 
                        Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Ett liv i musikens tecken. Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen. Foto: Fredrik Jalhed.
Porträtt Musiken var hans nord, hans syd, hans väst och hans öst. Musiken var Johan Södermans allt, det enda han kunde prata om. Men det var då, nu är han professor i barn- och ungdomsvetenskap och brinner för folkbildning och den till synes onyttiga kunskapen.
Han bär tweedkavaj, en ljusblårutig sådan. Bootsen är på, skägget är välansat och blicken är pigg. Johan Söderman har precis föreläst på Högskolan för scen och musik, just nu belägen i Johanneberg, nära både Chalmers och Guldheden. Sitt kontor har han dock i centrala Göteborg, på Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Johan Söderman växte upp i Eksjö på det småländska höglandet och ansiktet lyser upp när han gör en resa längs minnenas allé. För exakt 40 år sedan var han med i ett band, Long John, som spelade in en singel, ”Ready to rock”. I den vevan var de med i Radio Jönköping.
– Jag letade upp en kassettbandspelare och lyssnade på reportaget. Jag trodde inte att jag lät så. Den småländska dialekten var väldigt tydlig. Det var också talande att jag drömde så mycket om att bli musiker.
Det var en skoltrött femtonåring som levde för bandet och för musiken. Då förstod han inte ens hur han skulle orka med gymnasiet. Men, och här förstärkarsladdar vi oss snabbt till en koppling till dagens Johan Söderman, han pratar med värme om hur mycket han och hans kompisar lärde sig av att spela i band, organisera konserter, samarbeta och av att bli en del av musikergemenskapen i trakten.
 
                        Johan Söderman är modeintresserad. Foto: Fredrik Jalhed.
– Där har du min bildningssyn. När det sker i det frivilliga, lustfyllda och det kommer så mycket med på köpet, som man inte kan förutse när man ger sig in i något.
Mot slutet av gymnasiet började han tröttna en aning på hög ljudvolym, som han säger det. Nu, i det opersonliga konferensrummet på Högskolan för scen och musik, hyllar han sina progressiva lärare. Johan Söderman och hans kamrater drogs med. De engagerade sig för chilenska flyktingar och skrev brev till invandrarministern. Han lyfter diskussionerna som blev och det arbete han gjorde, om ungdomskultur. Det fick han mycket beröm för och plötsligt var det kul att vara i skolan och så småningom lockade även universitetet.
 
                        Johan Söderman levde för musiken när han var ung. Nu är han sedan länge forskare med fokus på barn- och ungdomskultur, ofta med ljuset riktat mot hiphop-kulturen.
Men först arbetade Johan Söderman som obehörig lärare, efter gymnasiet. Han jobbade i två år, som musiklärare, och tyckte om det så mycket att han sedan gick lärarhögskolan, blev musik- och svensklärare. År 1995 började han jobba på Fågelskolan i Lund och stannade där i fem år. Samtidigt lockades han av att plugga mer och år 2000 fick han jobb som adjunkt i musik och svenska på högskolan i Kristianstad.
– Som lärare på högstadiet har man en viss pedagogisk stil. Allting är så direkt. Jag minns mitt första seminarium, som jag hade med lärarstudenter. När jag pratade var det tyst, jag fick ingen respons. Jag var van vid att det alltid var någon som sa något.
Folkbildningen kan få människor att respektera motståndare.
I dag är Johan Söderman ansvarig för forskarskolan för lärare på folkhögskola på Göteborgs universitet. Han poängterar att den riktar sig till en lärarkategori som inte tidigare inkluderats i någon forskarskola och att den är viktig åt båda hållen. Forskarskolan är berikande för folkhögskolan och de berörda lärarna, men den är också värdefull för den utbildningsvetenskapliga forskningen, menar han.
Johan Söderman är säker på att hans sätt att föreläsa i dag bär många spår av tiden som högstadielärare. Till exempel har han med sig insikten om att det inte går att ta det som självklart att alla som lyssnar är motiverade och jätteintresserade av det han har att säga.
– Det ligger på mig som pedagog och föreläsare att också inspirera och medverka till att studenterna i det här fallet, blir intresserade. Man måste hitta något som fängslar, arbeta med presentationsteknik och retorik. Det märks direkt om du inte själv är engagerad.
En av de föreläsningar han själv tycker mest om är årligen återkommande och riktar sig till studenter som börjar på olika lärarutbildningar på Göteborgs universitet. Då är det lite som att gå upp på scen, tycker Johan Söderman och berättar om en föreläsning som brukar ha minst hundra studenter i publiken.
– Den handlar om skilda världar och är jätterolig att hålla. Jag får tala om olika livsvillkor för barn och unga och kan också koppla på mitt eget kulturintresse och prata om exempel från litteraturens och musikens värld.
Johan Söderman pratar, både under föreläsningen och den här soliga dagen i centrala Göteborg, om att förutsättningarna ser väldigt olika ut beroende på var man växer upp. Att vara barn i Angered är helt annorlunda jämfört med att vara det i välbärgade Hovås, men det är också en helt annan sak att växa upp i en småstad, som Johan själv. Han nämner kompensatoriska insatser, att det inte bara gäller barn i socioekonomiskt svaga områden utan att barn med goda ekonomiska förutsättningar också kan sakna saker, kan behöva kompensatoriska insatser.
– Det kanske inte är så lätt att vara kulturintresserad i ett sådant klimat och då är läraren viktig för den kulturella bildningen.
 
