Escape rooms – het trend i skolan
Matematik no teknik
Ledtrådar och utmanande gåtor. Escape rooms används allt mer i klassrummen och nu är en handbok på gång.
– Det är så kul att det gäller att begränsa sig, säger Ulrica Elisson Grane, mellanstadielärare i Leksand och en av författarna.
Vad är escape rooms?
– Ett arbetssätt som passar i alla ämnen och bygger på samarbete och motivation. Det kan vara en del i den löpande undervisningen eller ett sätt att stämma av kunskaper, säger Ulrica Elisson Grane, digitaliseringsutvecklare, förstelärare i stödjande och tillgänglig lärmiljö och lärare i bland annat matematik och NO i årkurserna 5–6 på Ullvi skola i Leksand.
Tillsammans med Camilla Askebäck Diaz, förstelärare i digitala verktyg och högstadielärare i matematik och NO på Södermalmsskolan i Stockholm, har hon skrivit boken ”Escape room i undervisningen”, som ges ut senare i vår.
Analogt, digitalt och digilogt
Arbetssättet kan både vara analogt och digitalt. Analoga escape rooms utgår ofta från bland annat spelelementen pussel, labyrinter eller korsord. De svar eleverna får i uppgift att hitta kan leda fram till en kod som går till ett kodlås på en låda eller till ett uppdrag som eleverna ska lösa.
LÄS ÄVEN: Ämneslärare – har du rätt lön?
Digitala escape rooms kan ha samma utgångspunkt som de analoga, men bygger på att eleverna fyller i digitala formulär. Spelelementen kan vara desamma som i det analoga fast eleverna löser det digitalt.
En tredje variant är digiloga escape rooms, det vill säga en blandning av de två andra.
Vilken form är mest inspirerande att jobba med?
– Den digiloga. Jag tycker om blandningen. Vissa saker gör sig bäst analogt, andra är lättare digitalt. Jag använder ofta escape rooms i matematik och NO. I matematiken är det mycket lätt att koppla det vi jobbar med till ett escape room, men framförallt kan jag få in mycket problemlösning.
"Kan bli för fritt"
Ulrica Elisson Grane understryker att escape rooms är ett bra sätt att få eleverna att prata matematik då de tillsammans ska komma fram till lösningen.
– Men jag kan även utmana dem på en lite högre nivå när de tillsammans löser uppgifterna. I NO tycker jag att det är ett mycket bra sätt för eleverna att få visa hur väl de kan olika ord och begrepp som vi har jobbat med inom det aktuella området.
Vad bör man som lärare vara uppmärksam på för att få med sig alla elever?
– För en del kan arbetssättet bli för fritt. Då behöver de hjälp med strukturen och att ta en uppgift i taget. Men de allra flesta är motiverade, blir kreativa och samarbetar bra. Kör eleverna fast och inte kommer vidare får de ledtrådar av mig.
Vad behövs det för utrustning?
– En lärplatta eller dator per grupp räcker. Man kan också låta eleverna använda mobilen beroende på vilken policy skolan har. Har man inte den digitala utrusningen kan man arbeta analogt i stället.
Vilka råd har du till den lärare som vill börja använda escape rooms?
– Starta i liten skala och med avgränsade moment. Pröva dig fram med frågeställningar du använder i den vanliga undervisningen. Det är också bra att börja med färdiga escape rooms innan man skapar egna.
Vad är fördelen med att göra sitt eget?
– Då kan du forma det efter dina egna elevgrupper. Jag vill ju veta om de har förstått de ord och begrepp vi jobbat med. Att skapa egna escape rooms är också väldigt utvecklande för den egna kreativiteten. Då gäller det att hitta på en berättelse som inspirerar eleverna. Det är väldigt kul och man kan lägga ner otroligt många timmar så det gäller att begränsa sig, säger Ulrica Elisson Grane.
LÄS ÄVEN
Nya siffror: Ointresserade elever stort problem i matte- och NO-undervisningen
Forskare: Svenska mattelärare kan lära mycket av finländska kollegor