
Av ungefär 80 elever är det ofta cirka tio stycken som får fyra i studieomdöme. Folkhögskolan använder en sjugradig skala; 1, 1,5, 2, 2,5, och så vidare. Foto: Oskar Omne.
Johanna Wennerstrand, Benton Wolgers, Andrea Blendulf och Emily Murphy har ett nära samarbete under bedömningen av eleverna. Foto: Oskar Omne.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
”Vad ska vi prata om … Kanske avgaser?” föreslår Emily Murphy. ”Jag tycker avgaser och bensin luktar gott, och ni vet den där doften i en källare …”, fortsätter Johanna Wennerstrand. Men de andra håller inte med. Vi befinner oss på Birkagårdens folkhögskola i Stockholm och samtalsämnet är Emily Murphys försök att få sig själv och kollegorna att slappna av framför kameran. Åsikterna om dofter skiljer sig åt, men när det gäller inställning och tankar om studieomdömen på allmän kurs, som är dagens ämne, är de betydligt mer ense.
– Att sätta studieomdöme är inte lätt, men vi ger oss inte förrän vi är överens. Vi är en gemensam röst, säger Benton Wolgers och kollegorna nickar.
På allmän kurs sätter deltagarnas alla lärare ett omdöme tillsammans. Vid avslutade studier kan studieomdömet, och intyg om grundläggande behörighet, användas vid ansökan till högskolan, i en egen urvalsgrupp.
Av ungefär 80 elever är det ofta cirka tio stycken som får fyra i studieomdöme. Folkhögskolan använder en sjugradig skala; 1, 1,5, 2, 2,5, och så vidare. Foto: Oskar Omne.
Studieomdömet belyser studieförmågan, vilken iakttas i alla ämnen. Men också uthållighet och social förmåga. Med andra ord en vidsträckt skillnad i jämförelse med det gymnasiala betygssystemet.
– Studieomdömet är en helhetsbedömning av studieförmågan med fokus på innehåll och process. Det kanske kan verka abstrakt, som betygssystem betraktat, men jag tycker att det är ett plus – vi tittar inte främst på individuella prestationer vid separata tillfällen, säger Johanna Wennerstrand som är specialpedagog.
Ibland kan det vara svårt för deltagarna att förstå att de har lämnat en värld med betyg, berättar Benton Wolgers. Själva grundtanken bakom studieomdömen måste förankras hos deltagarna vid flera tillfällen.
– För nya deltagare blir det ofta lite av en kulturkrock. Många säger att de är här för att läsa upp sina betyg, till och med efter ett halvår. Då får man säga: nej, det är du inte. På samma sätt som att du inte är en elev. Nu är du en deltagare.
När vi inte är överens så lyssnar vi på varandra och försöker förstå varandras perspektiv.
Benton Wolgers tycker att studieomdömen är ett bättre system för bedömning än det gymnasiala.
– Här tar deltagarna ett helhetsansvar. Du kan ha superbra resultat, men sakna allmänbildning eller förståelse. Du kan ha pluggat till alla prov men veckan efter har du ingen koll på vad du har lärt dig. En sådan deltagare passerar inte på samma sätt här. Här är det mer lära för livet, säger han.
Varje deltagare som har fullgjort ett år på allmän kurs får ett studieomdöme. På Birkagården får treorna även ett halvterminsomdöme, för att få en fingervisning om vad lärarna har kunnat se hittills. I Folkbildningsrådets anvisningar står det: ”Studieomdömet ska grundas på iakttagelser från så många som möjligt och i varierande typer av uppgifter och studiesituationer. Skriftliga eller muntliga prov kan endast vara en liten del av det underlag som krävs.”
Fast hur folkhögskollärare på allmän kurs ska jobba för att komma fram till ett studieomdöme varierar mellan skolorna. Men det framgår med råge – under samtalets gång – att det ligger mycket lärararbete bakom processen ifråga, både i klassrummet och för läraren själv.
För att få ett högt omdöme måste deltagarna bidra till det gemensamma umgänget, både i och utanför klassrummet. Från vänster: Alfred Bergmark, Nora Mustafa Osman och Linus Ask.
