Marie Estéen hjälper en elev med skapande av garnhjärtan på en träskiva.
Till startsidan
Lärarna i fritidshem Marie Estéen och Stina Matsson tycker att en tydlig planering för fritidshemmets aktiviteter ger förutsägbarhet och trygghet för eleverna.
Så gör vi
Fritidshemmet på Sollerö skola i Mora har uppmärksammats för sitt arbete med relationer, struktur och trygghet.
– Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
När vi kontaktar Marie Estéen, lärare i fritidshem, planerar hon kommande vecka med sina tre kollegor. Varje fredag har de planeringstid från 8.30 till 12.00.
Och varje veckodag vet eleverna vad som väntar på fritidshemmet. Gruppen delas in åldersmässigt på den 30 minuter långa samlingen och har aktiviteter på olika tider. Förskoleklass och ettor är en grupp, två och treor en.
– Eleverna har en trygghet i att de vet vad som ska hända under hela dagen, inte bara under samlingen. Vi har även en whiteboard med vilka aktiviteter vi har, säger Marie Estéen.
På måndagarnas samling är det veckans skapande. Eleverna har gjort garnmonster, hjärtan på träplattor och broderat.
På tisdagar brukar de fortsätta med skapandet, på onsdagar kan det vara olika brädspel. På torsdagar är det lässtund med högläsning.
– Barnen är med på tåget utifrån vår planering. Men vi har även mer fria aktiviteter. Just nu är det mycket skridskoåkning på isplanen på skolgården.
Marie Estéen hjälper en elev med skapande av garnhjärtan på en träskiva.
Totalt är 64 barn inskrivna från förskoleklass till årskurs 6. För att alla ska lära känna varandra arbetar personalen mycket med relationsskapande. Ett exempel är skogsutflykterna på fredagar, då barnen delas in i grupper om fyra. De intervjuar varandra under promenaden till skogen. Inne i skogen får de sedan presentera sin kompis. Gruppen får även ett uppdrag att lösa tillsammans.
Sollerö fritidshem har nyligen fått Mora kommuns pedagogpris för sitt arbete med struktur och relationer.
Så skapar du en tydlig struktur
1. Ha en morgonrutin när barnen kommer för att skapa lugn. De kan måla, spela kort eller arbeta med lera för att träna finmotorik och få igång samtal mellan elever. Syftet är att utveckla morgonstunden så att det inte bara blir en väntan på frukost. Det blir också ett tillfälle att umgås med kompisar som man kanske inte leker med i vanliga fall.
2. Använd rörelselekar. Ett tips är att ha veckans utmaning. Den passar bra före samlingar och är en aktivitet som barnen kan sköta själva. Ett exempel är att försöka hålla tre kubbpjäser mellan armarna och ta tid på hur lång tid det tar innan pjäsen i mitten faller ner. Se till att det blir aktiviteter som alla, oavsett ålder, kan vinna.
3. Det är viktigt att er struktur är hållbar så att personalen orkar hålla i över tid. Förbestämda aktiviteter varje dag gör att barnen blir trygga i vad som kommer att hända. Samtidigt underlättar det planeringen för personalen. Använd bildstöd för de elever som behöver det. Stöd aktivt de elever som behöver det i leken.
4. Skapa en tydlig planering i arbetslaget med en bestämd dagordning. Se till att det som planeras också blir av. Utvärdera det som bestämdes förra veckan och spara anteckningarna så att alla kan se vad som har fungerat bra och mindre bra. Det gör att man även kan gå lång tid tillbaka för att se vilka aktiviteter som passar under olika årstider.
Marie Estéen
Bor: Mora.
Ålder: 52 år.
Bästa med yrket: Jag har världens bästa jobb. Jag känner mig stolt över det vi åstadkommer med våra elever. Vi är ett bra gäng som jobbar bra ihop.
Stina Matsson
Bor: Gesunda.
Ålder: 43 år.
Bästa med yrket: Ingen dag är den andra lik. Jag får vara kreativ och utvecklas med barnen och mina kollegor, varje dag. Mycket arbetstid utomhus året om är också en lyx.
LÄS OCKSÅ:
Därför undervisar fritidslärarna helst utomhus
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.