Andreas Fejes, är professor i vuxenpedagogik, driver ett bryggeri och har byggt en musikstudio.
Till startsidan
Andreas Fejes är en flitig debattör i frågor om vuxenpedagogik och folkbildning. Foto: Christian Ekstrand
Reportage Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Det betonar Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, som även driver ett ölbryggeri och musikstudio.
Om några timmar ska han till Skolverkets lokaler i Solna. Men först går vi från Centralstationen till Sergels torg, till Kulturhuset och terrassen där. Andreas Fejes, som i dag är professor i vuxenpedagogik i Linköping, växte upp i ett arbetarhem i Eskilstuna. Mamma var städerska och pappa elektriker och Andreas var en av de första i släkten som fortsatte plugga efter gymnasiet och som han säger det nu: När arbetarklassens kids söker sig till universitet, då är det antingen sjuksköterskeyrket eller läraryrket som hägrar. Han sökte till lärarutbildningen i Linköping, kom in och flyttade dit.
Dialekten är mer gnällbälte än östgötska trots mer än 25 år i Östergötland. Det kan se kaxigt ut i skrift, det som kommer nu men det låter inte så när han säger det. Han trodde att det skulle vara tufft och svårt, en riktig utmaning, på universitetet men insåg ganska snabbt att det inte alls var tufft. I själva verket var det ganska slappt. Andreas Fejes blev besviken och gick istället all in på allt, både studentlivet och själva studierna. Han läste dubbel- och trippelfart och fick till slut en examen som SO-lärare i grundskolan årskurs 4-9. Han vikarierade sedan, bland annat i en sexa under en längre period och det gick upp för honom att det inte var det han ville syssla med.
Han kände ett sug efter en intellektuell utmaning och var inte nöjd med den utmaning han hade fått på universitetet. Det lockade mer att söka till forskarutbildningen och han hade då tagit även en magisterexamen i historia och fick till slut en doktorandtjänst med fokus på vuxnas lärande.
– Det var mycket en slump att det blev så men jag är glad att jag hamnade där. Det har varit bra, inte minst karriärmässigt, säger Andreas Fejes.
Sedan började han gräva i forskning om komvux, med intresset för historia i ryggen. Nu, som flitig debattör angående det mesta som rör vuxenpedagogik, säger han, apropå vuxenpedagogikens status, att den dels befinner sig i bakvattnet gentemot det som anses som nyttigt, medicin och teknik och att den dels står i skuggan av ”den vanliga skolan” och därmed även i skuggan av övriga lärarutbildningar.
Efter intervjun, när jag transkriberar, inser jag att Andreas Fejes talar i väldigt långa meningar med många bisatser. Det är inget jag tänker på först men senare blir det väldigt tydligt. Det säger något om honom, liksom att han samtidigt bär en färgglad skjorta med mönster, driver ett bryggeri som växer snabbt och har byggt en egen musikstudio. Han är väldigt mycket akademiker men han är också en nörd som bannemej inte sparar på krafterna om han ska göra något. Han har han även jobbat lokalpolitiskt för Socialdemokraterna i många år. Komplex är nog ordet jag söker.
– Eftersom lärarutbildningen är så tätt förknippad med den största institutionen vi har i Sverige, skolan och skolan är en ständig debattfråga som alla har åsikter om, så blir forskning som kopplar an till det, utsatt för spott och spe i det offentliga. Det andra, det jag och andra håller på med, forskning om vuxenutbildning och folkbildning, det är lite marginaliserat. Det handlar mycket om okunskap. Politiker kan till exempel väldigt lite om komvux. Det är pinsamt att se hur vissa ledamöter, från alla håll och kanter, i utbildningsutskottet i riksdagen ibland kan så lite om något de beslutar om, tycker Andreas Fejes.
Hans mission, inte minst under de tolv åren som professor, har varit att sätta folkhögskolan, studieförbunden, komvux, yrkeshögskolan och yrkesgymnasierna, på agendan. Det är många människor som berörs av dessa verksamheter och ja, finansierar man utbildning för vuxna måste man också se till att det finns forskning om det.
