Äggfall får hela skolan att koka

När vi ska släppa ägget i kafeterian kommer det folk spontant och kollar hur årets äggfall går, säger teknikläraren Annika Hedeberg. Foto: Fredrik Karlsson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

Hur ska ett ägg kunna klara ett fall på fem meter mot ett klinker­golv utan att gå sönder? För att lösa det måste eleverna tänka till om konstruktion, säkerhet och materialegenskaper, säger teknikläraren Annika Hedeberg.

I uppdraget ”äggfallet” undervisar Annika Hedeberg om skyddande konstruktioner, en slags hjälm till ägget. Arbetet utvecklar flera av de förmågor som ska ingå i teknikämnet. Till exempel att ”identifiera och analysera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion”.

– Vi resonerar om vilka olika mjuka och hårda material som finns. Jag visar också olika slags hjälmar i det här arbetet. Eleverna har ju egna erfarenheter av hjälmar för cykling, slalom, ishockey och annat, säger Annika Hedeberg, lärare på Frykenskolan i Torsby, Värmland.

"En av de roligaste uppgifterna i mitt ämne"

Eleverna får även träna förmågan att identifiera problem som kan lösas med tekniska lösningar.

– Att bygga hjälmar till äggen är inte pyssel utan jag har lagt till en kravspecifikation. Det ska till exempel finnas en låsmekanism och ett slags gångjärn. Uppgiften att skydda ett ägg är noga beprövad i teknikämnet, men jag har fått in flera delar som tekniska krav och resonemang om säkerhet och teknikutveckling.

Annika Hedeberg

Ålder: 46 år.
Bor: Torsby.
Yrke: Lärare i teknik på Frykenskolan i Torsby.
Bästa med teknikämnet: Det sammanför SO- och NO-ämnena. Det är det bästa av alla världar. Teknik är allt!
Andra lektionstips: Bygga mobil-hållare med 4DFrame och undervisa om olika slags papper i ett projekt från NTA-skolutveckling. Nu håller vi också på med ett projekt där vi ska visa på andra användningsområden för parkeringsplatser, en parklet.
Gör på fritiden: Älskar skidåkning. Har gnott många timmar i skid­tunneln. Tycker också om att vara ute i skogen.

I vilka åldrar arbetar du med äggfallet?

– Jag brukar mest göra det för sexorna. Eleverna kommer igång jättebra och de lär sig att använda tekniska begrepp. Det kan handla om namn på olika material och ord som mekanism, skiss eller konstruktion. Men man kan anpassa det här för olika åldrar beroende på vilka krav man tar med eller tar bort. Jag gör också uppgiften för grundsärskolan.

Vad tycker eleverna?

– Det är nog en av de roligaste uppgifterna i mitt ämne. Och när vi ska släppa ägget i kafeterian kommer det folk spontant och kollar hur årets äggfall går. Det blir lite av ett event. Av 25 ägg kanske det är tre som går sönder. Och även om ägget går sönder så kan man ha lärt sig mycket om teknik.

Annikas 6 tips

  1. Låt det ta tid, några veckor från start till mål. På så vis kan man resonera om olika tekniska begrepp och jobba mot alla de långsiktiga målen i teknik.
  2. Ställ fram mycket material. Det kan vara ståltråd, gem, plast, frigolit. Visa till exempel glasögon och andra saker för att ge idéer om hur gångjärn fungerar. Wellpapp, bubbelplast och frigolit är också bra till hjälmen. 
  3. Visa kravspecifikationen. Bygg hjälmen i 15 x 15 x 15 centimeter och se till att den går att öppna och stänga. Ha en äggattrapp så att eleverna kan se hur stort utrymme som behövs i hjälmen.
  4. Låt eleverna dokumentera med hjälp av en stödmall med frågor om till exempel vilka material och vilka verktyg de har använt.
  5. Bredda uppdraget genom att resonera om säkerhet. Jag visar en film om den nya hjälmen Hövding. Det skapar intresse för sensorer och andra tekniska lösningar. Ta upp vikten av gröna spännen för att undvika att små barn fastnar i sina hjälmar.
  6. Ha en plastpåse runt ägget inne i konstruktionen så slipper ni städa golvet om ett ägg går sönder.