 
                        Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
							
						Fråga experten
						Dåligt ventilerade klassrum är inget nytt. Men problemet har blivit ännu viktigare att ta itu med under pandemin. 
Här reder Lärarförbundets arbetsmiljöexpert Hans Flygare ut vad som gäller och vad du själv kan göra för inomhusklimatet.
					
Framåt eftermiddagarna är det otroligt kvavt och syrefattigt i klassrummen på min skola. Det är vanligt att både vi lärare och elever får ont i huvudet och svårt med koncentrationen. Problemet är knappast nytt, men tålamodet börjar tryta.
Svar: Inomhusklimatet har stor betydelse för välmående, trivsel och möjlighet att arbeta koncentrerat. Luftkvaliteten påverkar vår hälsa men under pandemin har Arbetsmiljöverket också uppmärksammat hur viktigt det är med en bra ventilation för att förhindra smittspridning. Arbetsmiljöverkets råd för att minska smittspridningen är även användbara kring dålig luftkvalitet.
• Anpassa antalet personer till ventilationen i rummet och arbeta i mindre grupper.
• Ta täta pauser för att låta ventilationen vädra ur rummet.
• Öppna fönster och vädra ur snabbt, låt aldrig ett fönster stå på glänt eftersom det kan försämra ventilationssystemets funktion.
• Forcera gärna ventilationen där det är möjligt.
Arbetsgivaren är ansvarig för att vidta de åtgärder som krävs och att ni får förutsättningar att arbeta på de sätt som behövs. Tycker du att det är trångt och dålig luft eller att ventilationen inte fungerar ordentligt så kontakta din chef och ditt skyddsombud. Det måste göras en riskbedömning och åtgärder ska sättas in. Fråga också chefen om ventilationen är kontrollerad och fungerar som den ska.
 
                        Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Jag är skyddsombud och har flera gånger påpekat till rektor att luftkvaliteten inte känns bra och att många kollegor klagar på den. Rektorn säger att han försökt få fastighetsägaren att göra en ordentlig besiktning men att det verkar dröja. Vad ska vi göra?
Svar: Genomför en skyddsrond tillsammans med rektorn och dokumentera allt du anser behöver utredas eller åtgärdas. Ta gärna hjälp av ett huvudskyddsombud och se till att problemen lyfts upp till centrala skyddskommittén. Dålig ventilation innebär hälsorisker som behöver hanteras. Oavsett om man äger eller hyr lokalen är det viktigt att politiker eller styrelser tar sitt yttersta arbetsmiljöansvar. Ingen rektor har ensam utrymme i budgeten för att åtgärda ventilationsproblem och då behövs det ibland att politiker/styrelser skjuter till finansiering eller sätter press på fastighetsägaren.
Jag har börjat få huvudvärk när jag jobbar vid datorn under längre stunder och funderar på om jag behöver glasögon. Måste jag bekosta dem själv i så fall?
Svar: Nej, din arbetsgivare ska bekosta arbetsglasögon (terminalglasögon) om du behöver det vid bildskärmsarbete. Arbetsgivaren ska även stå för undersökningen. Om du vill ha dyrare bågar än standardutförande kan du dock behöva lägga till pengar själv. Du kan hitta mer information på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Här kan du ställa dina egna frågor: https://www.lararforbundet.se/kontakt
LÄS ÄVEN
Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan
JA – chefen får fråga om din covid-spruta
Lärarrådet – vår nya podd för dig som är nyexad!
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
 
						Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
