
Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger läraren i fritidshem Malin Vennström.
Malin Vennström har utsetts till Årets lärare i fritidshem 2024. Priset delades ut av Sveriges Lärare på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg.
Lärarpriser
Malin Vennström är lärare i fritidshem på Hemsjö skola i Alingsås. Hon prisas för sin podd, sitt stöd till lärarstudenter och sitt ”elevcentrerade och leknära arbetssätt”.
– Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har.
Hon visste att hon blivit nominerad. Men att hon skulle vinna var ”väldigt oväntat”.
– Fast spännande förstås, säger hon.
Hon tog emot priset av Daniella Crona och Åsa Bengtsson, båda ledamöter i Sveriges Lärares Nationella råd för fritidshem, på Fritidshemmens rikskonferens i Göteborg under torsdagen. I sin motivering lyfter juryn fram Malin Vennströms nära relation till eleverna. Så här förklarar hon själv sitt arbetssätt:
– Bara genom att få nära kontakt med var och en kan man bedöma när man ska gå in och delta i deras lekar – och när man ska dra sig undan för att inte störa leken.
Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger läraren i fritidshem Malin Vennström.
Malin Vennström fick sin treåriga ungdomspedagogiska utbildning redan 1997 och har arbetat på fritidshem i 27 år. Och känner fortfarande en stor entusiasm inför jobbet.
– Det är mitt vardagsglitter, platsen där jag får energi!
Arbetslaget har varit helt centralt i hennes framgångar, det är hon mån om att lyfta fram.
– Vi växeldrar, täcker upp för varandra och samarbetar. Hela tiden måste man ställa sig de viktiga frågorna: Vad är det vi ser just nu? Hur kan de här aktiviteterna bidra till lärandet? Vilka behov har gruppen? Och vilka behov har enskilda elever?
Malin Vennström har också ett nära samarbete med skolans elevhälsa.
– Under min samverkanstid diskuterar jag med specialpedagog och speciallärare. Vilka gruppstärkande lekar kan vi dra igång? Vilka matematiska förmågor bör vi träna på? Hur får vi in mer av tidig och intensiv läsning?
Det som bidragit till att energin kunnat fyllas på genom åren är alla VFU-studenter som hon handlett. De har gett henne nya och inspirerande impulser från sina utbildningar. Det enda problemet har varit att tiden inte räckt till för alla deras samtal kring lärande i fritidshem.
Det var därför hon startade ”Alla delar på plats – en podd om fritidshemmet” tillsammans med två kollegor.
– Där har vi kunnat fortsätta diskussionerna i de ämnen som jag tog upp med mina praktikanter. Jag vet att flera av dem lyssnar på podden.
Och inte bara studenterna, en kommentar hon fick från en förälder har stannat kvar:
– Mamman berättade att hon lyssnar på podden tillsammans med sitt barn under godnattstunden. Det är inget dåligt betyg!
Hur vet man att fritidshemmet bidrar till lärandet? Det är inte alldeles lätt att mäta, men Malin Vennström har ett exempel där det gick.
Malin Wennströms fritidshem omfattar alla klasser från F till 6. När de jobbade med Kim Sjöbergs bok ”Drakarna” skapade de äldre eleverna rollspel som de spelade upp för de yngre.
– En elev berättade att han tack vare rollspelet lyckades få godkänt i svenska. Sånt är fantastiskt att få höra.
Årets lärare i fritidshem utses av Sveriges Lärare för att lyfta fram fritidshemsverksamhet av hög kvalitet. Juryn är utsedd av Sveriges Lärares förbundsstyrelse.
Vinnaren får ett diplom och ett stipendium på 5 000 kronor att använda för kompetensutveckling.
LÄS ÄVEN
Barnen vill inte bara ha ”fri lek” på fritidshemmet
Så kan fritidslärare ta vara på leken i undervisningen
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.