Kravet har gjort det tydligare för vårdnadshavare vad som gäller, menar Sofia Sandqvist.
Till startsidan
Förskollärarna Sofia Sandqvist och Glenn Rydgren fick många frågor från föräldrar i början.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Vitsippans förskola ligger i utkanten av Fäladsskogen i skånska Eslöv. Här arbetar förskollärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist, Glenn med de yngre barnen och Sofia med de äldre.
De var båda två på plats när regeln om sysselsättningsintyg infördes för 1,5 år sedan. De berättar att det till en början kom många frågor och funderingar från vårdnadshavarna.
– De var inte negativa, de var bara angelägna om att göra rätt, säger Sofia Sandqvist.
Om kravet var en bra eller dålig sak är ingenting de direkt har funderat över, och de berättar att det ju egentligen heller inte blev någon skillnad sedan tidigare.
– Nej, reglerna skulle ju följas även innan bestämmelsen om intygen kom, säger Glenn Rydgren.
I Eslöv finns det 24 kommunala förskolor och det var avdelningschefen för förskola, Eva Mellberg, som tillsammans med ledningsgruppen för kommunens förskolor beslutade om införandet av sysselsättningsintyg 2023.
– Vi vill vara noga med att använda skattemedel på det sätt som det är avsett utifrån styrdokumenten, det vill säga omsorg och undervisning för barn när vårdnadshavare är i sysselsättning. Syftet är att ge barnen som ska vara hos oss god kvalitet, inte att jaga föräldrar, vilket vi inte borde behöva om förskolan nyttjas till det den är till för, säger Eva Mellberg.
Intygen som samlas in hanteras enbart av ledningen, och pedagogerna har inga krav på sig att agera om en vårdnadshavare exempelvis ser ut att komma direkt från träningen eller just ha varit och handlat före hämtning.
– Nej, vi ser inte ens deras scheman och kan bara anta att allt stämmer. Vi behöver inte lägga någon tid eller energi på detta, vi har andra uppdrag. Det här har ledningen varit jättetydlig med, säger Glenn Rydgren.
Kravet har gjort det tydligare för vårdnadshavare vad som gäller, menar Sofia Sandqvist.
Just på Vitsippan har de två förskollärarna inte sett så stora skillnader i barnens vistelsetider sedan regeln om intyg tillkom.
– Lite grann, men inte jättemärkbart. Men det finns förskolor i kommunen där det har blivit större skillnader än här. Jag tror också att det blivit ett förtydligande med klarare direktiv för dem som till exempel studerar på halvtid, och vissa har fått justerade tider, säger Sofia Sandqvist.
Eva Mellberg säger att förhoppningen nu är att förskolorna ska kunna känna sig trygga med att barnen som är på förskolan är där för att det finns ett behov som rimmar med lagstiftningen.
– Då kan vi erbjuda en mer kvalitativ utbildning, och en bättre arbetsmiljö för vår personal. För de barn vars vårdnadshavare inte är i behov av omsorg på grund av sysselsättning finns det reglerat att barn har rätt till utbildning och stimulans 15 timmar per vecka. Våra resurser är dessvärre inte av den omfattningen att vi har möjlighet att erbjuda mer omsorg än vad lagen kräver, därav intyg, säger hon.
Kommunens statistik visar att barnens vistelsetider minskar. En jämförelse mellan en oktobervecka i höstas och en marsvecka nu under våren visar att antalet timmar per barn minskat från 27,43 till 24,02, en förändring per barn med mer än 3,5 timmar per vecka. (Se statistik i botten av artikeln.)
– För oss är det viktigaste att barnens schema stämmer överens med deras faktiska vistelsetider, och att dessa stämmer överens med det faktiska behovet. Då kan vi använda våra resurser på bästa sätt, det vill säga ha rätt bemanning när vi har som flest barn, och inte bemanna i barngrupp under tider som är onödiga, säger Eva Mellberg.
I stort har alltså det nya sättet fungerat väl, men till en början höjdes en del kritiska röster. Bland annat uppmärksammades huruvida kommuner egentligen har laglig rätt att begära in intyg.
Eslövs kommun lutar sig på paragrafen i skollagen som handlar om behovet av förskola vid förvärvsarbete eller studier. Men i en artikel i Skånska Dagbladet påpekade Hans-Olof Lindblom, tidigare chefsjurist vid Datainspektionen, att det inte räcker, och att kommuner måste ha laglig grund för allt de gör.
– Den enskilde föräldern kan endast vara skyldig att svara på en sådan begäran om kommunen getts laglig befogenhet att kräva in uppgifterna. En sådan befogenhet behöver vara uttrycklig. Det räcker inte med ett allmänt hållet mål i en lagstiftning om förskoleverksamhet, hävdade han.
Men Eva Mellberg står fast vid kommunens sätt att tolka det hela.
– För att kunna göra en bedömning av omsorgsbehovet som vårdnadshavare har behöver vi underlag som styrker detta behov. Hur ska vi annars kunna göra en behovsbedömning? Detta är inget unikt för förskolan utan något som är självklart i andra delar av välfärdssy-stemet. Behov ska styrkas för att man ska få tillgång till exempelvis LSS, hemtjänst, försörjningsstöd och särskilt boende, säger hon.
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.