Lyft för yrkeslärare med avancerad nivå

Ett lyft för yrkesutbildning och yrkeslärare. Det väntas bli en effekt av ett nytt mastersprogram för lärargruppen. Foto: Getty Images
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Intresset är stort bland yrkeslärare för att vidareutbilda sig på avancerad nivå. Över 200 yrkeslärare har sökt till masterprogrammet, som nu anordnas för första gången. Det är inte klokt att yrkeslärare inte har haft den här möjligheten tidigare, kommenterar Maria Johansson vid Malmö universitet.

Linköpings universitet har fått 139 förstahandssökande till masterprogrammet för yrkeslärare och motsvarande utbildning vid Malmö universitet har 99 förstahandssökande. 

Maria Johansson, programsamordnare vid Malmö universitet, är mycket glad över det stora söktrycket.

– Det har varit ett enormt intresse och vi har beslutat att ta in fler än de 20 platser som det var tänkt från början. Detta eftersom det finns ett uppdämt behov och vi satsar mycket på yrkeslärarutbildningarna både gällande undervisning och forskning.

Alarmerande syn

Det blir nu första gången sedan 2011 som lärargruppen yrkeslärare får chansen att utbilda sig på avancerad nivå.

– Det är inte klokt att inte yrkeslärare har haft den här möjligheten tidigare. Det är också alarmerande att synen på yrkesutbildning är så negativ i Sverige. Det visar bland annat undersökningar på EU-nivå. Den här attityden behöver förändras. 

Maria Johansson menar att de som går masterprogrammet blir viktiga ambassadörer för yrkeskunnande och yrkesutbildning. 

– De kan bland annat också vetenskapliggöra frågor kopplade till yrkesutbildningen, säger hon.

Stort sug

Martin Lundberg, projektledare vid Linköpings universitet, är också positiv över det stora söktrycket.

– Det finns ett sug för den här möjligheten. Det här är en fördjupning för yrkesutbildningen både när det gäller pedagogik och yrkesutbildningens roll i samhället. Det blir en statushöjning av yrkeslärarkåren. För den enskilde läraren blir det en möjlighet att fördjupa sig inom sitt yrke och kanske kan få andra uppdrag på sin skola eller hos huvudmannen, till exempel som utvecklingslärare. Forskningsmetodik ingår och några yrkeslärare kanske väljer att forska, säger Martin Lundberg.

Masterprogrammet omfattar 120 högskolepoäng och studierna sker på halvfart. Det motsvarar fyra års studier. Linköpings universitet ingår i en trio i samverkan med universiteten i Karlstad och Göteborg. Masterprogrammet i Malmö universitet sker i samverkan med Linnéuniversitetet och Högskolan Kristianstad.

– Med den här lösningen kan vi nå de olika forskningsmiljöernas styrkor. Det är en fördel för deltagarna, säger Martin Lundberg.

Bakgrunden till masterprogrammet är att regeringen har sett ett behov av att stärka yrkesutbildningen i gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen.

Läs även:

Yrkeslärares forskning gav tydligare utbildning

Så ska fler välja yrkesprogram