                        Johan Södeman och Karen Snells bok utforskar varför hip hop har blivit en så viktig musikgenre för så många musiker, artister och fans runt om i världen. Foto: Fredrik Jalhed.
När han själv undervisade på högstadiet, under den andra halvan av 1990-talet, upptäckte han det som sedan har följt honom, inte minst i forskningen han har ägnat sig åt. Han blev fascinerad av hiphopen, av kulturen, av musiken, när han mötte killar med utländsk bakgrund. De ville göra beats, de rappade och de fick, mycket tack vare Petter och även Jason ”Timbuktu” Diakité från Lund, ett intresse för det svenska språket.
Johan Söderman skrev flera uppsatser och därefter en avhandling om hiphopkulturen. Han konstaterade att hiphopkulturen var ett uttryck för den tidens folkbildning och sedan dess har han, även om hans intresse är brett, ägnat mycket tid åt den musiken och den världen.
Han är professor i barn- och ungdomsvetenskap, en sfär som han hamnade i mycket tack vare hiphopen. Han är fortfarande lika förälskad i musik, lika intresserad av ungdomskultur, av konstnärliga uttryck och av det han benämner det fria bildningsspåret. Och då är vi tillbaka i det där som skedde i och kring musik för Johan Söderman i Eksjö och som sker överallt varje dag, utanför de traditionella utbildningsinstitutionerna. Det som händer i föreningslivet, i civilsamhället, i idrottsrörelsen och går ut på att unga lär eller tränar utövare i allt yngre åldrar. Eller att man lär sig av sin granne, sin kollega eller sina föräldrar. Det är den bästa pedagogiken, menar Johan Söderman. Ingen kan vara en bättre förebild än någon man ser upp till.
Som han ser det går folkhögskolans pedagogik, ja hela folkbildningen, ut på det, en nära pedagogik, där det informella lärandet spelar en stor roll.
Då klickade det till i mig. Jag förstod att det de gjorde var folkbildning.
I samband med att han skrev sin avhandling bodde han ett halvår i New York och då gick han, aningen blyg och försiktig, på ett 30-årsfirande av hiphopkulturen. Bland talarna märktes legendarer som DJ Kool Herc och Afrika Bambaataa.
– De gick upp på scenen och sa: ”Vi svarta måste utbilda oss, annars kommer vi aldrig att få något inflytande i det här samhället och då kommer vi aldrig att få uppleva en svart president. Vi kan inte hålla på och röka cigaretter, vi kan inte äta all vår mat på McDonalds.” De stod och predikade om att använda kunskap som ett maktredskap. Då klickade det till i mig. Jag förstod att det de gjorde var folkbildning.
Han ler vid tanken på att han reste över halva jorden för att verkligen börja tänka på vad folkbildning är för något. Nu har han suttit i Folkbildningsrådets styrelse i mer än tio år och han lyser när han pratar om folkhögskolor, om studieförbund och om att folkbildningen tillhör alla, i staden och på landsbygden och oavsett var man har sin politiska hemvist.
– Folkbildningen kan få människor att respektera motståndare, den kan få människor att nå insikter i stället för åsikter.
LÄS ÄVEN:
Folkhögskollärare gör filmsuccé
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
 
                         
					Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
 
					Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
 
                        Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
 
						Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
 
                         
					Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
 
					Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
 
						Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
 
						 
                    Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
 
					Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
 
					Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
 
						Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
 
						 
                    Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
 
					Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
 
					Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
 
						Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
 
                        Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
 
						Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
 
                         
					Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
 
					Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
 
                        Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
 
						Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
 
						 
                    Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
 
					Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
 
					Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
 
						Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
 
						 
                    Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
 
					Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
 
					Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
 
						Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
 
						 
                    Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
 
					Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
 
					Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
 
						Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
 
						 
                    Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
 
					Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
 
					Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
 
						Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
 
						 
                    Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
 
                        Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.