– Det viktigaste vi, för jag är långt ifrån ensam, har lyckats med, är att vi så länge har pekat på just behovet av mer forskning om de här områdena. Vi har varit framgångsrika i jakten på pengar till forskning. Vi bedrev också, under många år, lobbyarbete tillsammans med folkhögskolornas parter. Till slut lyckades vi med att få till en forskarskola för folkhögskolornas lärare.
Andreas Fejes, är professor i vuxenpedagogik, driver ett bryggeri och har byggt en musikstudio.
Just nu har de i Linköping sexton doktorander som forskar om komvux eller folkhögskola. Tio till om man räknar in övriga lärosäten i Sverige. Så stor har vuxenpedagogiken som forskningsområde aldrig varit tidigare och det gäller även om man blickar utanför landets gränser.
Mer skeptisk är han däremot till att det på lärarutbildningarna handlar väldigt lite om allt det som inte rör grundskolan och gymnasiet.
– Lärarutbildningarna ska förbereda för de sammanhang lärare ska jobba i. Det har jag tjatat om sedan 2002 när jag började som doktorand. Men det har nästan inte skett någon förändring alls. Det handlar om att folk inte kan något om det, de bryr sig inte och lärarutbildningarna är samtidigt fullspäckade av politisk klåfingrighet med nya mål.
Till slut insåg Andreas Fejes att det inte går att få gehör för sina tankar om man inte gör något på papperet, ”siffermässigt”. Så han samlade in kursplaner och litteraturlistor från mer än tio olika lärarutbildningar för att systematiskt gå igenom på vilket sätt det finns innehåll som berör vuxenutbildning och vuxnas lärande. Han kom fram till det han redan visste, att det nästan inte finns något sådant innehåll alls. Det blev till en debattartikel i Dagens Nyheter om att våra lärarutbildningar bryter mot högskoleförordningen. Artikeln ledde i sin tur till att det dåvarande statsrådet, Anna Ekström, såg till att universitetskanslerämbetet fick i uppdrag att kartlägga och analysera hur ämnes- och yrkeslärarutbildningarna förbereder studenterna för att arbeta med elever inom vuxenutbildningen.
– Det var en framgång, men i praktiken har vi inte nått fram. Det sker säkert utvecklingsarbete på lärosäten kring detta, men inte på alla och sannolikt inte tillräckligt. Jag tänker att våra doktorander är som trojanska hästar. Alla nio forskar om komvux på något sätt och om vi sedan får in dem på lärarutbildningarna så finns det plötsligt folk där som kan driva på och som i slutändan kan påverka utbildningarna.
Andreas Fejes sitter i skuggan på terrassen, på min rygg gassar solen. Han skulle kunna blicka bort mot takåsarna i Vasastan. Det gör han inte. Istället konstaterar han att folkhögskolans viktigaste framtidsfråga är finansieringen.
– Rent krasst har vi en regering som förlitar sig på ett nationalkonservativt parti som inte ser folkbildning som bra eller viktig, av olika anledningar. Vi har också en regering som både innehåller partier som har en tradition av att se vikten av folkbildningen och de som inte har det. Det är knäckfrågan skulle jag säga, hur det politiska landskapet ser ut framöver och vilken inverkan de krafterna får, som vill avveckla eller minimera folkbildningen.
En helt annan fråga är, menar Andreas Fejes och det är ingen ny fråga, den som handlar om folkbildningens syn på sig själv. Vad ska folkhögskolan göra och vad ska den inte göra? Vad är folkbildning på en folkhögskola till skillnad från det vanliga utbildningssystemet? Den diskussionen måste alltid föras, konstaterar han.
Andreas Fejes – Tidslinje
2000 Tar 60 universitetspoäng (med dåvarande poängräkning) på en termin. Tre gånger mer än den normala studietakten.
2006 Blir filosofie doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande.
2008 Blir docent i pedagogik.
2012 Blir professor i vuxenpedagogik.
2019 Startar sitt eget bryggeri, Vreta Kloster bryggeri.
2022 Ger ut boken Klosteröl: en bok om klosteröl, belgisk öl och öl i belgisk stil.
Nyheter Deltagaren Laticha Leronius: ”Det här påverkar våra möjligheter att fortsätta ut i livet.”
