Andreas Fejes, är professor i vuxenpedagogik, driver ett bryggeri och har byggt en musikstudio.
Till startsidan
Andreas Fejes är en flitig debattör i frågor om vuxenpedagogik och folkbildning. Foto: Christian Ekstrand
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Om några timmar ska han till Skolverkets lokaler i Solna. Men först går vi från Centralstationen till Sergels torg, till Kulturhuset och terrassen där. Andreas Fejes, som i dag är professor i vuxenpedagogik i Linköping, växte upp i ett arbetarhem i Eskilstuna. Mamma var städerska och pappa elektriker och Andreas var en av de första i släkten som fortsatte plugga efter gymnasiet och som han säger det nu: När arbetarklassens kids söker sig till universitet, då är det antingen sjuksköterskeyrket eller läraryrket som hägrar. Han sökte till lärarutbildningen i Linköping, kom in och flyttade dit.
Dialekten är mer gnällbälte än östgötska trots mer än 25 år i Östergötland. Det kan se kaxigt ut i skrift, det som kommer nu men det låter inte så när han säger det. Han trodde att det skulle vara tufft och svårt, en riktig utmaning, på universitetet men insåg ganska snabbt att det inte alls var tufft. I själva verket var det ganska slappt. Andreas Fejes blev besviken och gick istället all in på allt, både studentlivet och själva studierna. Han läste dubbel- och trippelfart och fick till slut en examen som SO-lärare i grundskolan årskurs 4-9. Han vikarierade sedan, bland annat i en sexa under en längre period och det gick upp för honom att det inte var det han ville syssla med.
Han kände ett sug efter en intellektuell utmaning och var inte nöjd med den utmaning han hade fått på universitetet. Det lockade mer att söka till forskarutbildningen och han hade då tagit även en magisterexamen i historia och fick till slut en doktorandtjänst med fokus på vuxnas lärande.
– Det var mycket en slump att det blev så men jag är glad att jag hamnade där. Det har varit bra, inte minst karriärmässigt, säger Andreas Fejes.
Sedan började han gräva i forskning om komvux, med intresset för historia i ryggen. Nu, som flitig debattör angående det mesta som rör vuxenpedagogik, säger han, apropå vuxenpedagogikens status, att den dels befinner sig i bakvattnet gentemot det som anses som nyttigt, medicin och teknik och att den dels står i skuggan av ”den vanliga skolan” och därmed även i skuggan av övriga lärarutbildningar.
Efter intervjun, när jag transkriberar, inser jag att Andreas Fejes talar i väldigt långa meningar med många bisatser. Det är inget jag tänker på först men senare blir det väldigt tydligt. Det säger något om honom, liksom att han samtidigt bär en färgglad skjorta med mönster, driver ett bryggeri som växer snabbt och har byggt en egen musikstudio. Han är väldigt mycket akademiker men han är också en nörd som bannemej inte sparar på krafterna om han ska göra något. Han har han även jobbat lokalpolitiskt för Socialdemokraterna i många år. Komplex är nog ordet jag söker.
– Eftersom lärarutbildningen är så tätt förknippad med den största institutionen vi har i Sverige, skolan och skolan är en ständig debattfråga som alla har åsikter om, så blir forskning som kopplar an till det, utsatt för spott och spe i det offentliga. Det andra, det jag och andra håller på med, forskning om vuxenutbildning och folkbildning, det är lite marginaliserat. Det handlar mycket om okunskap. Politiker kan till exempel väldigt lite om komvux. Det är pinsamt att se hur vissa ledamöter, från alla håll och kanter, i utbildningsutskottet i riksdagen ibland kan så lite om något de beslutar om, tycker Andreas Fejes.
Hans mission, inte minst under de tolv åren som professor, har varit att sätta folkhögskolan, studieförbunden, komvux, yrkeshögskolan och yrkesgymnasierna, på agendan. Det är många människor som berörs av dessa verksamheter och ja, finansierar man utbildning för vuxna måste man också se till att det finns forskning om det.