På Birkagårdens folkhögskola inleds bedömningsprocessen med att varje ämneslärare, var och en för sig, funderar på de enskilda deltagarna – vad som har fungerat och inte, utifrån de fyra kriterierna man är skyldig att följa. Sedan samlas de för en omdömeskonferens och går igenom varje deltagares studieinsatser. Då har alla lärarna satt sitt eget preliminära omdöme, som presenteras under mötet med målet att hitta ett gemensamt utfall. Oftast är de överens, i 75–80 procent av fallen, berättar de.
– När vi inte är överens så lyssnar vi på varandra, går igenom de olika kriterierna och försöker förstå varandras perspektiv, säger Johanna Wennerstrand.
Frånvaron spelar väldigt stor roll vid bedömningen, konstaterar Andrea Blendulf, biträdande rektor som även undervisar i svenska.
– För att kunna visa sitt deltagande och sin studieförmåga så måste man vara här. Och det kan skilja sig åt mellan ämnena. En deltagare kan ha mycket frånvaro hos mig, men inte hos Emelie. Då skiljer sig våra preliminära omdömen åt. Emelie har sett saker som jag inte har sett och då litar jag på henne, säger Andrea Blendulf och beskriver hur den allmänna kursen är en sammanhållen kurs där ämnen är delar som utgör helheten.
Synen på den egna insatsen är inte alltid i balans med verkligheten.
När studieomdömet är satt lämnar de en skriftlig motivation till de deltagare som önskar få en sådan efter avslutade studier. Allt för att skapa transparens. Just närvaro är ständigt återkommande under samtalet. Liksom ansvar.
– Har man varit borta mycket så har man inte tagit ansvar för sina studier. Samtidigt kanske vi har sett en stark studieförmåga, och då måste det vägas in som något positivt, säger Emily Murphy.
Att sätta omdöme är komplext, konstaterar Johanna Wennerstrand.
– För mig som specialpedagog kan jag känna lite av ett etiskt dilemma ibland, kopplat till frågan om varför deltagare är frånvarande. Det kan ju vara någon som har förutsättningar för studier, men som inte har den emotionella eller fysiska orken att delta. Då kan det bli lite svårare. Men det är nog enklare för oss än för andra skolformer, eftersom vi har en så nära pedagogisk relation till deltagarna, säger hon.
Många av deltagarna på allmän kurs har diagnoser och lärarna jobbar löpande med att hjälpa dem att förstå sitt eget lärande, och hur långt de har kommit i sin lärprocess.
– Synen på den egna insatsen är inte alltid i balans med verkligheten. Den kan vara både för låg och för hög och då är feedback extra viktig, så att deltagarna kan få syn på sina styrkor och utvecklingsområden, säger Johanna Wennerstrand.
Ett av kriterierna i studieomdömet är social förmåga. För att få ett högt omdöme måste deltagarna bidra till det gemensamma umgänget, både i klassrummet och vid aktiviteter.
– Det är en fjärdedel av omdömet. Och det är inte bara viktigt för omdömet, det är en del av folkhögskolans själ. Det här är ett jättehäftigt system som bidrar till en fantastisk anda, även om det förstås händer saker hela tiden. Deltagarna är ju här av en anledning, säger Benton Wolgers.
Tanken bakom studieomdöme kännetecknar även den kunskapssyn som råder inom folkhögskolan, konstaterar de, och de tror inte att det pågår någon ”studieomdömesinflation” på landets folkhögskolor.
– Många skolor är rädda för en gymnasifiering eller att vi blir en ”komvux-light” men jag har aldrig sett det. Det här är en myndighetsutövning. Vi, och folkhögskolan i stort, har inte råd att inte sköta oss. Vi måste vara rättssäkra och noggranna och jag är säker på att man gör det på samma omsorgsfulla sätt även på andra folkhögskolor, säger Benton Wolgers.
Källa: Johanna Wennerstrand, Benton Wolgers, Andrea Blendulf och Emily Murphy.
LÄS ÄVEN:
Krönika Vi vet att samhället behöver vård, trygghet och utbildning. Men vad vi alltför sällan pratar om är det som gör livet rikt: skapandet, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör.
Reportage I ett decennium har vuxna med intellektuell funktionsnedsättning fått digitala färdigheter för att kunna ta större plats i samhället.
Krönika ”Folkhögskolan är en motkraft i dagens polariserade samhälle.”
Krönika Gym, nybakad kaka och folkhögskola är lika med demokrati, och sommarlov.
