Så kan du prata med barn om klimatet

Frida Berry Eklund är klimatkommunikatör och verksamhetsledare för Våra barns klimat.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Frida Berry Eklund, författare till boken "Prata med barn om klimatet" , tipsar om hur du kan ta upp klimatförändringarna utan att skrämmas.

Hur fick du idén till boken?

– Jag tampades med hur jag skulle prata om klimatkrisen med mina barn, 6 och 9 år. Som klimatkommunikatör kan jag mycket om det, men visste inte om de skulle bli för uppskrämda om jag berättade sanningen. Jag funderade över hur man kan åldersanpassa informationen och vad man ska säga för att inte skapa oro och bristande framtidstro. Jag hittade inget material om det och såg ett behov av den här boken.

Hur pratar du med dina barn om klimatet? 

Prata med barn om klimatet av Frida Berry Eklund (Natur & kultur).

– Med min dotter kan jag inte prata om skogsbränder, exempelvis, det är för skrämmande. Förskolebarn kan inte skilja på någon annanstans och där de är, och förstår inte komplexa samband. När jag pratade i min sons klass, i årskurs två, märkte jag däremot att barn i den åldern är nyfikna på samband. Jag lägger mycket krut på hopp och lösningar och är tydlig med att ansvaret ligger på oss vuxna.

Vad har du för bakgrund?

– Jag har jobbat med klimatfrågor sedan 2008. Nu är jag verksamhetsledare för organisationen Våra barns klimat, som tidigare hette Föräldravrålet, och jobbar även med vår internationella gren, Our kids' climate, som samverkar med föräldrar i 60 organisationer från 23 länder.

Vilka är dina bästa tips till lärare i fritidshem?

– Det allra viktigaste är att berätta sanningen, vilket många vuxna är rädda för. Men vi gör våra barn en otjänst om vi inte pratar om det. Våga göra plats för känslor i samtalen som kan uppstå och ge inte falska försäkringar. Det är exempelvis inte bra att säga att allt kommer att lösa sig. Vi kommer att behöva rusta våra barn för en annorlunda framtid och ge dem rätt verktyg på vägen. Ge barnen möjlighet att omvandla engagemang och ord till handling. Det är en viktig bot mot oro.

Hur är boken uppbyggd?

– Den innehåller fem steg för en vuxens klimatresa med barn, där steg ett är att läsa på själv och hantera sina egna jobbiga känslor. Nästa steg är hur man pratar åldersanpassat med barnen, uppdelat på tre åldersgrupper: förskolebarn, grundskolebarn och tonåringar. Jag ger tips på hur man kan lägga upp det och vilka fallgropar som finns. Ett avsnitt handlar om hur viktig skolan är som arena för att kasta strålkastarljuset på klimatutmaningen.