Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger läraren i fritidshem Malin Vennström.
Till startsidan
Malin Vennström har utsetts till Årets lärare i fritidshem 2024. Priset delades ut av Sveriges Lärare på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg.
Lärarpriser
Malin Vennström är lärare i fritidshem på Hemsjö skola i Alingsås. Hon prisas för sin podd, sitt stöd till lärarstudenter och sitt ”elevcentrerade och leknära arbetssätt”.
– Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har.
Hon visste att hon blivit nominerad. Men att hon skulle vinna var ”väldigt oväntat”.
– Fast spännande förstås, säger hon.
Hon tog emot priset av Daniella Crona och Åsa Bengtsson, båda ledamöter i Sveriges Lärares Nationella råd för fritidshem, på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg under torsdagen. I sin motivering lyfter juryn fram Malin Vennströms nära relation till eleverna. Så här förklarar hon själv sitt arbetssätt:
– Bara genom att få nära kontakt med var och en kan man bedöma när man ska gå in och delta i deras lekar – och när man ska dra sig undan för att inte störa leken.
Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger läraren i fritidshem Malin Vennström.
Malin Vennström fick sin treåriga ungdomspedagogiska utbildning redan 1997 och har arbetat på fritidshem i 27 år. Och känner fortfarande en stor entusiasm inför jobbet.
– Det är mitt vardagsglitter, platsen där jag får energi!
Arbetslaget har varit helt centralt i hennes framgångar, det är hon mån om att lyfta fram.
– Vi växeldrar, täcker upp för varandra och samarbetar. Hela tiden måste man ställa sig de viktiga frågorna: Vad är det vi ser just nu? Hur kan de här aktiviteterna bidra till lärandet? Vilka behov har gruppen? Och vilka behov har enskilda elever?
Malin Vennström har också ett nära samarbete med skolans elevhälsa.
– Under min samverkanstid diskuterar jag med specialpedagog och speciallärare. Vilka gruppstärkande lekar kan vi dra igång? Vilka matematiska förmågor bör vi träna på? Hur får vi in mer av tidig och intensiv läsning?
Det som bidragit till att energin kunnat fyllas på genom åren är alla VFU-studenter som hon handlett. De har gett henne nya och inspirerande impulser från sina utbildningar. Det enda problemet har varit att tiden inte räckt till för alla deras samtal kring lärande i fritidshem.
Det var därför hon startade ”Alla delar på plats – en podd om fritidshemmet” tillsammans med två kollegor.
– Där har vi kunnat fortsätta diskussionerna i de ämnen som jag tog upp med mina praktikanter. Jag vet att flera av dem lyssnar på podden.
Och inte bara studenterna, en kommentar hon fick från en förälder har stannat kvar:
– Mamman berättade att hon lyssnar på podden tillsammans med sitt barn under godnattstunden. Det är inget dåligt betyg!
Hur vet man att fritidshemmet bidrar till lärandet? Det är inte alldeles lätt att mäta, men Malin Vennström har ett exempel där det gick.
Malin Wennströms fritidshem omfattar alla klasser från F till 6. När de jobbade med Kim Sjöbergs bok ”Drakarna” skapade de äldre eleverna rollspel som de spelade upp för de yngre.
– En elev berättade att han tack vare rollspelet lyckades få godkänt i svenska. Sånt är fantastiskt att få höra.
LÄS ÄVEN
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.