Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Irina Eriksson, lärare i fritidshem, tackar sin utbildning för att hon kan se och hantera alla barns olika behov i elevgruppen.

Du sensitiva flicka, som behöver bli stärkt i ditt jag och få tillit till de vuxna på skolan, men också få höra att det är okej att vara känslig. Du pojke, som kan vara kaxig utåt och i ditt grabbgäng hamna i destruktiva beteenden, men när du är själv så kommer du och kramas och säger med glittrande glädje i både röst och ögon: ”Hej Irina!”. Ni i oroliga tjejgruppen, som ena stunden kan vara sådana ovänner och andra stunden bästa vänner, sådant som ofta betraktas som traditionellt ”tjejtjafs”. Elever överlag, som bara är allmänt taggade och peppade på att varje dag gå till fritidshem och skola, hur ska er härliga låga behållas? 

Jo, det ni behöver är en lärare i fritidshem som ser er och som förstår risken om man inte uppmärksammar er. Du känsliga flicka behöver en lärare i fritidshem som kan hjälpa dig att få ta utrymme i allt armbågande och andras ”jag, jag, jag”. Du pojke som är kaxig i grabbgänget, du behöver en lärare i fritidshem som kan ge både ramar och kramar på ett snyggt, smidigt och stärkande sätt. Du behöver få uppskattning för hur du är som person. Du behöver en lärare i fritidshem som kan krama, göra high fives, delta i fotbollsspelande och ge peppande kommentarer såsom ”snyggt mål”, ”bra passat”, eller ”schyst att du sade förlåt”, men som också samtidigt kan säga ”det där var inte okej sagt”.

Elever överlag, ni behöver en lärare i fritidshem som kan skratta och ha genuint roligt ihop med er.

Ni i tjejgruppen behöver en lärare i fritidshem som kan och orkar lyssna på er när det barkar iväg i gruppen, som kan ge er lugn, verktyg och hopp om att ni kommer hitta tillbaka till varandra till slut. Sedan när ni är bästa vänner igen kan läraren i fritidshem förstärka den positiva känslan. 

Elever överlag, ni behöver en lärare i fritidshem som kan skratta och ha genuint roligt ihop med er. Elever överlag behöver lärare i fritidshem som kan säga ”tjenare, hur är läget” i korridoren, i stället för att konstant säga ”spring inte” så att er positiva låga släcks. 

Att utbilda sig till lärare i fritidshem kanske inte ger 40 000 kronor i ingångslön, och ur den aspekten är det kanske ovärt att utbilda sig till yrket. Och vi kan ha hur många förutfattade meningar som helst om elever, om fritidshemmet som organisation och om lärare i fritidshem och deras uppdrag, men i själva verksamheten och för eleverna så blir det skillnad. Det blir början på en kvalitativ utbildning för dem, och det kommer i sig att hålla nere samhälleliga utgifter och sätta fritidshem och fritidspedagogik på kartan.

Utan utbildningen hade jag inte kunnat se den känsliga flickan i den stimmiga miljön.

Tack studietiden på grundlärarutbildningen mot fritidshem för att du har gett mig redskap för att kunna se både den sensitiva flickan, den kaxiga grabben i grabbgänget, tjejgruppen som pendlar och elever överlag. Utan utbildningen hade jag inte kunnat se den känsliga flickan i den stimmiga miljön, eller bygga en positiv relation till pojken som är kaxig utåt i grabbgänget, eller vara lugnet i stormen och en positiv förstärkare i tjejgruppen. Inte heller skulle jag kunna visa att jag som lärare och vuxen i skolan också kan skratta och ha kul jämbördigt tillsammans med eleverna, och välja mina ”strider” med dem för att långsiktigt försöka skapa ett mer positivt klimat i både fritidshem och skola, för att inte släcka deras positiva låga. Det var så värt det.