Vardagsnära kemi ska väcka elevers intresse

Karolina Broman, lektor vid Umeå universitet, har utvecklat DinKemi.se med Linda Lindberg, matte- och NO-lärare och Ulf Ellervik, professor i organisk kemi. Foto: Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

Mobiltelefonen, maten och kläderna. Kemin finns överallt. Ändå blir undervisningen i ämnet lätt teoretisk och lite tråkig. Det ska kemi­experter råda bot på med ett nytt digitalt läromedel.

– Tanken är att sätta kemin i ett sammanhang som är relevant och intressant för eleverna. Grundidén är helt enkelt att visa att kemin finns överallt i vår vardag, säger Karolina Broman, lektor vid Umeå universitet och en av hjärnorna bakom DinKemi.se.

Hur då?

– Ett 40-tal ämnesforskare har skrivit olika kontexter där de ­beskriver vardagliga fenomen utifrån ett kemiperspektiv. Sedan har vi anpassat texterna till ungdomars språk, lagt till filmer, bilder och animeringar för att göra det mer lättillgängligt – men inte lättare. Det är inga flumstudier det handlar om, ämneskunskaper i kemi är fortfarande i fokus.

Varför jobbar inte alla så här?

– För att vi fostras in i ett system där kemin delas upp i olika ämnesområden; atomer, periodiska systemet, syror och baser och så vidare. Det är absolut viktig kunskap. Men vi vill förpacka den här kunskapen på ett annat sätt.

Behövs det verkligen fler digitala läromedel?

– Det är en viktig fråga. Men det är klart att vi tror att det här behövs, eftersom det har ett annat upplägg och dessutom är helt gratis att använda. Sen tror vi inte att detta är lösningen på allt. Men det är ett bra komplement, ett annat sätt att tänka kemi som vi hoppas kan öka intresset för ämnet.

Fotnot: DinKemi.se stöds av Kungliga vetenskapsakademien och är fritt tillgängligt tack vare medel från Wallenbergstiftelserna.

LÄS MER: Därför är det smart att bygga batteri – med ingefära