
Så har antalet anmälningar ökat.
Anmälningar Antalet anmälningar mot lärare har ökat lavinartat det senaste decenniet. Men av drygt 4 600 anmälningar till Skolinspektionen 2019 ledde endast fem till att lärare miste legitimationen.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Erik Oscarsson, 50, är grundskollärare i matematik och NO sedan 1996. Han har mest undervisat på högstadiet, årskurs 7–9 och har tydligt märkt hur anmälningskulturen förändrats genom åren.
– I dag hotar elever betydligt oftare än förut med att de ska anmäla mig, de är mycket väl medvetna om sina rättigheter. Jag försöker att inte hetsa upp mig, det gäller att inte ta det för personligt utan vila trygg i att man inte har gjort några fel, även om man skulle råka bli anmäld.
”Hälften av alla lärare har tvekat att ingripa i en situation på grund av rädsla för att bli anmäld.”
Han tycker att man inte ska vara så rädd för att bli anmäld till Skolinspektionen. En anmälan innebär att ärendet granskas, vilket är betydligt bättre än att skolan och dess ledning blir undfallande av rädsla för eventuella anmälningar.
– En skolledning som inte har ryggrad och backar upp sina lärare är betydligt värre än en anmälan till Skolinspektionen.
– Jag har själv upplevt en situation där en obehörig lärare blev utpekad som ”det svarta fåret” av föräldrar och sedermera uppsagd på svaga grunder, bara för att skolledningen blev rädd och gick föräldrarna till mötes. Detta i förhoppning att allt då skulle bli lugnt, men så fungerar det ju inte.
Så har antalet anmälningar ökat.
2019 minskade antalet anmälningar för första gången.
Trendbrott eller tillfällighet?
Ingen vet.
Nio procent minskade antalet anmälningar till Skolinspektionen med mellan 2018 och 2019.
Det kan vara ett trendbrott.
– Det finns ingen specifik analys över minskningen, men Skolinspektionen har bedrivit ett aktivt arbete för att stärka och lyfta fram den lokala klagomålshanteringen. Detta i syfte att elever ska få snabb respons från skolan eller huvudmannen, säger Katarzyna Lipska, utredare på Skolinspektionen.
Antalet anmälningar till Barn- och elevombudet har också minskat. Även BEO:s skadeståndskrav.
Ola Vinnerljung, jurist på BEO, är också inne på att Skolinspektionens offensiv kan ha gett resultat.
– Det är svårt att fastställa varför, men Skolinspektionen har under året fortsatt verka för att ansvaret för att möta enskilda elever i första hand är lokalt. Och att antalet skadeståndsanspråk har minskat kan helt enkelt ha att göra med att det är färre anmälningar.
Upphetsade föräldragrupper får bränsle genom sociala medier vilket säkert också har betydelse för att anmälningarna ökat, tror Erik Oscarsson.
– Felet är ofta bristen på kommunikation mellan vuxna. Jag har själv fem barn och vet att de inte alltid är änglar. Speciellt inte i grupp. Det vet nog alla som är föräldrar, egentligen. Därför borde alla föräldrar som går i anmälningstankar kommunicera med andra vuxna på skolan för att först få höra den vuxnas version av vad som hänt, innan de tar ställning.
Elever kan ibland spela ut föräldrar mot lärare för att klara sitt eget skinn.
– Föräldrar som direkt tar ställning utifrån det egna barnets version utan att höra en vuxens berättelse, gör barnet en björntjänst.
– Skulle eleven i stället se att vuxna samarbetar, att föräldrar och lärare kommunicerar väl, sänder det helt andra positiva signaler om hur vuxenvärlden fungerar.
Den som anser att en skola eller lärare inte följer de lagar och regler som styr skolan kan anmäla till Skolinspektionen. Inspektionen tar emot anmälningar som rör förskolan, ända upp till gymnasiet. Även fritidshem, särskolor och andra skolformer kan anmälas.
Även om många anmälningar handlar om lärare är det huvudmannen, i första hand kommunen eller friskoleföretaget, som anmäls.
Skolinspektionen kan själva starta en utredning om missförhållanden i en skola eller mot en enskild lärare efter tips, verksamhetsbesök eller domar mot lärare.
Är du rädd för att bli anmäld? Eller har du blivit anmäld? Berätta din historia via Lärarens sociala kanaler eller i mejl till redaktionen@lararen.se
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.