Han tar in hela solsystemet i klassrummet
Lektionstipset Naturvetenskap finns runt omkring oss, hela tiden: i allt vi andas, allt vi äter och i allt vi rör vid. Och det har Anders Enströms elever blivit högst medvetna om. De får designa egna solsystem, med hjälp av AR-teknik.
Anders Enströms elever på Skapaskolan i Huddinge har gått från att vara konsumenter till producenter. Så beskriver han effekten av de AR-projekt (augmented reality/förstärkt verklighet) som han brukar genomföra med sina högstadieelever. Och där han låter eleverna bygga sina egna solsystem. Därefter får de träda in i den världen och presentera sitt arbete.
– På det här viset blir det lite mer hands on. Att få se hur planeter snurrar runt jorden i sitt eget klassrum skapar större förståelse för hur det faktiskt ser ut i vårt solsystem än om man läser om det i en bok. Dessutom kräver det mycket kunskap för att få allt att stämma: hur planeterna roterar kring sin egen axel, skalor och avstånd, säger Anders Enström.
Roterar, hoppar och studsar
Hans arbetssätt tillgängliggör naturvetenskapen och bidrar till att göra den mer konkret. Det finns det ett stort behov av i dagens skola, menar Anders Enström.
Eleverna arbetar två och två med uppdraget att göra en film där en av dem står mitt i solsystemet och berättar om sina kunskaper.
För att genomföra det här projektet behövs en Ipad och två appar. I den första – Jigspace –finns färdiga AR-upplevelser att använda sig av, vilket Anders Enström gjorde när han bekantade sig med den här tekniken.
– Men man kan även göra egna objekt och miljöer i den appen, vilket vi gör i det här projektet, säger han.
Den andra appen heter ARmakr – en app där fotografier och andra tvådimensionella objekt kan bli AR-objekt.
– Det fyndiga med ARmakr är att man kan få de objekt man har skapat i Jipspace att rotera, studsa och hoppa, berättar han.
Motivationen ökar
När AR-upplevelsen är färdig och det blir dags för inspelning håller den ena eleven upp en padda, där planeterna syns, i övrigt är bakgrunden densamma som det rum man befinner sig i.
– Den ena eleven filmar och kan se AR-upplevelsen på skärmen. Den andra redovisar faktakunskaperna, pekar och berättar om solsystemet, utan att själv se den AR-upplevelse de har byggt.
– Den som presenterar kommer alltså inte själv att kunna se planeterna förrän de har filmat och tittar på filmen.
Det är tydligt att motivationen ökar när de får bygga och designa själva, menar Anders Enström.
– Fast det är inte så att eleverna tycker att AR är jättecoolt. De säger att det stundtals kan vara jobbigt att bygga en AR-upplevelse. Men när de upptäcker hur bra slutprodukten blir inser de att det här skapar en helt annan förståelse för naturvetenskap.
LÄS ÄVEN
Så blir metaforer meningsfulla i naturvetenskapen
Forskare: Lärare måste bli bättre på att visualisera kemin