Mie löser lokalbristen med mobil fritidsvagn

Mie Levin, på Silviaskolans fritidshem i Hässleholm, har fixat både en fritidsvagn och rastvagnen på bilden.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Silviaskolans fritidshem delar lokaler med skolan. För att inte störa i klassrummet har Mie Levin lagt fritidshemmets material i en mobil vagn i korridoren.
– Det är trångbott och då får man göra det bästa av situationen.

Som på många skolor sker Silviaskolans fritidsverksamhet i klassrummen. För att kunna planera och förbereda aktiviteter under dagtid kom Mie Levin, anställd som lärare i fritidshem, på att samla fritidshemmets material i en mobil fritidsvagn.

Fritidsvagnen med veckans planering.

– När vi planerar på dagen så är materialet i klassrummet och vi vill inte springa omkring där och störa.
– I dag har vi pyssel till exempel. Förra veckan tog vi materialet från klassrummet när eleverna gått hem och lade i pyssellådan i fritidsvagnen. När vi skulle planera så hade vi materialet lättillgängligt och kunde sätta oss och pyssla. När fritids börjar är allt förberett och det är bara att ta lådan och gå in, säger Mie Levin.

Fritidsvagnen är välstrukturerad med lådor som är tydliga märkta med olika teman som fritidshemmet arbetar med under veckan, exempelvis Veckans pyssel, Skogen och Avslappning. Det är viktigt att ha en tydlig planering och struktur då eleverna på skolan har hörselnedsättning och många har även andra funktionsvariationer, förklarar Mie Levin. Fritidsvagnen visar tydligt schemat för veckan.

Fritidsvagnen gav reaktioner

När Mie Levin delade fritidsvagnen i en Facebook-grupp för lärare i fritidshem var det dock några som blev upprörda över att fritidshemmet stuvas undan i en vagn som en konsekvens av att man delar klassrum med skolan.

Vad säger du om det?

– Vi har mycket material i klassrummet också, vi är inte utslängda. Men vi tycker det är lättare för oss att ha det här ute så vi slipper gå in och störa på dagtid, säger Mie Levin.

Hon betonar att klassrummen är anpassade även efter fritidshemmets behov med bland annat fria ytor och soffhörna, och att samverkan med skolan fungerar bra. Hon berättar också att skolan, med 70 elever i årskurs F-9, ska byggas om och att fritidshemmet kommer att få såväl eget rum som kök. 

– Vi har en ledning som värdesätter fritidshemmet. Målet för alla fritidshem är såklart att ha egna lokaler, men om man nu inte har det får man göra det bästa av situationen.

Är det inte en nackdel att barnens projekt måste plockas undan till nästa dag?

– Det känner vi också är tråkigt, och det ska bli underbart med eget rum sedan. Samtidigt får man hitta en lösning på det också i dagsläget. Om barnen bygger ett fint lego ställer vi det på en hylla i klassrummet, säger Mie Levin.

Fokuserar på lösningar

Hennes inställning och engagemang märks också på skolgården, där Mie Levin gjort en rastvagn i brist på rastbod med bollar, spellåda, pyssel och andra redskap ordnade i lådor.

– Jag tycker att det är viktigt att lyfta fram det positiva och hitta lösningar. Nej, jag har ingen rastbod, men jag vill kunna förbereda aktiviteter till eleverna och jag vill inte ha en massa saker framme hela tiden – då skaffar jag en rastvagn.

LÄS ÄVEN

Egna lokaler viktiga för kvaliteten – ”Barnen städades bort”

Fritidsutredning: Begränsa barngrupper och ge lönelyft

Här är de hetaste fritidsfrågorna 2021