Nyheter Tora Vega folkhögskola och Östra Grevie folkhögskola tar över när Albin folkhögskola upphör.
Nyheter Kista folkhögskola i nordvästra Stockholm riskerar att tvingas lägga ner sin verksamhet.
Nyheter 150-årsjubileum på Grebbestads folkhögskola! Under jubileet möts nuvarande och tidigare deltagare i samtal om skolans betydelse, där folkbildning och folkhögskolans roll blir tydlig.
Recensioner Böcker som utspelar sig i folkhögskolemiljöer är inte vanliga. Nu släpps två läsvärda romaner, en romantisk relationshistoria och en blodig thriller, skriver recensenten Tommy Fogelberg.
Krönika Jag lärde mig det periodiska systemet på folkhögskola. Kemi som jag hatade underhögstadiet – plötsligt älskade jag det! Är det inte typiskt folkhögskola så säg? skriver Marina Mannbrink Lind, gästkrönikör på Folkhögskolan.
Ledare "Vi har skrivit till Folkbildningsrådet och förmedlat vår oro."
Nyheter Långtidsarbetslösa ska få gå dubbla tiden på folkhögskola för att stärka sina chanser på arbetsmarknaden, föreslår Liberalerna.
Nyhet Regeringen vill satsa totalt 120 miljoner kronor, uppdelat på tre år, på språkstärkande insatser vid folkhögskolor, från och med 2026.
Distansundervisning Att undervisa på distans ställer helt andra krav på både lärare. I sin nya bok ”Undervisa på distans” delar gymnasieläraren Annette Appelstrand med sig av åtta framgångsfaktorer.
Nyhet Trots folkhögskolans bidrag till samhället och höga resultat uteblir satsningarna i regeringens budget för 2026. I stället satsar regeringen på yrkeshögskolan. Ytterst bekymmersamt, konstaterar OFI:s Annica Wallenborg och Sofia Magnusson.
Ny rapport En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Nyheter Nästa år startar Ädelfors folkhögskola en hundskötarutbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Nyheter Släcka bränder, träna livräddning och skära upp bilar. En unik satsning tar form på Hjälmared folkhögskola. Här erbjuder man en profil i räddningstjänst, där praktiska övningar blandas med undervisning på brandstationen i Alingsås.
Nyheter Flera folkhögskolor kämpar fortsatt med kärv ekonomi. Glokala folkhögskolan i Malmö lade ner kurser för ett par år sedan men har nu lyckats vända utvecklingen.
Debatt Sverige bör bidra till Ukrainas återuppbyggnad genom stöd till folkbildning och folkhögskolor, skriver Ingegerd Akselsson Le Douaron, pensionerad folkhögskollärare.
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Nyhet Konkursen slog ut skolan, men inte utbildningarna. Tack vare nya huvudmän och lokalt stöd fortlever Musikteaterskolan och undersköterskeutbildningen.
Nyhet Nästa år införs nya villkor för distanskurser. Men hur påverkar det folkhögskolornas verksamhet? Folkbildningsrådets Karin Gustavsson ger svar på tal.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Forskning Vad är det som styr hur musiklinjernas utbildningar formas och utvecklas? Det har forskaren Julia Eckerstein tittat närmare på.
Reportage På animationsutbildningen på Sörängens folkhögskola i Nässjö smids det stora planer.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Krönika Folkhögskolan måste bjuda in alla politiker, oavsett parti eller beslutsnivå. Tidö-laget måste med egna ögon se den verksamhet som de ska besluta om, skriver Benton Wolgers.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Folkbildning kan bli en livlina. I Göteborg samlades representanter från Ukraina och flera andra länder för att att bygga upp ett starkt och hållbart folkhögskolesystem i Ukraina.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Men det var då, nu är han professor och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Nyhet Västerbottens folkhögskola gör något ovanligt: reklam för sig själv med hjälp av humoristiska filmer.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.