
Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
Förskollärarna Marta Nilsson och Liselotte Andersson håller upp rockringen så att Klara kan ta klivet in i dansens värld.
Reportage Hur dansar en mask eller en elvisp? Det kan barnen på Morkullans förskola i Hjärnarp utanför Ängelholm svara på. Sedan två av deras förskollärare fick delta i ett forskningsprojekt om dans är de vana vid sådana frågor.
Det är ett gäng storögda två- och treåringar som kliver igenom den blå rockringen in i avdelningen Skogstrollets största rum som omvandlats till dansrum. På golvet ligger ett stort glansigt tygstycke som skimrar i rostrött och guld. Den vanliga inredningen i rummet har skjutits åt sidan och allt synligt lekmaterial har täckts över med vitt tyg.
– Vi har märkt att det annars är lätt att barnen, särskilt de yngsta, blir distraherade under dansen, säger förskolläraren Liselotte Andersson.
I stället dras blickarna till den stora, bruna kofferten som står uppfälld vid sidan om det glansiga tygstycket. I den finns färggranna sjalar, laminerade djurbilder och en hel del annan spännande dansrekvisita. Rockringen som barnen kliver igenom på väg in i rummet förflyttar dem in i dansens värld och bidrar till att skapa en känsla av magi.
Dramatisk instrumentalmusik strömmar ut från en bärbar högtalare medan barn och pedagoger sätter sig runt det stora tygstycket och sträcker ut det i luften mellan sig. Snart böljar det upp och ner i stora vågrörelser i takt med musiken. På tyget ligger en liten boll som far fram och tillbaka. Ibland faller bollen av tyget och måste plockas upp igen av ivriga händer. Efter en stund tystar förskolläraren Marta Nilsson musiken och plockar fram djurbilderna ur kofferten.
– Nu ska vi dansa som … ser ni vilket djur det är på bilderna? frågar hon och håller upp den första bilden så barnen kan se.
Svaret kommer i kör.
– Maskar!
– Och hur dansar maskar? frågar Marta Nilsson.
Barnen svarar genom att lägga sig ner på golvet. Snart är rummet fullt av stora och små maskar som ålar omkring på golvet till ljudet av flöjtmusik. Efter en stund byter maskarna skepnad och blir till krypande sniglar som i sin tur omvandlas till fåglar som flyger runt i rummet med svepande armrörelser.
Till vänster dansar Liselotte Andersson med barnen, till höger står Stella stilla som en staty efter att ha snurrat runt i full fart.
– Nu flyger vi snabbt med snabba vingar … och nu flyger vi långsamt med stora rörelser, säger Marta Nilsson och visar hur hon menar.
Till sist fylls rummet av grodor som hoppar i takt med musiken.
– De yngre barnen har just haft ett projekt om maskar och snäckor så vi försöker koppla delar av dansstunden till deras projekt, förklarar Marta Nilsson efteråt valet av dansrörelser.
Hon och Liselotte Andersson hade olika skäl till att anmäla sitt intresse när förfrågan kom från Högskolan i Halmstad om att delta i ett praktiknära forskningsprojekt om dans. Marta Nilsson, som inte har så stor danserfarenhet, ville lära sig mer så att hon skulle kunna utmana barnen att utveckla sina rörelser och sitt uttryckssätt i dansen. För Liselotte Andersson, som har hållit på mycket med dans och haft egna dansklasser på fritiden, handlade det mer om att vilja vara med och sprida kunskap om dans bland kollegorna.
Otto funderar över vad han tyckte om dagens dansstund.
Enligt forskningsledaren Märta Pastorek Gripson, universitetslektor i estetik och innovation vid Högskolan i Halmstad och hennes medforskare Tina Kullenberg, vid Högskolan i Kristianstad, är dans ett område som har stor potential inom utbildning av barn men som traditionellt har behandlats styvmoderligt i förskolan jämfört med andra estetiska uttrycksformer som till exempel bild och musik.
– Många förskollärare sätter gärna på musik och låter barnen dansa fritt men de har ingen tanke på vad som är syftet med dansen utöver dansglädje, säger hon.
