Barnskötaren Denise Ryding och förskolläraren Erika Sedig.
Till startsidan
”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en vanlig fråga från barnen på Naturförskolan Solen i Göteborg, berättar förskolläraren Erika Sedig och barnskötaren Denise Ryding.
Pedagogiska tips
Hur kan man hjälpa 1–2-åringar att närma sig matematiken? På Naturförskolan Solen i Göteborg hittade arbetslaget svaret i närliggande Slottsskogen.
– Där finns ett trätåg med lok och vagnar. Vårt matematiktåg, säger förskolläraren Erika Sedig.
Eftersom förskolan Solen inte har en egen gård blir det dagliga utflykter – varje förmiddag. Då går de tillsammans till Göteborgs stora natur- och rekreationsområde Slottsskogen som ligger på lagom avstånd. De äldre barnen går hela vägen till skogen men fullt så långt orkar inte de allra yngsta ta sig. Gruppen med 1–2-åringar brukar därför i stället stanna vid ängar och gläntor närmare förskolan. På vägen går de förbi en stor lekplats där det står ett lektåg som lockar barnens uppmärksamhet. Intresset för tåget tog Erika Sedig och hennes kollega Denise Ryding fasta på när förskolans pedagogiska årshjul visade att det var dags att fokusera på matematik.
Barnskötaren Denise Ryding och förskolläraren Erika Sedig.
– När vi satte oss ner för att planera såg vi flera möjligheter att använda just tåget, som barnen var så intresserade av. Där kunde de på ett meningsfullt och lustfyllt sätt bekanta sig med flera olika områden inom matematiken, som exempelvis
geometri, räkneord, placeringsord, jämförelseord, kroppsuppfattning och volym, förklarar Erika Sedig.
Erika och Denise deltar aktivt i leken och använder medvetet olika matematiska begrepp under tiden. Hur många får plats i loket samtidigt? Hur många vagnar finns det? Går det att klättra över eller krypa under? Kan man sitta nära eller långt borta från varandra?
– Vi sätter ord på det som sker och försöker uppmuntra och utmana barnen vidare i deras utforskande och kunskapsutveckling, säger Erika Sedig.
De har också tagit med sig egenhändigt tillverkade tågbiljetter som kan köpas eller sorteras efter färg. Just leken med biljetterna har fascinerat många. Erika berättar att ett barn som kom med sin pappa på morgonen direkt frågade: ”Ska vi sortera i dag?”
– Det visar att de tycker att det är kul, säger Erika Sedig.
Hon berättar vidare att de även har tagit med sig urklippta cirklar och trianglar till parken för att kunna jämföra med olika geometriska former utomhus.
– Vi upplever att barnen har utvecklat sitt sinne för matematik och att de tar med sig sina kunskaper till andra platser och situationer. De ser geometriska former vart vi än går och använder matematiska begrepp i sitt språk när de leker. Framför allt visar de ett intresse för matematik. ”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en fråga vi många gånger fått när vi tagit emot barnen på morgonen, säger Erika Sedig.
1. Håll det enkelt och gå inte för fort fram. Vi hade tänkt att arbeta med flera geometriska former, men begränsade oss. Det får inte bli för svårt.
2. Nyttja leken och var en lekande pedagog. Det är i leken barnen lär sig allra bäst.
3. Använd sång och drama för att göra det hela ännu mer spännande och intressant.
4. Våga frångå planeringen, utgå från barnen. Om de har fokus på annat än ni tänkt, hitta ingångar i det i stället.
5. Skapa en kontinuitet, gå tillbaka och repetera. Vi har även många bilder från tåget som vi kan använda på samlingar för att räkna vagnar, leta efter cirklar med mera.
6. Börja med att tillsammans bena ut vad matematik för de yngsta barnen i förskolan kan innebära. Tänk inte att matematiken behöver vänta. Genom att leka in grundläggande matematik och matematiska begrepp kan man som pedagog bidra till att skapa intresse redan från början.
Erika Sedig
Ålder: 44 år.
Gör: Förskollärare.
Bor: I Göteborg.
Bästa med yrket: Alla fantastiska möten! Att känna att jag har ett meningsfullt yrke och att jag får skratta, vara barnslig och kreativ.
Denise Ryding
Ålder: 35 år.
Gör: Barnskötare.
Bor: i Göteborg.
Bästa med yrket: Att få vara med och uppleva allt det stora i det lilla, så som barnen ser på världen.
LÄS OCKSÅ:
Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik
Mis lådor väcker barnens matteintresse
Barn lär sig matte med hela kroppen
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.