Elever spårade fifflare åt sydafrikanskt företag

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

I våras gjorde elever på el- och energiprogrammet i Gävle apl på distans åt ett sydafrikanskt företag som spårar fifflare i banksektorn.

Realgymnasiet i Gävle har i flera år erbjudit utlands-apl åt sina elever på naturbruksprogrammet. Förra året var det dags för premiär på el- och energiprogrammet då några elever skulle resa till Litauen, men pandemin satte stopp.

I år erbjöd man ett coronasäkert alternativ: på distans kunde eleverna få jobba åt ett sydafrikanskt säkerhetsföretag som anlitas av banker och finansinstitut för att kartlägga individer som är misstänkta för penningtvätt. 

Tre elever inom dator- och kommunikationsteknik, med inriktning mot IT-tekniker, nappade.

– Det blev helt nya upplevelser för dem, berättar deras yrkeslärare Stefan Segerbrand.

De jobbade hemifrån och två dagar i veckan under fem veckor var de uppkopplande mot Sydafrika. På morgonen fick de en lista på namn som skulle kollas upp, därpå följde ett intensivt googlande bland artiklar och hemsidor.

– Ofta konstaterade de att misstankarna var ogrundade.

Vilka blev deras viktigaste erfaren-heter av denna annorlunda apl?

– Att få inblick i en annan företagskultur. Och att få arbeta så mycket på engelska. 

Att inte fler elever tackade ja till erbjudandet handlade i första hand om en oro att inte klara språket.

– De flesta är ju jättebra på engelska, men det är självförtroendet som sviktar.

Nästa år hoppas skolan kunna skicka elever på el- och energiprogrammet till Sydafrika för att göra apl på plats. Och då kan fler arbetsuppgifter bli aktuella, eleverna som jobbade åt det sydafrikanska företaget tyckte att det blev lite monotont i längden.