Under forskningsprojektet har deltagarna därför fått fördjupa sig i vilket innehåll som kan finnas i förskolans dansundervisning. Fokus i projektet har varit förskollärares reflektioner över sin egen utveckling vad gäller förmågan att bedriva dansundervisning med barnen på sin förskola.
Liksom många andra förskollärare ägnade Marta Nilsson och Liselotte Andersson sig tidigare mest åt dansglädje, eller ”fuldans” som Marta Nilsson kallar det, när de dansade med barnen. Numera håller de tillsammans välplanerade dansstunder för barnen på Morkullans förskola i åldersblandade grupper en gång varje eller varannan vecka. Dessutom kör de var för sig genomtänkta danspass med barnen på de egna avdelningarna minst två gånger i veckan.
– När vi planerar våra dansprogram utgår vi från dansens byggstenar: kropp, kraft, tid och rum. Vi använder oss också av olika begrepp som långsamt, snabbt, starkt och svagt, säger Marta Nilsson.
– Vi har alltid en tydlig början och ett tydligt slut. Innehållet är väl förberett så att det inte tar för lång tid mellan låtarna för då tappar barnen lätt fokus. Vi har också alltid med oss vår dansväska, fortsätter Liselotte Andersson och syftar på den bruna kofferten med dansrekvisita.
Möjligheten att använda rekvisita som en resurs under dansstunderna för att få barnen att ta i och ta ut sina rörelser är något som de har lärt sig under forskningsprojektet. I dag är det till exempel dags för de färgglada sjalarna att komma fram när groddansen tagit slut.
– Varsågod Juni, varsågod Stella, säger Liselotte Andersson och sträcker fram två sjalar i blått, rött eller gult till vart och ett av barnen.
– Rekvisitan har stor betydelse. En sjal som man håller i handen blir som en förlängning av kroppen. Det känns också tryggt för många att hålla i något medan man dansar, förklarar hon.
När musiken har kommit i gång igen uppmanar hon och Marta Nilsson barnen att med en sjal i vardera handen ömsom röra sig långsamt och mjukt, ömsom snabbt och hårt till musiken.
Tidigare satte de oftast på sådan musik som barnen kände igen och gillade, till exempel låtar från Melodifestivalen eller olika Disney-filmer. Men nu är det nästan bara instrumentalmusik från så många olika genrer som möjligt som gäller. Musiken används för att vägleda dansen, skapa variation och vidga rörelserepertoaren.
– I en av danserna som vi har kommit på själva låter vi barnen välja vad de vill röra sig som till musiken. Det kan till exempel vara som en elvisp, en penna eller en robotgräsklippare, berättar Liselotte Andersson.
Juni, Stella och Sigrid dansar som sniglar med Marta Nilsson.
Att dans är ett starkt uttryckssätt som alla barn kan delta i – även de som ännu inte har ett verbalt språk eller pratar svenska så bra – är något som de har sett flera exempel på sedan de började undervisa barnen i dans i stället för att bara ”fuldansa” tillsammans med dem. Dansundervisningen har inte bara fått vissa tidigare tysta barn att blomstra under själva dansen, dansen har även satt fart på deras verbala språkutveckling. Självförtroendet, kroppsmedvetenheten och kreativiteten har också ökat hos många barn.
– Vi kan inte längre se de könsskillnader som vi tidigare såg när vi dansade. Förr tog flickorna mycket plats när vi dansade medan pojkarna hade dåligt självförtroende. Så är det inte alls längre, säger Liselotte Andersson.
Hon och Marta Nilsson har dock inte övergivit fuldansen helt. Det händer fortfarande ofta att de bara sätter på någon av barnens favoritsånger och dansar loss tillsammans med dem ute på gården.
– Men vi försöker höja nivån lite även under fuldansen. Det behövs inte så mycket. Det räcker med att ställa några frågor, be barnen lyssna till musiken och utmana dem genom att använda några olika begrepp som långsamt eller snabbt, säger Liselotte Andersson.
