Barnens film inspirerade Johan till en bok om fritids

Johan Karlsson, lärare i fritidshem, filmvetare och författare till kapitelboken ”Ensam på fritids”. Foto: Privat.

Fritidsläraren Johan Karlssons kapitelbok ”Ensam på fritids” baseras på en film som han gjorde tillsammans med sina elever på fritidshemmet.

Boken började som en film som du gjorde tillsammans med elever på fritidshemmet på Antonskolan i Kristianstad. Berätta!

– För fyra år sedan spånade jag och några elever på morgonfritids fram idéerna till en kortfilm, inspirerade av filmen ”Ensam hemma”. Kortfilmen handlade om ett fritidsbarn i Kristianstad, Melvin, som blev kvar på ”nattfritids” i kamp mot korkade datortjuvar och den elake matteläraren Kaktusson. Jag regisserade och ”Storfritids” utgjorde filmteamet, både framför och bakom kameran, säger Johan Karlsson. 

Hur kom det sig att det blev en bok? 

– Jag såg framför mig att den skulle passa i bokform med tydlig fritidsvinkling, men karaktärerna behövde expanderas och finputsas. Jag skrev klart manuset på Lärarstiftelsens lyxiga kurs ”Lärare skriver” på Biskops Arnö i Mälaren. Sedan nappade Idus förlag. Förutom att den är spännande så handlar den om relationen mellan en engagerad fritidslärare och ett begåvat barn med en lite frånvarande pappa. Vill man diskutera boken på fritidshemmet så finns det en fritidslärarhandledning på Idus hemsida med enkla frågor till varje kapitel.

"Ensam på fritids" av Johan Karlsson (Idus).

Kommer du skriva fler böcker?

– Jag siktar på att det här ska bli minst en trilogi om förlaget är med på noterna. Nästa del, ”Ensamma på lovfritids”, har jag redan ett råmanus klart till. Den tredje, som är en prequel, ska jag försöka hinna skriva nu i år. 

Har du några tips till andra som vill göra film med barnen på fritidshemmet? 

– Ta avstamp i populärkulturen och barnens värld. Lägg mycket tid på manuset. Gör en kort film första gången. Låt eleverna hitta sin unika egenart – några vill skådespela, andra kanske klippa filmen i datorn, filma eller utgöra kostym- och sminkteam. Låt kidsen ta ett stort ansvar, medan du som pedagog håller i ramarna. 

Vad tycker barnen om boken?

– I vår ska jag ha en läsecirkel med de yngre barnen och prata om boken utifrån frågorna i  handledningen, det ska bli spännande att höra vad de tycker. När Kristianstadsbladet var här och gjorde ett reportage intervjuade de eleverna som gjorde filmen för runt fyra år sedan. De går nu i åttan. Det var roligt att höra en kille, som var ny på skolan då, berätta att han kom in i klassen lite lättare genom projektet.

LÄS ÄVEN

Så upptäcker du de ensamma ”vandrarna”

Olof tar leken på allvar

Forskaren: Det behövs en helhetssyn på eleven