Nyhet Jörgen Stridh: Nu börjar vårt arbete med att undersöka om vi kan flytta till en annan folkhögskola.
Krönika Vad händer när ungdomar och pensionärer pluggar sida vid sida? På Bromma folkhögskola är det inte bara möjligt – det är vardag, berättar läraren Sara Silfverskiöld.
Så gjorde vi Om alla ska kunna vara en del av samhället krävs det krafttag, annars riskerar många personer med funktionsnedsättning att falla mellan stolarna.
Nyhet Markaryds folkhögskola har begärt sig själv i konkurs. Styrelsen såg ingen annan utväg.
Samhälle Riksdagspartierna ger svar på frågan om folkhögskolans betydelse och hur de vill bidra till att säkra skolformen.
Porträtt Musikern och fiolläraren Adrian Jones på Malugns folkhögskola hyllar njutningen och lusten. Och trögheten.
Nyhet Ambitionen med Åsa folkhögskolas debutfestival Åsadalen var att mötas bortom debatt. Alla röster fick komma till tals, från höger till vänster. Målet med den återkommande festivalen är en folkbildande fest där lokala politiker, deltagare och namnkunniga röster i samhällsdebatten deltar.
Nyhet Hellidens folkhögskola har brottats med ett underskott på 4,3 miljoner och Sommenbygdens folkhögskola har varit nära konkurs. Efter tuffa åtgärder har båda skolorna lyckats vända den negativa utvecklingen.
Ledare Vi lever i den politiska hållhakarnas tid. Med utgångspunkt i Norden har vi en demokratisk infrastruktur som blir än viktigare att stå upp för, skriver Tomas Rosengren, ordförande Sveriges Lärare Folkhögskolan.
Nyhet Signild Håkansson har varit en del av folkhögskolan i över 50 år och ser hur den fortfarande bygger på idéerna från 1868, att ge människor verktyg att växa och delta i samhället.
Nyhet För 350 år sedan avrättades 62 personer för häxeri. Nu hålls en minnesdag för att hedra både dåtidens och nutidens offer för ryktesspridning.
Debatt Musikutbildningen på Wiks folkhögskola onödig. Så uttrycker sig sverigedemokraten Jonathan Othén i en film i sociala medier. Musikerförbundet ger svar på tal.
Nyhet Efter bidragsfusk och ett återbetalningskrav på 6 miljoner kronor läggs Albins folkhögskola i Landskrona ner.
Reportage Att sätta studieomdömen är komplext. På Birkagårdens folkhögskola strävar lärarna efter en samlad bild av varje deltagares utveckling, med hjälp av diskussioner, konferenser och nära pedagogiska relationer.
Nyhet Fyra dagar efter påve Franciskus död invigde Sverige äldsta katolska folkhögskola, S:ta Birgittas, sina nya lokaler i Älvsjö.
Krönika Linda Häntak om känslan av att ha förlorat fighten mot livets alla mätstickor.
Forskning Nu har de tolv första studenterna vid forskarskolan tagit en licentiatexamen.
Krönika Lärande sker inte bara i skolan – det formas i livet, kulturen och i mötet med andra, skriver Anna-Karin Hallonsten, redaktör på Folkhögskolan.
Budget Regeringen har återigen valt att bortse från Sveriges folkhögskolor. Det framgår i vårändringsbudgeten som presenterades den 15 april.
Så gjorde vi Det politiska engagemanget har ökat på Åsa folkhögskola sedan Morgan Hammarlund drog igång Demokratipatrullen.
Ledare "Krasst sett finns det ingen lärarlegitimation som har bäring i folkhögskolan." Det skriver Tomas Rosengren, ordförande för Sveriges Lärare Folkhögskola.
Forskning Folkhögskolan kan bidra till att öppna musiklivet för fler. För dagens musikvärld är extremt ojämlik, enligt forskarna.
Debatt Det är inte rimligt att folkhögskolor i välmående områden klarar sig medan skolor i förorter och glesbygden monteras ner. Det skriver Ellie Cijvat, Kinna Skoglund och Kristina Lugo Méndez.
Nedskärningar Personer med funktionsnedsättning är de som drabbas mest av dagens nedskärningar i folkhögskolan, på grund av kraftigt minskade stödresurser.
Politik Sverigedemokraterna visade upp sin bästa sida på Marieborgs folkhögskola förra veckan, men gav få svar.
