Ny bok: Stora argument för små barns stöd

Barn är som mest engagerade när lärandemiljön matchar deras intressen, färdigheter och styrkor. Det gäller genom hela ­skolgången, men bör börja redan i förskolan. Det är lärdomen av nya boken ”Förskolan som lärandemiljö – för barn i behov av särskilt stöd”.

Eva Björck, Madeleine Sjöman (red): Förskolan som lärandemiljö – för barn i behov av särskilt stöd” (Studentlitteratur)

Hur kan pedagoger och organisationer ge bästa förutsättningar för alla barns delaktighet, utveckling och lärande? Det vill denna bok besvara, med fokus på hur barn i behov av särskilt stöd kan förstås och bemötas samt vad som krävs för att alla barn ska få det stöd de behöver för att vara delaktiga och engagerade i förskolans aktiviteter.

Delaktighet och engagemang är begrepp som återkommer i hela boken, där de olika författarna gör kopplingar till bland annat anknytning, hjärnforskning och fri lek. Barnens delaktighet, engagemang och lärande beskrivs som det mest relevanta för pedagogernas dagliga arbete i förskolan – aktivitet, vad barnet gör och hur engagerat barnet är när aktiviteten utförs. Forskningen visar att barn är som mest engagerade när deras intressen, färdigheter och styrkor matchar vad miljön kan erbjuda.

Ett dilemma som boken lyfter är balansgången mellan individuella anpassningar kontra hela barngruppens intressen, något som ofta problematiseras när jag i handledning möter pedagoger. Ett kapitel som särskilt fångade mitt intresse handlar om Sveriges brist på organiserad samverkan mellan förskola och barnhälsovård. Bokens uppfattning, och även min, är att verksamheterna behöver varandra för att rätt insatser och samhällets resurser ska kunna användas så effektivt som möjligt.

Bokens målgrupp är verksamma förskollärare. Den utgår från nationell och internationell forskning och når sitt mål, att fylla tomrummet avseende kunskap kring barn i behov av särskilt stöd och deras engagemang i förskolan. Men själv kan jag sakna litteratur som riktar sig direkt till special­pedagoger, då mycket i boken känns självklart. Verksamma specialpedagoger behöver också påfyllning.

Veronica Ferm, specialpedagog, Kungsbacka

LÄS ÄVEN

Vestman: Tack och lov för värsting­eleven!

Spec i skolledning: Konsten att hålla kursen

Hur utvecklas npf-arbetet i din skola?