Hur påverkas undervisningstiden i ditt ämne i och med de nya timplanerna som nu lämnats på förslag från Skolverket? Kolla in listan! Foto: Colourbox
Till startsidan
Timplaner Skolverkets förslag på nya timplaner är ute på remiss. Här nedan kan du se hela listan på hur undervisningstiden påverkas i just dina ämnen.
Hur påverkas undervisningstiden i ditt ämne i och med de nya timplanerna som nu lämnats på förslag från Skolverket? Kolla in listan! Foto: Colourbox
Skolverket föreslår att elevens val slopas helt och att timmarna ska omfördelas till andra ämnen. Ett förslag som redan väckt debatt.
Timmarna ska läggas främst på de samhälls- och naturorienterande ämnena men även ämnena bild, musik och hem- och konsumentkunskap får en liten pott med timmar vardera.
Kolla in listan här hur timmarna fördelas:
| Ämne | Låg | Mellan | Hög | Tot |
| Bl, nu | 50 | 80 | 100 | 230 |
| Bl, förslag | 60 | 80 | 100 | 240 |
| Hkk, nu | 36* | 82 | 118 | |
| Hkk, förslag | 40* | 82 | 122 | |
| Idh, nu | 140 | 180 | 280 | 600 |
| Idh, förslag | 140 | 180 | 280 | 600 |
| Mu, nu | 70 | 80 | 80 | 230 |
| Mu, förslag | 80 | 80 | 80 | 240 |
| Sl, nu | 50 | 140 | 140 | 330 |
| Sl, förslag | 50 | 140 | 140 | 330 |
| Sv/Sva, nu | 680 | 520 | 290 | 1490 |
| Sv/Sva, förslag | 680 | 520 | 290 | 1490 |
| En, nu | 60 | 220 | 200 | 480 |
| En, förslag | 60 | 220 | 200 | 480 |
| Ma, nu | 420 | 410 | 400 | 1230 |
| Ma, förslag | 420 | 410 | 400 | 1230 |
| NO, nu | 143 | 193 | 264 | 600 |
| NO, förslag | 145 | 216 | 289 | 650 |
| Bi, nu | 55 | 75 | ||
| Bi, förslag | 60 | 80 | ||
| Fy, nu | 55 | 75 | ||
| Fy, förslag | 60 | 80 | ||
| Ke, nu | 55 | 75 | ||
| Ke, förslag | 60 | 80 |
| Resterande NO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de tre NO-ämnena. |
| SO, nu | 200 | 333 | 352 | 885 |
| SO, förslag | 200 | 375 | 413 | 988 |
| Ge, nu | 70 | 75 | ||
| Ge, förslag | 75 | 80 | ||
| Hi, nu | 70 | 75 | ||
| Hi, förslag | 90 | 105 | ||
| Re, nu | 70 | 75 | ||
| Re, förslag | 75 | 80 | ||
| Sh, nu | 70 | 75 | ||
| Sh, förslag | 75 | 90 |
| Resterande SO-timmar på mellan- och högstadiet får fördelas fritt mellan de fyra SO-ämnena. |
| Tk, nu | 47 | 65 | 88 | 200 |
| Tk, förslag | 47 | 65 | 88 | 200 |
| Språk, nu | 48 | 272 | 320 | |
| Språk, förslag | 48 | 272 | 320 | |
| Elevens val, nu | 177 | |||
| Elevens val, förslag | 0 | |||
| Totalt, nu | 1860 | 2305* | 2548 | 6890 |
| Totalt, förslag | 1887 | 2374* | 2629 | 6890 |
| Därav skolans val (nu och sen) | 600 |
*Undervisningstiden i hem- och konsumentkunskap som i tabellen ligger under mellanstadiet kan även nyttjas på lågstadiet.
Sammanställning: Hampus Jarnlo
LÄS ÄVEN
Förslaget på timplaner väcker debatt
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.