Så får Lotta med sig alla i leken

Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Lotta Samuelsson är gärna en zombie, om det krävs. Hon vill få barn att leka mer. För att få med de ensamma barnen gör hon sociogram.

En gång i veckan har läraren i fritidshem Lotta Samuelsson livskunskap med treorna på Långsjöskolan i Huddinge. En halvtimme i halvklass som syftar till att stärka barnen och skapa goda relationer i gruppen. Hon börjar med att göra ett sociogram, ett diagram över barnens kompis­relationer.

– De har fått svara på vem de skulle vilja samarbeta med, som de inte gör i dag, för att vi ska kunna tussa ihop eleverna på nya sätt när det är grupparbeten, exempelvis. Jag sammanställer därefter ett kompendium kring varje barn som jag fyller på med frågor om vad de vill göra på fritids och på rasten.

Hur lär man barn att vara en ”bra kompis”?

– Barn är drillade att svara ”snäll”, ”respektfull”, ”lyssnande” på frågan om hur en bra kompis är, men vi diskuterar om de är så i verkligheten. Vi jobbar med värderingsövningar, som fyra hörn och heta stolen, men framför allt vill jag blanda in leken så att det blir roligt och lekfullt.

Hur gör du då?

– Vi gör lekar där man måste bjuda in andra och där man inte alltid får vara med sin bästa kompis. Vi kör med klassikern ”gör ett recept på en bra kompis”. Barnen får en kockmössa, rita ett självporträtt och skriva ett recept med exempelvis: 2,5 dl snällhet, 1 lekfullhet och 1 dl lyssnande. Jag är med och leker för att få igång dem. Om vi gör zombiekull så är jag en zombie som kullar dem.

Vad krävs för att värdegrundsarbetet ska ge effekt?

– Vi pedagoger måste vara med överallt, till exempel på idrotten, så att vi ser om ett barn gör någon illa verbalt eller på annat sätt. Då har vi verkligheten med oss. 

Lottas 5 tips

  1. Skapa ett sociogram över vilka barn som leker med varandra. Det hjälper till att få syn på ensamma barn och upptäcka andra relationsmönster i gruppen.
  2. Gör samarbetsövningar och stafetter, exempelvis bära vatten på en sked där man måste hjälpa varandra för att inte spilla.
  3. Delta i leken! Det blir roligare för både dig och barnen. Och du får en helt annan relation till dem.
  4. Fokusera på de ensamma barnen på skolgården och sätt igång enkla lekar som involverar dem och andra barn.
  5. Avsätt tid till att lösa konflikter efter rasten. Tio minuters minimedling räcker ofta för att barnen ska få prata ut och känna sig lyssnade på innan de går in i klassrummet.