Här är fördelarna med att spela brädspel

Andreana och kompisarna på Västra Ramlösa skolas fritidshem i Helsingborg ger höga poäng till spelen. Foto: Malin Walldorf
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Sju fritidshem har varit med och testat strategispel, spel som tränar finmotorik, matematik och mycket, mycket mer!

Karin Wolff, fritidspedagog på Ansgars fritidshem i Västerås, tycker att det är toppen med spel på fritids.

– Det är så mycket bättre än att eleverna sitter med paddor. Sällskapsspel är fysiskt, och det är roligt att se eleverna upptäcka tjusningen med riktiga brädspel. Det är också ett utmärkt tillfälle för samtal, det skapar ett lugn och är dessutom ofta lärorikt för barnen, säger hon.

Ett av spelen eleverna i Västerås testade var Combo color. Det var ett annorlunda spel och eleverna trodde först inte att de skulle förstå reglerna och kunna spela.

Fördelar med att spela sällskapsspel

  • Språkutvecklande
  • Tränar turtagning
  • Emotionell utveckling
  • Övar matematiska begrepp 
  • Tränar finmotorik, koncentration och perceptionsförmåga
  • Lär barnen färg och form
  • Lär barnen ta hänsyn
  • Social träning

Spela mer! 

– Men det är klart de kunde, skrattar Karin Wolff. Det är roligt att ge eleverna ansvar och se hur de äldre tar hand om de yngre när de visar och förklarar.

Det är bra med spel som är enkla och går snabbt att spela, men det är också roligt med spel som tar lite längre tid och kräver mer av eleverna. Ibland har man inte tiden, men när den väl finns är det fantastiskt med spel som pågår länge, tycker Karin Wolff.

– Under loven kan eleverna sitta en hel dag och verkligen ”nörda” ner sig. De tycker om att kunna spela ostört tills spelet tar slut. Ticket to Ride London var ett spel som tog lite längre tid att spela och krävde strategitänk, vilket är mycket uppskattat bland eleverna.

På Ringö fritidshem i Växjö har barnen lärt sig klämma fast ägg på kroppen och vissa har fått lära sig vad värpa ägg är.

– En del visste inte att det hette värpa ägg, berättar Amanda Harrysson, lärare i fritidshem.

– Så förutom att de tränar på matematiska begrepp, utvecklar sin finmotorik och övar på att vänta på sin tur, så utökas deras ordförråd ofta när vi spelar brädspel. Vi har lärt oss mycket om hönor och ägg, säger hon.

Det är en fördel när spelen kan nivåanpassas så de fungerar i olika åldrar. Ett sådant spel har läraren i fritidshem Christina Olsson Baaz, på Monbijou-skolan i Malmö, prövat med eleverna.

Foto: Malin Walldorf

– Vi spelade Jag är junior Alias och det fanns så många olika karaktärer att gissa på så alla årskurser kunde spela tillsammans. Det är verkligen jättebra. Det enda eleverna klagade på var att de bara kunde vara fyra som spelade samtidigt. Alla ville vara med, säger hon.

– Nu när det blir höst kommer vi spela mer. Det har varit så oförskämt fint väder här i Skåne, men nu när det blir svalare kommer vi spela sällskapsspel oftare, säger Christina Olsson Baaz.

Även på Västra Ramlösa skola i Helsingborg finns planer inför vintern.

– Jag ska organisera spelhåla. Vi har ett rum där jag kan ställa upp bord och erbjuda eleverna stationer med olika spel. Det ska bli så roligt nu när det blir mörkare och kallare och vi inte kan vara ute lika mycket, säger elevassistenten Gitte Mathiasen.

Här hittar du speltestet.