LÄS OCKSÅ:
Här får förskollärare universitetskurs i dans
Dans är livsviktigt – men improvisera inte, styr upp!
Vad har hänt med dansen på förskollärar-utbildningen?
Ge tid för sång- och danslekar – viktigare än man kanske tro
Lyssna på Förskolan här:
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.
Podcast Får barnen leka Squid game, måste vi lyssna på Mello och hur länge ska vi egentligen dras med Anna och Elsa?
Krönika Nä, jag bara skojade lite. Dagisfröknar är vi allihopa och kommer troligen att förbli.
Fackligt Lärare i förskola, det är den nya titeln för alla som tidigare titulerats förskollärare.
Krönika Nu vill skolministern se till att fler blir behöriga till gymnasiet, genom att slopa F-betyget. Vad sägs om att i stället ta tag i de verkliga problemen? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att tappa tron på sig själv och sin egen förmåga som förskollärare. Vad är det inom vårt yrke som skapar självtvivel, hur tar vi hjälp från andra och vad kan man göra på egen hand när självförtroendet tryter?
Forskning För barnen överväger fördelarna, konstaterar Emma Franzén, landskapsarkitekt och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Krönika Det spelar alltså ingen roll om jag vägrar. Då går man bara högre upp i leden, frågar någon annan, skriver Eva Lindström efter kammarrättens dom i Göteborg.
Fråga facket Förskolläraren funderar på att söka jobb i förskoleklass och undrar om för- och nackdelarna med ferietjänst kontra semestertjänst.
Dilemmat ”Det gnager i hjärta och huvud på kvällar och helger över allt man INTE hann med på ett bra sätt under arbetsdagen. Hur ska jag hantera samvetsstressen?” undrar förskolläraren.
Podcast Hur kommer det sig att vuxenklungor bildas när vi är på gården? I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fenomenet med Lina Karlström.
Lärarpriser Förskolan borde lyftas varje dag. Gör vi på rätt sätt och följer barnkonventionen så kan vi förändra så mycket, säger förskolerektorn Anette Bergmasth, vinnare av Childhoodpriset 2024.
Krönika Som vanligt vill man ha en enkel lösning, och här är den, ta bort västarna, skriver Eva Lindström.
Säkerhet Ses som en försiktighetsåtgärd: ”Det har kommit en del frågor från oroliga vårdnadshavare”
Forskning I stället för att prata svenska eller sitt förstaspråk märkte vi att de använda engelska som de snappat upp på Youtube och från olika tv-program, säger Ellenor Björnlund, rektor på Sunnadals förskolor.
Undervisning Vi bad tre förskollärare svara på vilka verktyg de inte klarar sig utan.
Podcast Eva Lindström och ateljeristan Joakim Pettersson berättar hur de använder pedagogisk dokumentation för att utveckla sin undervisning.
Krönika Handen upp alla som hört föräldrar ”klaga” på att deras barn är så himla mammigt. Jag hör det typ hundra gånger i veckan, av både personal och föräldrar, skriver Eva Lindström.
Arbetstid Som första förskola i Danmark införde Treklövern för ett par år sedan fyradagarsvecka.– Jag har så mycket mer tid nu, säger förskolläraren Fatima Siddiqi.
Så gör vi Att läsa och sedan diskutera bokens olika kapitel tillsammans är ett väldigt gynnsamt arbetssätt samtidigt som man får fördjupa sig och utveckla sin kunskap, säger förskolläraren Suzanne Folcke.
Arbetsmiljö Vi kommer att lyssna in olika intressegrupper, säger utredaren Eva Broström.
Arbetsbelastning Sysslorna ingår inte i vårt avtalsområde och vi måste protestera mot att de blir fler, säger Pia Rizell, andre vice ordförande i Sveriges Lärare.
Krönika Någon minister pratade om hur himla viktigt det är att lyssna på barnen, verkligen lyssna på vad barnen säger. Jag kräktes lite i munnen, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Det här öppnar möjligheter att förbättra villkoren och arbetsmiljön för landets förskollärare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar vi det skolförberedande arbetet.