Lärarförbundet: Nya storfacket bra för lärare i fritidshem

Line Isaksson, i Lärarförbundets styrelse, tror att de olika lärargrupperna blir starkare tillsammans i Sveriges Lärare.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Även lärare i fritidshem kommer att ha nytta av att vara del i ett större lärarfack. Det är Line Isaksson, ledamot i Lärarförbundets förbundsstyrelse, övertygad om.

Sveriges Lärare, som organiserar 330 000 lärare, blir verklighet vid årsskiftet. Tanken med samgåendet är att lärarna blir en starkare kraft tillsammans.

– Nu kan vi arbeta med att minska motsättningarna mellan olika lärargrupper i stället för att lägga vår energi på det motsatta. Många lärare i fritidshem beskriver att motsättningarna mellan lärarkategorier är tuffa att hantera, säger Line Isaksson.

Det blir lättare för olika yrkesgrupper att få förståelse för varandras kompetenser och behov i en gemensam organisation, tror Line Isaksson.

Sveriges Lärare kommer att ha tre skolformsföreningar med egna styrelser för grundskolan, förskolan och gymnasie- och vuxenutbildningen. Fritidshemslärarnas yrkesfrågor finns inom skolformen grundskolan och i ett nationellt råd, som är rådgivande till förbundsstyrelsen och utser ett ombud till kongressen.

– På det lokala planet kan man i större städer ha en liknande struktur, och på mindre orter finns det möjlighet för lärare i fritidshem att gruppera sig för att skapa engagemang för sina frågor.

Varför får fritidshemmet inte en egen skolformsförening?

– Fritidshemmet är inte en skolform, utan en egen verksamhet inom grundskolan. Våra frågor ska tas upp i det forumet för att vi ska få det ”tillsammansarbete” som blir så viktigt framöver.

Det finns en oro bland lärare i fritidshem för att bli mindre synliga i det nya förbundet. Vad tänker du om det?

– Jag är faktiskt inte orolig, men det bygger också på att lärare i fritidshem organiserar sig. Och jag ser en yrkesgrupp som är väldigt engagerad i sin yrkesutveckling. Vi har samma möjligheter till inflytande som andra lärargrupper. Min själ finns i fritidshemmet och jag hade inte arbetat för att bilda Sveriges Lärare om jag inte hade trott att det här blir bättre.

Vilka frågor har du fått från medlemmar inför samgåendet?

– Precis samma frågor som du ställer. Hur ska det nya göra skillnad när våra förutsättningar blir allt sämre? Jag har full respekt för den frustrationen men det finns ingen ”quick fix”. Vi måste tillsammans göra arbetet och fortsätta med nätverkandet och ta stöd av varandra. Om vi exempelvis vill få till ett lokalt avtal om planeringstid i vår kommun så finns det möjligheter att nätverka i Sveriges Lärare. Den stora organisationen har resurser och redan färdigbyggda system för nätverkande som vi som liten grupp har nytta av.

Vad händer nu?

Den 29-30 november har Lärarförbundet sin sista kongress i Lärarnas hus på Stora Essingen i Stockholm.

Då ska ombuden besluta om att lägga ner förbundet och välja en ny förbundsstyrelse. Denna kommer tillsammans med Lärarnas Riksförbunds styrelse vara Sveriges Lärares gemensamma förbundsstyrelse fram till maj 2024.

På kommunal nivå kommer lokala föreningar i Sveriges Lärare att bildas och dessa ska välja en ny styrelse senast 31 maj 2023.

LÄS ÄVEN

100 dagar kvar till Sveriges Lärare: Utmaning att förstå skillnaderna

Debatt: Besparingarna slår hårt mot fritidshemmen

”Vi bryter mot skollagen”

Lärarförbundet: Nya skolavtalet bra för lärare i fritidshem