Periodiska systemet på nytt sätt

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Utomjordingar, nya spännande upptäckter och en hel vägg täckt av grundämnen. För att väcka elevernas nyfikenhet och lust att lära tog Mats Lantz ett nytt grepp om det periodiska systemet.

Mats Lantz hittade ett nytt sätt att undervisa om periodiska systemet.
Foto: Emelie Otterbeck

Förra året var det 150 år sedan kemisten Dimitri Mendelejev presenterade sin version av det periodiska systemet. Inför terminsstarten på hösten funderade högstadieläraren Mats Lantz på hur han skulle kunna uppmärksamma jubileet och samtidigt väcka sina niors nyfikenhet.

– Ibland kan det vara svårt att göra delen om det periodiska systemet tillräckligt intressant för eleverna. Jag sökte därför på nätet för att hitta ett nytt sätt att presentera systemet på, säger Mats Lantz.

När han fick syn på utomjordingarnas periodiska system, som finns tillgängligt på Kemilärarnas resurscentrum, insåg han att han hade hittat rätt. I övningen får eleverna reda på att en forskargrupp på jorden har fått radiokontakt med intelligent liv på en nyupptäckt planet. Utomjordingarna behöver hjälp.

De har listat egenskaper för sina jordlika grundämnen men de har inte lyckats klassificera dem. Elevernas uppgift blir bland annat att placera de utomjordiska grundämnena på samma plats som motsvarande jordiska grundämne i ett tomt periodiskt system.

– Övningen är så smart och finurligt uppbyggd att jag önskar att jag hade hittat på den själv, säger Mats Lantz som insåg att eleverna var tvungna att ha med sig en stor mängd kunskap innan de kunde hjälpa utomjordingarna.

Totalt arbetade eleverna cirka fem veckor med det periodiska systemet. De inledande lektionerna ägnade Mats Lantz åt att presentera systemet för eleverna med hjälp av bland annat Powerpointpresentationer och laborationer.

Efter det fick eleverna i uppgift att skapa ett periodiskt system i klassrummet. Varje elev tilldelades grundämnen som de skulle skriva ner fakta om.

– Eleverna skulle bland annat svara på frågor som vilka viktiga egenskaper ämnet har, om det är vanligt och var det förekommer. Faktan fick de hitta självständigt på nätet, säger Mats Lantz

Texterna om ämnena skrevs ut på A5-papper och sattes upp på en vägg i klassrummet. Efter en dryg veckas lektioner hade ett periodiskt system i jätteformat skapats av eleverna. Det var nu som Mats Lantz presenterade den examinerande uppgiften om utomjordingarnas periodiska system.

– Eleverna gjorde uppgiften i par och de hjälpmedel de hade tillgång till var det stora periodiska systemet på tavlan och den presentation som visats, säger Mats Lantz och berättar att de fick tre lektioner på sig.

Resultatet var över förväntan.

– De fixade det väldigt bra. Flera elever spikade till och med det hela. Och framför allt så tyckte många att upplägget var roligt, säger Mats Lantz.

Tack vare kombinationen av traditionella föreläsningar varvat med laborationer, eget faktasökande och arbete med att befästa ämnets begrepp, modeller och teorier blev hans roll som examinerande lärare enklare.

– Jag kunde faktiskt bedöma eleverna efter samtliga kunskapskrav som finns i ämnet med hjälp av endast en övning, säger han.