– Det viktigaste vi, för jag är långt ifrån ensam, har lyckats med, är att vi så länge har pekat på just behovet av mer forskning om de här områdena. Vi har varit framgångsrika i jakten på pengar till forskning. Vi bedrev också, under många år, lobbyarbete tillsammans med folkhögskolornas parter. Till slut lyckades vi med att få till en forskarskola för folkhögskolornas lärare.
Andreas Fejes, är professor i vuxenpedagogik, driver ett bryggeri och har byggt en musikstudio.
Just nu har de i Linköping sexton doktorander som forskar om komvux eller folkhögskola. Tio till om man räknar in övriga lärosäten i Sverige. Så stor har vuxenpedagogiken som forskningsområde aldrig varit tidigare och det gäller även om man blickar utanför landets gränser.
Mer skeptisk är han däremot till att det på lärarutbildningarna handlar väldigt lite om allt det som inte rör grundskolan och gymnasiet.
– Lärarutbildningarna ska förbereda för de sammanhang lärare ska jobba i. Det har jag tjatat om sedan 2002 när jag började som doktorand. Men det har nästan inte skett någon förändring alls. Det handlar om att folk inte kan något om det, de bryr sig inte och lärarutbildningarna är samtidigt fullspäckade av politisk klåfingrighet med nya mål.
Till slut insåg Andreas Fejes att det inte går att få gehör för sina tankar om man inte gör något på papperet, ”siffermässigt”. Så han samlade in kursplaner och litteraturlistor från mer än tio olika lärarutbildningar för att systematiskt gå igenom på vilket sätt det finns innehåll som berör vuxenutbildning och vuxnas lärande. Han kom fram till det han redan visste, att det nästan inte finns något sådant innehåll alls. Det blev till en debattartikel i Dagens Nyheter om att våra lärarutbildningar bryter mot högskoleförordningen. Artikeln ledde i sin tur till att det dåvarande statsrådet, Anna Ekström, såg till att universitetskanslerämbetet fick i uppdrag att kartlägga och analysera hur ämnes- och yrkeslärarutbildningarna förbereder studenterna för att arbeta med elever inom vuxenutbildningen.
– Det var en framgång, men i praktiken har vi inte nått fram. Det sker säkert utvecklingsarbete på lärosäten kring detta, men inte på alla och sannolikt inte tillräckligt. Jag tänker att våra doktorander är som trojanska hästar. Alla nio forskar om komvux på något sätt och om vi sedan får in dem på lärarutbildningarna så finns det plötsligt folk där som kan driva på och som i slutändan kan påverka utbildningarna.
Andreas Fejes sitter i skuggan på terrassen, på min rygg gassar solen. Han skulle kunna blicka bort mot takåsarna i Vasastan. Det gör han inte. Istället konstaterar han att folkhögskolans viktigaste framtidsfråga är finansieringen.
– Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Vi har också en regering som både innehåller partier som har en tradition av att se vikten av folkbildningen och de som inte har det. Det är knäckfrågan skulle jag säga, hur det politiska landskapet ser ut framöver och vilken inverkan de krafterna får, som vill avveckla eller minimera folkbildningen.
En helt annan fråga är, menar Andreas Fejes och det är ingen ny fråga, den som handlar om folkbildningens syn på sig själv. Vad ska folkhögskolan göra och vad ska den inte göra? Vad är folkbildning på en folkhögskola till skillnad från det vanliga utbildningssystemet? Den diskussionen måste alltid föras, konstaterar han.
Andreas Fejes – Tidslinje
2000 Tar 60 universitetspoäng (med dåvarande poängräkning) på en termin. Tre gånger mer än den normala studietakten.
2006 Blir filosofie doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande.
2008 Blir docent i pedagogik.
2012 Blir professor i vuxenpedagogik.
2019 Startar sitt eget bryggeri, Vreta Kloster bryggeri.
2022 Ger ut boken Klosteröl: en bok om klosteröl, belgisk öl och öl i belgisk stil.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.