Budget Folkbildningsrådet begär 277 miljoner kronor i permanent stöd för att kunna möta samhällets växande behov inom utbildning och arbetsmarknad.
Nyhet Allt fler folkhögskolor erbjuder kurser för socialpedagoger. Det berättar Charlie Sanrell, ordförande i branschorganisationen för utbildningarna.
Porträtt Nu syns Charlotta Björck både i Mello-cirkusens efterfestprogram och i dokumentären ”Jag ska bara gråta lite först”. Hon anser att två saker borde vara obligatoriska i livets utbildning: Att arbeta inom vården och att gå på folkhögskola.
Så gjorde vi Många folkhögskolor har som mål att skapa kursöverskridande möten. På June folkhögskola har man lyckats.
Reportage På Sigtuna folkhögskola utbildas socialpedagoger som rustas för att kunna möta unga med psykisk ohälsa.
Ledare ”Vi glömmer lätt att demokratin är ett hantverk som kräver mer av dig i form av att förstå samhället som ett ’vi’ som vi ska få att fungera tillsammans”, skriver Tomas Rosengren.
Nedskärningar 67 procent av landets folkhögskolor har tvingats minska på antalet lärare och cirka hälften har lagt ner särskild kurs. Det visar Folkbildningens rapport "Nedskärningarnas konsekvenser".
Forskning Många folkhögskollärare efterfrågar fortbildning i specialpedagogik. Samtidigt använder man sig redan av framgångsrika specialpedagogiska arbetssätt, enligt forskaren Louise Malmström.
Reportage Hagabergs folkhögskola arbetar med flera jobbspår för deltagare som gått utan arbete en längre tid. En framgångsfaktor är samverkan med kommuner, Arbetsförmedlingen och näringslivet.– Vi stärker deltagarna och vi kan anpassa kurserna efter företagens behov, säger Reband Raza, lärare och projektledare för Vägen på skolan.
Nedskärningar Snart flyttas 20 deltagare från Biskopsgårdens folkhögskola till Nya varvet i Göteborg, och ersätts med SFI-elever. De berörda är kvinnor och första generationens invandrare.
Porträtt Folkhögskolläraren Johanna Bernhardson gör dokumentärfilm om sin pappa Kjell, och hans bröder Ronny, Kjell och Roy – Andersson.
Krönika Erik var den blygaste av de blyga när han kom till folkhögskolan. Emma var håglös utan självförtroende. Han blev elevkårens ordförande som alla frågade om hjälp, medan Emma beslöt sig för att ta sig ut i samhället. Läs folkhögskolläraren Kerstin Eldhs krönika.
Samarbete Tanzania är det enda land utanför Europa med folkhögskolor. Tidigare fick många stöd från svenska vänfolkhögskolor, men tiderna förändras, nu gäller samarbeten på lika villkor.
Beredskap Folkhögskolan behöver användas för att stärka civilförsvaret i dagens orostider. Det betonar Anna Ekström, ordförande för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO).
Reportage Målen kan vara olika på kursen Livskonsten och söktrycket är högt. En deltagare har nyligen gått ut gymnasiet, en annan har nått pensionsålder.
Bidrag Nu startar FolkisUng där åtta folkhögskolor har valts ut för att stärka unga som varken arbetar eller studerar. Mycket handlar om att individanpassa för den här gruppen så att de hittar vägar vidare, berättar Gabrielle Melander, biträdande rektor vid Västerbergs folkhögskola.
Folkbildningsutredningen Sveriges Lärare har många synpunkter på Folkbildningsutredningens förslag, men är ändå relativt nöjda.
Så gjorde vi Intresset för beredskap vid kriser eller hot om krig har ökat markant. Folkhögskolläraren Hugo Malm är en av profilerna.
Folkbildningsutredningen Nu har RIO lämnat sitt remissvar till utbildningsdepartementet. Vissa synpunkter är omfattande. Exempelvis att utredningen använder begreppet folkbildning på ett slarvigt sätt.
Krönika ”Här har vi alltså en kille med intellektuell funktionsvariation som 50 år efter Frida Kahlos död gör det han kan för att lindra hennes smärta.”
Skolmiljö Skurups folkhögskolas internatbyggnaderna har stora upprustningsbehov: trappor som vittrat sönder, sprickor i väggar och fasader, och värmereglering som inte fungerar.