Årets lärare i fritidshem: "Känns stort och ärofyllt"

Ilyas Abdullahi har fått Lärarförbundets utmärkelse Årets lärare i fritidshem 2021.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Ilyas Abdullahi på Husbygårdsskolan i Stockholm är Årets lärare i fritidshem. Hans engagemang för att göra fritidshemmet till en trygg plats där barnen kan utvecklas lyfts fram av juryn.
– Det känns stort och ärofyllt, och faktiskt oväntat!

Utmärkelsen delades ut av Lärarförbundet på Fritidshemmets rikskonferens i Göteborg i dag.
– Jag är jätteglad och stolt, speciellt när det är ens kollegor som man har blivit nominerad av. Även om det är jag som får priset så är det verkligen ett resultat av bra teamwork, säger Ilyas Abdullahi.
I juryns motivering står det bland annat att Ilyas Abdullahi har ett stort engagemang för att barnens röster ska bli hörda på fritidshemmet och att de ska känna att de duger som de är. Det gör honom särskilt glad, säger han.
– Det är jätteviktigt för mig att skolan är en plats där barnen är trygga och får möjlighet att utvecklas till sin fulla potential. Det är det vårt yrke går ut på. Steg ett är att de känner tillhörighet i skolan och får komma till tals.

Det är därför vårt yrke är så viktigt, speciellt i vårt område. Här ska barnen känna att de kan nå långt och inte ge upp sina drömmar.

Ilyas Abdullahi har arbetat på Husbygårdsskolan sedan han tog lärarexamen 2017 och gjorde även sin verksamhetsförlagda utbildning där. Husby i norra Stockholm är ett av de områden som av polisen klassas som särskilt utsatta. Men det är inget Ilyas Abdullahi reflekterar över i vardagen.
– Barn är barn, de tänker inte på det. Det är vi vuxna som säger att det är ett utsatt område, jag vill skydda dem från det – de ska inte känna att deras område är mindre värt. Mycket handlar om hur vi vuxna hjälper dem. Det är därför vårt yrke är så viktigt, speciellt i vårt område. Här ska barnen känna att de kan nå långt och inte ge upp sina drömmar.

Aktiverar barnen på rasten

Ilyas Abdullahi jobbar mycket med att erbjuda roliga raster där barnen blir aktiverade och har kul.
– Det är i gruppen och i det sociala samspelet som barnen lär sig och där kan vi göra väldigt mycket. Jag älskar att vara en del av det och visa barnen lite i taget hur världen fungerar. Det är så mycket känslor med barn, vilket är jättekul och man får så mycket glädje tillbaka.
Husbygårdsskolan ingår i ett nätverk med fritidshem i Husby, Akalla och Kista där lärarna i fritidshem träffas en gång per termin och utbyter tips och idéer på hur de kan lyfta fritidshemmen i områdena.
– Man får inblick i hur andra jobbar, annars tror jag att mycket går på rutin. Det finns många goda exempel som man kan lära sig av.

I priset ingår 5 000 kronor, vad ska du göra med dem?
– Bjuda ut mina kollegor på middag!

Ilyas Abdullahi

Ålder: 28.

Jobbar: På Husbygårdsskolan F-3 i Husby i Stockholm.

Bor: Kista.

Fritidsintressen: Spela fotboll, titta på film. Ibland läser jag deckare.

Bästa med yrket: Glädjen man får tillbaka av att jobba med barn.

Juryns motivering

Ilyas engagemang för fritidshemmet kännetecknas av att han vill att eleverna är trygga och kan nå sin fulla potential i en skola där alla känner att de duger som de är. Han vill att barnens röster blir hörda i ett sammanhang där han är barnens stöd och förlängda arm.

Ilyas signalerar ödmjukhet både i kontakterna med barnen och i samarbetet med sina kollegor. Han betonar att alla i arbetslaget ska känna sig delaktiga och lyssnar på det som sägs men även på det som antyds mellan raderna.

Ilyas har en kontinuerlig framåtblick där han observerar, diskuterar och reflekterar över hur man bäst utvecklar verksamheten. Reflektioner som han tar vidare till de olika nätverk han befinner sig i. Han är inkännande och respektfull men även ödmjuk och prestigelös vilket gör att han är en person som man lyssnar till.

Därför är han Årets lärare i fritidshem 2021.

Utmärkelsen delas ut av Lärarförbundet. 

LÄS ÄVEN 

Årets lärare i fritidshem: "Vi får inte glömma bort att ha roligt"

Helens mall gör kvalitetsarbetet enkelt

Så planerar du raster där alla kan vara med

Fritidspedagogiks krönikör får politiker att agera