
Barnskötaren Denise Ryding och förskolläraren Erika Sedig.
”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en vanlig fråga från barnen på Naturförskolan Solen i Göteborg, berättar förskolläraren Erika Sedig och barnskötaren Denise Ryding.
Pedagogiska tips
Hur kan man hjälpa 1–2-åringar att närma sig matematiken? På Naturförskolan Solen i Göteborg hittade arbetslaget svaret i närliggande Slottsskogen.
– Där finns ett trätåg med lok och vagnar. Vårt matematiktåg, säger förskolläraren Erika Sedig.
Eftersom förskolan Solen inte har en egen gård blir det dagliga utflykter – varje förmiddag. Då går de tillsammans till Göteborgs stora natur- och rekreationsområde Slottsskogen som ligger på lagom avstånd. De äldre barnen går hela vägen till skogen men fullt så långt orkar inte de allra yngsta ta sig. Gruppen med 1–2-åringar brukar därför i stället stanna vid ängar och gläntor närmare förskolan. På vägen går de förbi en stor lekplats där det står ett lektåg som lockar barnens uppmärksamhet. Intresset för tåget tog Erika Sedig och hennes kollega Denise Ryding fasta på när förskolans pedagogiska årshjul visade att det var dags att fokusera på matematik.
Barnskötaren Denise Ryding och förskolläraren Erika Sedig.
– När vi satte oss ner för att planera såg vi flera möjligheter att använda just tåget, som barnen var så intresserade av. Där kunde de på ett meningsfullt och lustfyllt sätt bekanta sig med flera olika områden inom matematiken, som exempelvis
geometri, räkneord, placeringsord, jämförelseord, kroppsuppfattning och volym, förklarar Erika Sedig.
Erika och Denise deltar aktivt i leken och använder medvetet olika matematiska begrepp under tiden. Hur många får plats i loket samtidigt? Hur många vagnar finns det? Går det att klättra över eller krypa under? Kan man sitta nära eller långt borta från varandra?
– Vi sätter ord på det som sker och försöker uppmuntra och utmana barnen vidare i deras utforskande och kunskapsutveckling, säger Erika Sedig.
De har också tagit med sig egenhändigt tillverkade tågbiljetter som kan köpas eller sorteras efter färg. Just leken med biljetterna har fascinerat många. Erika berättar att ett barn som kom med sin pappa på morgonen direkt frågade: ”Ska vi sortera i dag?”
– Det visar att de tycker att det är kul, säger Erika Sedig.
Hon berättar vidare att de även har tagit med sig urklippta cirklar och trianglar till parken för att kunna jämföra med olika geometriska former utomhus.
– Vi upplever att barnen har utvecklat sitt sinne för matematik och att de tar med sig sina kunskaper till andra platser och situationer. De ser geometriska former vart vi än går och använder matematiska begrepp i sitt språk när de leker. Framför allt visar de ett intresse för matematik. ”Kan vi gå till matematiktåget i dag?” är en fråga vi många gånger fått när vi tagit emot barnen på morgonen, säger Erika Sedig.
1. Håll det enkelt och gå inte för fort fram. Vi hade tänkt att arbeta med flera geometriska former, men begränsade oss. Det får inte bli för svårt.
2. Nyttja leken och var en lekande pedagog. Det är i leken barnen lär sig allra bäst.
3. Använd sång och drama för att göra det hela ännu mer spännande och intressant.
4. Våga frångå planeringen, utgå från barnen. Om de har fokus på annat än ni tänkt, hitta ingångar i det i stället.
5. Skapa en kontinuitet, gå tillbaka och repetera. Vi har även många bilder från tåget som vi kan använda på samlingar för att räkna vagnar, leta efter cirklar med mera.
6. Börja med att tillsammans bena ut vad matematik för de yngsta barnen i förskolan kan innebära. Tänk inte att matematiken behöver vänta. Genom att leka in grundläggande matematik och matematiska begrepp kan man som pedagog bidra till att skapa intresse redan från början.
Erika Sedig
Ålder: 44 år.
Gör: Förskollärare.
Bor: I Göteborg.
Bästa med yrket: Alla fantastiska möten! Att känna att jag har ett meningsfullt yrke och att jag får skratta, vara barnslig och kreativ.
Denise Ryding
Ålder: 35 år.
Gör: Barnskötare.
Bor: i Göteborg.
Bästa med yrket: Att få vara med och uppleva allt det stora i det lilla, så som barnen ser på världen.
LÄS OCKSÅ:
Så väcker hon förskolebarnens intresse för teknik
Mis lådor väcker barnens matteintresse
Barn lär sig matte med hela kroppen
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”