitimationens värde genom att införa två sorters yrkeslärartjänster. Lägg sedan till en rejäl löneskillnad, allt för att skapa ett incitament till utbildning.
Företagande Yrkesläraren Isak Strömberg: "Självkänslan ökar hos eleverna när de får äga sin process och skaffa sig inkomster."
Yrkesprogrammen Fler elever lockas till gymnasieskolans yrkesprogram – men för många vill bli säljare och för få siktar mot jobb inom vården, enligt Skolverket.
Lektionstips Ämnesintegrerat arbete gör skolan roligare, tycker eleverna på Malmenskolan i Ludvika. Där är verklighetsnära lärande i fokus.
Fokus Yrkesläraren Fredrik Bergström tycker att man borde lägga mer energi på att få högre måluppfyllelse än att vara ängslig för att elevinflytandet inte är tillräckligt högt.
Legitimation Malmö stad satsar 5 miljoner på att öka andelen behöriga yrkeslärare. Till hösten får obehöriga yrkeslärare chansen att studera vid Linnéuniversitetet med bibehållen lön, medan vikarier från branschen täcker upp.
Legitimation Rektorer värdesätter inte kunskaper i pedagogik vid anställning av yrkeslärare, enligt yrkesläraren Åke Nilsson, som tycker att det är hög tid för förändring.
Fokus I yrkesämnen syftar repetition till att jobba upp ett arbetsflöde. Annars är det omöjligt att lära sig att utföra uppgifter instinktivt, enligt yrkeslärarna Eva Bida och Tommy Larsson.
Forskning Yrkeslärare får inte det specialpedagogiska handlingsstöd som de skulle behöva, visar ny forskning. Men ändå har de blivit skickliga på att utveckla metoder för att stötta elever med särskilda behov.
Betyg De nationella slutproven ska bli frivilliga på yrkesprogram utan högskolebehörighet. Det föreslår betygsutredningen, som vill införa de nya betygen från hösten 2027.
Legitimation Frågan om yrkeslärarlegitimation är högaktuell. Sveriges Lärare vill att det ska bli obligatoriskt, vilket yrkesläraren Peter Muskos håller med om.
Krönika Intentionerna är fantastiska men mina kollegor och jag har redan fått syn på flera svårigheter, skriver krönikören Malin Nyberg om Gy25.
Panelen Vad har du lärt dig under dina år som lärare? Och vad är fortfarande svårt? Vi bad tre lärare svara.
Legitimation Sveriges Lärare vill styrka yrkesläraryrkets attraktionskraft med hjälp av krav på legitimation.
Så gjorde vi Under APL i andra länder är samarbetsförmåga A och O, inte språket, berättar yrkesläraren Eva-Karin Fryklund.