
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Fråga experten
Dåligt ventilerade klassrum är inget nytt. Men problemet har blivit ännu viktigare att ta itu med under pandemin.
Här reder Lärarförbundets arbetsmiljöexpert Hans Flygare ut vad som gäller och vad du själv kan göra för inomhusklimatet.
Framåt eftermiddagarna är det otroligt kvavt och syrefattigt i klassrummen på min skola. Det är vanligt att både vi lärare och elever får ont i huvudet och svårt med koncentrationen. Problemet är knappast nytt, men tålamodet börjar tryta.
Svar: Inomhusklimatet har stor betydelse för välmående, trivsel och möjlighet att arbeta koncentrerat. Luftkvaliteten påverkar vår hälsa men under pandemin har Arbetsmiljöverket också uppmärksammat hur viktigt det är med en bra ventilation för att förhindra smittspridning. Arbetsmiljöverkets råd för att minska smittspridningen är även användbara kring dålig luftkvalitet.
• Anpassa antalet personer till ventilationen i rummet och arbeta i mindre grupper.
• Ta täta pauser för att låta ventilationen vädra ur rummet.
• Öppna fönster och vädra ur snabbt, låt aldrig ett fönster stå på glänt eftersom det kan försämra ventilationssystemets funktion.
• Forcera gärna ventilationen där det är möjligt.
Arbetsgivaren är ansvarig för att vidta de åtgärder som krävs och att ni får förutsättningar att arbeta på de sätt som behövs. Tycker du att det är trångt och dålig luft eller att ventilationen inte fungerar ordentligt så kontakta din chef och ditt skyddsombud. Det måste göras en riskbedömning och åtgärder ska sättas in. Fråga också chefen om ventilationen är kontrollerad och fungerar som den ska.
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Jag är skyddsombud och har flera gånger påpekat till rektor att luftkvaliteten inte känns bra och att många kollegor klagar på den. Rektorn säger att han försökt få fastighetsägaren att göra en ordentlig besiktning men att det verkar dröja. Vad ska vi göra?
Svar: Genomför en skyddsrond tillsammans med rektorn och dokumentera allt du anser behöver utredas eller åtgärdas. Ta gärna hjälp av ett huvudskyddsombud och se till att problemen lyfts upp till centrala skyddskommittén. Dålig ventilation innebär hälsorisker som behöver hanteras. Oavsett om man äger eller hyr lokalen är det viktigt att politiker eller styrelser tar sitt yttersta arbetsmiljöansvar. Ingen rektor har ensam utrymme i budgeten för att åtgärda ventilationsproblem och då behövs det ibland att politiker/styrelser skjuter till finansiering eller sätter press på fastighetsägaren.
Jag har börjat få huvudvärk när jag jobbar vid datorn under längre stunder och funderar på om jag behöver glasögon. Måste jag bekosta dem själv i så fall?
Svar: Nej, din arbetsgivare ska bekosta arbetsglasögon (terminalglasögon) om du behöver det vid bildskärmsarbete. Arbetsgivaren ska även stå för undersökningen. Om du vill ha dyrare bågar än standardutförande kan du dock behöva lägga till pengar själv. Du kan hitta mer information på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Här kan du ställa dina egna frågor: https://www.lararforbundet.se/kontakt
LÄS ÄVEN
Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan
JA – chefen får fråga om din covid-spruta
Lärarrådet – vår nya podd för dig som är nyexad!
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.