Frihet med tydliga mål

Foto: Johan Strindberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Ärligt ifrågasättande och gemensamma mål är hörnstenarna i samarbetet mellan Linda Blixt, specialpedagog och förstelärare på Långbrodalsskolan i Stockholm, och hennes rektor Silvana Carinci.

Under förra läsåret läste Elevhälsan på Långbrodalsskolan SPSM:s webb­baserade utbildning ”Att höja elevens skolkompetens – ett processarbete för likvärdig utbildning”. Parallellt läste lärarna Skolverkets fortbildning ”Specialpedagogik för lärande”.

Berätta om betydelsen av dessa utbildningar! 

Linda: De är en naturlig del av strukturbyggandet, för att vi ska fungera som stöd för skolans pedagogiska arbete. Och Silvana ger oss förstelärare möjlighet till gemensamma diskussioner för att löpande följa upp det specialpedagogiska arbetet på hela skolan.

Silvana: Elevhälsan är navet på en skola och det primära arbetet utgår alltid från elevens behov. För att bygga upp ett sådant arbetssätt krävs en gemensam målbild, mandat i arbetslagen och kunskap.

Varför fungerar just ni två så bra tillsammans?

Linda: Jag tror att det beror på att vi alltid har varit ärliga mot varandra. Redan på vår första skola där vi ­arbetade tillsammans ­vågade jag ifrågasätta men också ge förslag på ­alternativa lösningar.

Silvana har alltid lyssnat in även om vi inte alltid tyckt lika, och vi har kunnat diskutera och framföra våra respektive åsikter och ståndpunkter utifrån våra olika uppdrag. Hon har dessutom alltid gett mig frihet under ansvar att planera mitt eget schema utifrån de behov jag ser.