Folkhögskolor får ökad chans till utlandsprojekt

Vi hoppas kunna genomföra fler korttidsprojekt både på vår allmänna linje och på våra profilkurser, säger Bo Weslien.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Folkhögskolan

En dubblering av anslagen till Erasmusprogrammet öppnar för fler folkhögskolor att öka sin internationella närvaro. Snart reser Bo Weslien och två av hans kollegor på Sjöviks folkhögskola till Rumänien.

Med på resan till Rumänien har Bo Weslien med sig en grupp deltagare och en längtan att skaka liv i det Erasmusprojekt som knappt hann börja innan pandemin slog till. De ökade anslagen till Erasmusprogrammet öppnar nu för fler folkhögskolor att öka sin internationella närvaro. Bättre möjligheter till praktik och kortare utlandsvistelser ska locka fler deltagare, men också fler lärare.

– Vi lär av varandras tankar om att bedriva ledarskap i friluftsliv, säger Bo Weslien om det Erasmusutbyte han leder tillsammans med Sjöviks folkhögskolas samarbetspartners i Rumänien och Tyskland.

Tyskland i april

En del i projektet är att Bo Weslien och två andra lärare på Sjöviks kurs i friluftsliv, hantverk och ledarskap följer sina utländska kollegor tio dagar på plats. De rumänska ledarna nu i oktober, de tyska i april.

– Vi jobbar utifrån en idé om ett hållbart friluftsliv, där vi till exempel ställer frågor om vilka material vi använder, vad vi äter, hur vi reser. Kort sagt hur vi formar våra liv och hur vi kan påverka samhället omkring oss. 

Totalt för alla utbildningsformer uppgår budgeten för den nya programperioden för Sveriges del till nästan en miljard kronor. Ytterligare en nyhet är möjligheten för enskilda folkhögskolor att bli ackrediterade. Det öppnar för regelbunden finansiering av utbytesprojekt och förenklar ansökningsprocessen.

– Vi sätter just nu ihop en ansökan om ackreditering. Vi hoppas kunna genomföra fler korttidsprojekt både på vår allmänna linje och på våra profilkurser och då är en ackreditering nyckeln, säger Bo Weslien.

Viktig förändring

Inom högskolesektorn gick det att bli ackrediterad redan under den förra Erasmusperioden. I och med den nya perioden som gäller 2021-2027 blir det möjligt även för folkhögskolor och andra skolformer.

Flera av de prioriteringar EU-kommissionen gör med det nya Erasmusprogrammet knyter an till områden som folkhögskolorna arbetar mycket med, till exempel inkludering och social hållbarhet, men också ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

På resan till Rumänien har lärarna från Sjöviks folkhögskola med sig en grupp med sju deltagare. Först ska de tillbringa några dagar på organisationen Outward Bound Romanias campus i Sovata, en stad i centrala Rumänien. Sedan följer en färd med olika övningar i friluftsliv och ledarskap under sex dagar i bergskedjan Karpaterna.

I april är det dags att besöka Hoffbauer, en skola i Potsdam utanför Berlin. Där utbildas socialpedagoger för jobb inom barnomsorgen. Men även där finns kurs med inriktning mot friluftsliv.

– Tillsammans kommer vi att öka vår medvetenhet om ledarskap, miljö och natur, säger Bo Weslien.

Projektet inleddes med att Sjövik i januari 2020 tog emot sina utländska kollegor och kurskamrater under tio dagar på folkhögskolas fäbodvall norr om Särna.