
Ett kollegierum i en skola i Budapest var arbetsrum för projektgruppen under några dagar. Tamas Farzadi är rektor och leder arbetet.
Erasmusgruppen består av skolpersonal, forskare och lärarutbildare som funnit varandra i det gemensamma projektet. Här i en internationell engelskspråkig skola i Haag.
Inkludering När den EU-finansierade projektgruppen för inkludering träffas blir de nationella skillnaderna tydliga – liksom de utmaningarna. Men via samtal och fallbeskrivningar stärks den gemensamma grunden.
LÄS MER Elin Z: ”Inkluderingshaveriet är att vi inte inkluderar”
Internationellt sett är inkludering ett okontroversiellt ord. Men det betyder inte att det inte är omdiskuterat. Specialpedagogen och författaren Helena Wallberg har varit med om många och långa begreppsdiskussioner sedan hon blev koordinator för en europeisk projektgrupp inom Erasmus, som nu har enats om att dela upp inkludering i dels en teoretisk förståelse för begreppet, dels en operativ, praktisk process.
Ibland slirar vi på ordet, när inkludering handlar mer om anti-diskriminering än om en skola för alla.
– Det senare är vårt fokus, och det har varit en lärorik resa att förstå olika kulturers påverkan på hur man ser på inkludering och på de samhälleliga förutsättningarna, säger Helena Wallberg.
– Det som är intressant är att ingen någonsin ifrågasätter inkludering i andra länder, där det uteslutande är ett viktigt ord i skolsammanhang.
Inkluderingsarbetet har förstås olika förutsättningar. I en del länder har man knappt börjat tillåta barn från minoritetsgrupper rätten till utbildning medan andra länder ser det som en självklar rättighet för alla.
Helena Wallberg säger att hon ofta tänker på forskaren och pedagogikprofessorn Clas Nilholms begrepp ”svag och stark inkludering” när det talas om det praktiska arbetet:
– Ingen vill erkänna att de inte jobbar med inkludering, det är en statusmarkör för modernitet och medvetenhet, men ibland tycker jag att vi slirar på inkluderingsordet. Det tenderar i vissa sammanhang att handla mer om anti-diskriminering än om en skola för alla.
Ett kollegierum i en skola i Budapest var arbetsrum för projektgruppen under några dagar. Tamas Farzadi är rektor och leder arbetet.
När Erasmusgruppen samtalar om inkludering märks det tydligt vilka länder som har en styrning uppifrån för inkluderande skola och vilka som lämnar det åt skolorna själva. De som lämnas ensamma famlar i det kategoriska perspektivet och försöker till exempel inkludera kategorier som romska barn och elever med sjukdomar och funktionsnedsättningar.
– De här diskussionerna är en del av vårt projekt, att söka det som förenar oss värderingsmässigt och praktiskt. Samtalen är mycket värdefulla för vårt inre lärande i gruppen.
Ett uppdrag inom projektet är att skapa fallbeskrivningar som fokuserar på faktorer som främjar inkluderingsarbetet och som ska inspirera andra i deras motsvarande arbete – som om mentorsprogram, individuella elevers resor genom skolan, transspråkande och delaktighet. En fallbeskrivning handlar om att stärka specialpedagoger och speciallärare i Sverige genom ett forum för nätverkande och professionsutveckling.
– Jag hade turen att träffa specialpedagogen Viktoria Lundström i Paris, där vi båda medverkade på den internationella inkluderingskonferensen på Unesco. Vi pratade mycket om hur framtiden kan komma att se ut för vår profession och vad som kan göras för att stärka den i stället för att utarma den.
Det är lärorikt att se hur andra länders kulturer påverkar synen på inkludering och samhällets förutsättningar.
Ur detta föddes forumet LION, en akronym för Learning, Inclusion, Opportunities, Networking. Helena Wallberg och Viktoria Lundström vill pröva om en serie digitala kompetensutvecklingsträffar kan vara ett sätt att stärka professionen både individuellt och som grupp.
– Vi tror att det finns en potential i detta eftersom det är kostnadsfritt och inte ingripande i vardagen på det sätt som andra insatser kan och måste vara. Och intresset har varit enormt. Vi tror inte att det är slump, givet de förändringar som aviseras politiskt och det tryck som många upplever på specialpedagogik, utifrån ett ganska gammaldags synsätt.
I den europeiska gruppen har specialpedagoger hög status och anses vara av stor vikt för utvecklandet av inkludering. Men även om andra länders skoldebatt inte är lika politiserad och polariserad som den svenska så känns vissa delar av den igen – diskussionen om specialpedagogiska åtgärder som lärare lämnas ensamma med är lika lite ”typisk svensk” som specialpedagogik i stort.
– En rektor på Malta frågade mig hur man gör i Sverige för att få lärare och specialpedagoger och andra ”specialister” att samarbeta mer, berättar Helena Wallberg.
– Och en rektor från Ungern efterfrågade mer specialpedagogisk insikt, eller snarare inkluderingskompetens, hos lärarna och funderade över hur det ska åstadkommas när de inte har specialpedagoger på skolan. När jag berättade att specialpedagoger är ett utrotningshotat släkte i Sverige blev de förvånade. ”Varför då?” undrade de.
Inkluderingsprojektet inleddes med samtal om skola, undervisning och professionell utveckling i ett klassrum i en skola på Malta.
– Sedan reflekterade några över om det kanske är för att specialpedagoger som har högre utbildning och lön kostar för mycket. ”Kanske vill man spara pengar i Sverige genom att ta bort denna dyrare yrkesgrupp?” funderar de. Jag erkände att jag faktiskt inte hade tänkt så, vår svenska debatt tar ju bara upp att inkludering är ett sätt att smygspara pengar. Men här kanske finns stoff till andra konspiratoriska tankar? Det tycker i varje fall mina europeiska samarbetspartners!
LION – Learning, Inclusion, Opportunities, Networking
Lion är ett öppet och kostnadsfritt forum för specialpedagoger och speciallärare i Sverige. Detta forum är en del av organisationen International Forums for Inclusion Practitioners, IFIP. Genom att delta i LION får man tillgång till nätverkande och erfarenhetsutbyte med kollegor i Sverige. Som medlem i IFIP får man också tillgång till andra fora för att möta kollegor över hela världen.
Erasmus+ partnerskap
EU har ett program för samarbete och utbyte mellan länder i Europa. Ett partnerskap inom Erasmus+ ska främja nätverkande och innovativa metoder för skolutveckling med fokus på inkludering. Projekten ska bidra till utveckling av fyra prioriterade områden; inkludering och mångfald, grön hållbarhet, digital omställning och aktivt medborgarskap.
LÄS ÄVEN
Larmrapport: Otillräcklig kvalitet i särskilda undervisningsgrupper
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.
Krönika Utredningarna är fulla av fraser alla kan skriva under på, men det är något som saknas, menar specialläraren Niclas Fohlin: klassrummets och elevernas verklighet.
Krönika För att förstå ett ”stökigt” barn behöver skolan lyssna på den som kommit barnet närmast och strössla med resurser. Elin Zlatanovski berättar en sedelärande sannsaga om att bunta ihop stökiga barn bara för att de är stökiga.
Mitt jobb Specialpedagogen Maria Lindgren leder elevhälsoteamet men sätter prestigelösheten och gruppkänslan främst.