De kan bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022

Priset ”Årets lärare i fritidshem” delas ut varje år av Lärarförbundet för att uppmärksamma fritidshem som håller hög kvalitet. Från vänster: Johanna Erlén, Marie Zetterström, Anneli Wärm och Olof Laago.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Här är de fyra finalisterna som har chansen att bli ”Årets lärare i fritidshem” 2022. Vinnaren presenteras på Fritidshemmens rikskonferens den 8 december.

Varje delar Lärarförbundet ut priset ”Årets lärare i fritidshem” för lyfta fritidshem med hög kvalitet. I år har juryn valt ut fyra finalister bland de totalt 50 nominerade lärarna i fritidshem. Vinnaren tillkännages på Fritidshemmens rikskonferens i Stockholm den 8 december då Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet, delar ut priset.
Här är de fyra finalisterna. 

Marie Zetterström, Bergby Centralskola i Gävle
Juryns motivering: ”Marie utgår från elevernas intresse och behov, visar tillit till elevernas egen förmåga och lyckas väcka deras nyfikenhet, lust och motivation.”

Anneli Wärm, Nordmarkens skola i Årjäng
Juryns motivering: ”Anneli har ett öppet reflekterande arbetssätt där metoder och förhållningssätt bygger på den sammansatta barngruppens möjligheter och förmågor till lärande.”

Olof Laago, Hovslättsskolan i Jönköping
Juryns motivering: ”Olof får med sig eleverna genom att göra dem delaktiga. Genom varierande sätt får eleverna på fritidshemmen påverka hur deras dagar ska se ut.”

Johanna Erlén, Talavidskolan i Jönköping
Juryns motivering: ”Johanna är mycket kunnig i fritidspedagogik och öppen för att reflektera över och ompröva sin egen undervisning.”