Mija och Fjant håller kursen

Gymnasieläraren Mija Jansson har även arbetat som lärare på Stockholms universitet och hållit kurser om hundens beteende, evolution och genetik. Foto: Christopher Hunt
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Lär ut genom att göra misstag. Det är en av naturbruks­läraren Mija Janssons metoder under distansundervisningen.
Eleverna har fått bedöma hennes egen insats på en agility­bana, och ge kritik via chatt.

Hur kan en lärare lära ut daglig skötsel av djur på distans? Och vem skulle vilja anställa en nyexaminerad student som är bedömd utan fysisk närvaro? Det var det första som Mija Jansson på Spånga gymnasium funderade på när skolorna stängdes till följd av coronapandemin.

Samma dag gav hon sig ut med bordercollien Fjant på en agilitybana, fällde upp kamerastativet, satte på mobilkameran och drog igång.

– Jag filmade mig själv och la ut klippet på nätet. Eleverna gav respons i en chatt, i takt med att filmen rullade.

– Egentligen fick eleverna säga det som de trodde att jag hade sagt till dem: vad som var bra och vad jag och hunden behöver öva mer på.

Men hon ansträngde sig inte för att göra medvetna fel.

– Fast jag överdrev inte min duktighetsnivå. Det får inte bli perfekt, men det blir det sällan när man håller på med djur. Eleverna tyckte framför allt att jag skulle ha gett hunden tydligare instruktioner.

När det blir dags för bedömning kan Mija Jansson återgå till chattkommentarerna, som ligger kvar på skolplattformen.

Hon tror att distansundervisning kräver att man verkligen tänker igenom vad man gör, och varför.

– Det kan nog lätt bli så att man vill utforma lite roliga uppgifter, men det viktigaste är att skapa uppgifterna enligt det centrala innehållet.