Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas

Mia Smith är ordförande i Språklärarnas riksförbund och lärare i engelska och tyska.
Fokus
Att införa nya nationella slutprov utan muntliga delprov vore förödande för språkundervisningen – och för lärarna, menar Mia Smith, ordförande i Språklärarnas riksförbund.
– Vi tappar vårt viktigaste bedömningsankare.
Nya nationella slutprov, som bedöms centralt, ska införas i årskurs 9 och i gymnasiet, enligt den statliga betygsutredningen.
Förslaget innebär att muntliga delprov slopas. Ska de ingå blir bedömningen både dyr och ineffektiv. Dessutom skulle de sänka provens tillförlitlighet, enligt utredningen.
Men Mia Smith, ordförande i Språklärarnas riksförbund och lärare i engelska och tyska, sågar förslaget att ta bort muntliga delprov i engelska.
– Det vore förödande. Risken är stor att lärare anpassar undervisningen efter slutproven och lägger betydligt mindre tid på den muntliga förmågan som är mycket viktig i språkämnena, säger hon.
Enligt utredningens förslag ska lärare fortsätta att bedöma muntliga anföranden som en del av sitt eget betygsunderlag. Men tas muntliga nationella proven bort försvinner ett tungt bedömningsstöd, menar Mia Smith.
– Vi tappar vårt viktigaste bedömningsankare. Bedömningen bli mer osäker och fler lärare kommer ramla när stödhjulen tas bort, säger hon.
”Innebär en jättestress”
Nationella proven ger också lärarna chansen att en gång om året lyssna på eleverna i lugn och ro – en viktig fredad tid, enligt Mia Smith.
– Jag är orolig för vad som kommer hända med språklärarnas arbetsmiljö om den möjligheten försvinner. Att ensam genomföra muntliga prov i stora klasser innebär en jättestress.
Hon ser också en risk att muntliga proven i de nationella bedömningsstöden i moderna språk tas bort. De är snarlika dagens nationella prov och utformas av samma arbetsgrupp.
– Förändringen riskerar att spilla över på de moderna språken där muntligheten redan nu är en stor utmaning, säger Mia Smith.
Läs hela granskningen av den ökande talrädslan
- Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
- Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
- Kan elever snacka sig till högre betyg?
- Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
- Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
- Så möter du fem muntliga dilemman
- ”För många elever är det oerhört traumatiskt”
- Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring