Undervisningen lyfte när de slog ihop sina klasser
Lågstadielärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén menar att arbetet har blivit både roligare och mer stimulerande sedan de slog ihop sina klasser.
Pedagogik Det gynnar elevernas läsinlärning och gör läraryrket mer inspirerande. Annelie Pendén och Åsa Ydreskog är övertygade om att flerlärarskap är modellen för skolan. Och de har skrivit en utvecklingsartikel om sina erfarenheter.
Lågstadielärarna Annelie Pendén och Åsa Ydreskog började sitt samarbete för ett antal år sedan genom att planera sina lektioner gemensamt för att sedan undervisa parallellt i varsin klass. Nästa steg blev att de gick över till att slå ihop klasserna och undervisa tillsammans i ett tvålärarskap. Det är inget som de ångrar.
– En stor vinst i tvålärarskapet är att man tillsammans formar arbetsdagen och undervisningen. Det blir både roligare och mer stimulerande för oss pedagoger, samtidigt som det ökar möjligheten till högre måluppfyllelse hos eleverna, säger Åsa Ydreskog, som är lärare på Sätilaskolan i Marks kommun.
De betonar värdet att tillsammans kunna forma undervisningen och att ha ett gemensamt ansvar för elevgruppen.
– Ansvaret som lärare kan kännas övermäktigt och svårt ibland. Men att dela på uppdraget ger en ökad trygghet, säger Anneli Pendén.
Tryggare och mer inspirerande
Att undervisa tillsammans har också resulterat i att Annelie Pendén och Åsa Ydreskog har skrivit en utvecklingsartikel inom Ifousprogrammet ”Fokus undervisning”. Så här står det i ett stycke:
”Tittar man in i ett klassrum idag så ser flera fortfarande likadana ut som för hundra år sedan och i många fall är det ofta en ensam lärare, i en klass, i ett klassrum. För att möta de nya utmaningarna i skolan tror vi att tvålärarskapet kan vara en organisation som gynnar både elever och lärare mer långsiktigt.”
Några resultat som de lyfter fram i artikeln är att det är tryggare och mer inspirerande att ingå i ett sammanhang där man har ett gemensamt elevansvar. Gemensamma lektionsplaneringar och gemensamma erfarenheter skapar underlag för fördjupade samtal och eget lärande.
Mycket större elevgrupp
Övergången till tvålärarskap har medfört att elevgruppen blivit större till antal. I dagsläget består klassen av 43 elever i årkurs 3. Det har nu inneburit en förstärkning med en lärare på 60 procent.
– På så vis blir det ett flerlärarskap men det fungerar efter samma idé som ett tvålärarskap. Det är vi i teamet som jobbar med eleven och med familjerna. Vi har inga utvalda mentorselever. Det är teamet som stöttar eleven i kunskapsinhämtningen men eleven själv är insatt i sitt lärande, säger Annelie Pendén.
En vinst som de betonar med flerlärarskap är att elevernas tidiga läsinlärning gynnas.
– När fler lärare undervisar och ger daglig feedback till eleverna så ger det en bra effekt. Som ensamlärare var det svårare att få till den utvecklingen, säger Annelie Pendén.
– Nu är det lättare att differentiera undervisningen, särskilt i läs- och skrivinlärningen. För ett antal år sedan kände vi att det var övermäktigt. Nu kan vi till exempel välja ut några elever i en mindre grupp när det behövs, säger Åsa Ydreskog.
Oroliga lärarstudenter
Totalt har de tillgång till fyra klassrum. Eleverna bestämmer oftast själva vilken arbetsplats och vilket rum som passar för den aktuella uppgiften.
Både Annelie Pendén och Åsa Ydreskog menar att flerlärarkap kan vara ett sätt att motverka framtida lärarbrist.
– Vi ser att en del av våra lärarstudenter är oroliga för att läraryrket blir ett ensamarbete. Men det behöver inte bli så. Vår erfarenhet visar att man genom kollegialt arbete får en tryggare och mer utvecklande arbetsdag, säger Åsa Ydreskog.
Ifous står för innovation, forskning och utveckling i skola och förskola. Det är ett fristående forskningsinstitut. Titeln på Annelie Pendén och Åsa Ydreskogs utvecklinsgartikel är ”Från samarbete till kollegialt lärande”.
LÄS ÄVEN
De fick ett lyft av att jobba med tvålärarskap: ”Pulsen går ner”