Johanna Kjellander Hansen och Jessia Hell.
Till startsidan
Ebbe, Alice, Unni och Lova hjälper förskolläraren Jessica Hell med förberedelser för läshörnan.
Förskolefabriken Med sina närmare 300 barn och 16 avdelningar är Rönneholms förskola i Malmö landets största. Här trivs förskolläraren Jessica Hell som fisken i vattnet, men i början var hon minst sagt skeptisk och ville hitta ett nytt jobb.
Det har gått fem år sedan Rönneholms förskola stod klar. En tre våningar hög byggnad i tegel och vit puts, med gröns-kande Rönneholmsparken precis intill. Två gårdar, en stor och en lite mindre och ytterligare några mer avskilda platser för stillsammare lek. Inomhus ryms 16 avdelningar, eller hemvister som det kallas på Rönneholm – samt en cykelgrupp. Förutom de egna hemvisterna finns även tillgång till flera olika ateljéer, rörelserum, pedagogiskt kök, bibliotek och till och med en takterrass med plats att leka, bord och en scen.
Här samsas närmare 300 barn och 52 pedagoger, och man skulle lätt kunna tro att dagarna är kaotiska. Men så är inte fallet, även om det tog flera år innan allt föll på plats. Förskolläraren Jessica Hell berättar att förskolan öppnade i pandemitider, hösten 2020, och att det i början var kämpigt att få ihop en bra organisation och ett bra årshjul.
– Vi kom alla från olika förskolor i Malmö, alla med sina förskolekulturer med sig. Allt var nytt, det var enormt stort, mycket ny teknik i huset och dessutom hade vi inte valt det här själva. Det var många som slutade, och även jag försökte söka mig bort flera gånger. Men hela tiden tänkte jag också: kan vi få det här att fungera? I dag har vi en stabil grupp och ledning, och jag är glad att jag stannade. Det är verkligen en jättebra arbetsplats, säger Jessica Hell.
De 15 avdelningarna i huset är uppdelade i fem så kallade kluster, som ett slags förskolegrannar, med egna entréer. Varje kluster består av tre hemvister, vilket gör att varken barn eller vårdnadshavare har så många att förhålla sig till som man först kan tro med en så här stor förskola.
– Varje kluster har även sin egen färg, min grupp är violett och vi har violetta västar. Det gör att vi alla syns tydligt på gården, vilket ger en trygghet för barnen, säger Jessica Hell.
Barnens tillgång till gården är även organiserad, de är aldrig ute allihop samtidigt. De äldre barnen är exempelvis ofta inne på förmiddagen och ute efter lunch. Då har de fritt spelrum även för mer vilda lekar utan att behöva ta hänsyn till de allra yngsta.
– Vi har även den lugna, lummiga delen där vi exempelvis brukar vara under inskolningsperioden. En mindre yta där det är lättare att ha gruppen samlad, säger Johanna Kjellander Hansen, förste förskollärare och representant i Rönneholms ledningsgrupp.
Johanna Kjellander Hansen och Jessia Hell.
Hon berättar att de redan i ett tidigt skede konstaterade att det inte är möjligt för pedagogerna att känna igen och ha en nära relation med 300 barn.
– Det är viktigt att barnen har sina egna pedagoger, att de har sitt sammanhang i det lilla. Däremot har vi som jobbar här tillgång till det stora, med mycket kompetens i huset, säger hon.
Johanna Kjellander Hansen berättar att varje arbetslag, som har minst en utbildad förskollärare, samarbetar med de övriga två arbetslagen i sitt kluster. Tre gånger i veckan har arbetslagen gemensam vu-tid, och varje måndagsmorgon har de 19 förskollärarna i huset sin vu-tid samtidigt vilket möjliggör kollegialt stöd i båda fallen.
– Vi har även fått till en extra timme på fredagar när alla förskollärare samlas. Den samlingen håller vi förste förskollärare i och har workshops eller informerar om sådant vi vill nå ut med, säger Johanna Kjellander Hansen.
På Rönneholm finns även rutiner för vikariehantering. De har två pooltjänster på plats, utöver personalen i arbetslagen, som vikarierar där det behövs. Utöver det har de även tillgång till Malmö stads egen bemanningsenhet, ”en supervikariebank”, som Johanna Kjellander Hansen uttrycker det, med två vikarier kopplade specifikt till Rönneholm såvida de inte behövs på annat håll.
– Skulle det bli så att alla i ett arbetslag är borta samtidigt sätter vi in en ordinarie personal från ett annat arbetslag så att det alltid finns någon som känner barnen, tillägger Johanna Kjellander Hansen.
Madrass, barn och förskollärare har tagit plats på gårdens läshörna.
Många som kritiserar storförskolor lyfter fram brister i den fysiska miljön, sådant som hade kunnat undvikas om man bara lyssnat på dem som faktiskt är experter, som förskollärarna.
– Vi fick vara med från ett tidigt skede, däremot hade vi inte jättemycket att säga till om tyvärr. Det där kan förhoppningsvis bli bättre i framtiden, säger Johanna Kjellander Hansen.
Hon berättar att de bland annat opponerade sig mot det geometriskt mönstrade golvet som designern förordade.
– Vi önskade enfärgade golv för att undvika att utsätta barnen för visuellt buller, men vi fick ingen respons. Vi köpte sedan stora samlingsmattor och la över. En annan sak gällde torkrum, vilket ju är bättre än torkskåp miljömässigt. Men jag hade egen erfarenhet av att torkrum är svåra att få att fungera. De svarade att det inte skulle bli några problem, men det tog två år innan vi fick dem att fungera optimalt. Jag önskar att vi hade fått tycka till mer, och att de hade lyssnat, säger hon.
Förskolläraren Jessica Hell tycker inte att man ska vara rädd för att bygga storförskolor men att man inte ska se det som enda lösningen, och att det måste få finnas förskolor i alla storlekar.
– Jag tillhörde dem som var jättenegativa i början, men jag har ändrat mig helt. Vi har ett öppet klimat med den nya ledningen och mycket kollegialt lärande i olika former. I dag älskar jag att gå till mitt jobb, säger hon.
Lyssna på Förskolan:
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.