
Johanna Kjellander Hansen och Jessia Hell.
Ebbe, Alice, Unni och Lova hjälper förskolläraren Jessica Hell med förberedelser för läshörnan.
Förskolefabriken Med sina närmare 300 barn och 16 avdelningar är Rönneholms förskola i Malmö landets största. Här trivs förskolläraren Jessica Hell som fisken i vattnet, men i början var hon minst sagt skeptisk och ville hitta ett nytt jobb.
Det har gått fem år sedan Rönneholms förskola stod klar. En tre våningar hög byggnad i tegel och vit puts, med gröns-kande Rönneholmsparken precis intill. Två gårdar, en stor och en lite mindre och ytterligare några mer avskilda platser för stillsammare lek. Inomhus ryms 16 avdelningar, eller hemvister som det kallas på Rönneholm – samt en cykelgrupp. Förutom de egna hemvisterna finns även tillgång till flera olika ateljéer, rörelserum, pedagogiskt kök, bibliotek och till och med en takterrass med plats att leka, bord och en scen.
Här samsas närmare 300 barn och 52 pedagoger, och man skulle lätt kunna tro att dagarna är kaotiska. Men så är inte fallet, även om det tog flera år innan allt föll på plats. Förskolläraren Jessica Hell berättar att förskolan öppnade i pandemitider, hösten 2020, och att det i början var kämpigt att få ihop en bra organisation och ett bra årshjul.
– Vi kom alla från olika förskolor i Malmö, alla med sina förskolekulturer med sig. Allt var nytt, det var enormt stort, mycket ny teknik i huset och dessutom hade vi inte valt det här själva. Det var många som slutade, och även jag försökte söka mig bort flera gånger. Men hela tiden tänkte jag också: kan vi få det här att fungera? I dag har vi en stabil grupp och ledning, och jag är glad att jag stannade. Det är verkligen en jättebra arbetsplats, säger Jessica Hell.
De 15 avdelningarna i huset är uppdelade i fem så kallade kluster, som ett slags förskolegrannar, med egna entréer. Varje kluster består av tre hemvister, vilket gör att varken barn eller vårdnadshavare har så många att förhålla sig till som man först kan tro med en så här stor förskola.
– Varje kluster har även sin egen färg, min grupp är violett och vi har violetta västar. Det gör att vi alla syns tydligt på gården, vilket ger en trygghet för barnen, säger Jessica Hell.
Barnens tillgång till gården är även organiserad, de är aldrig ute allihop samtidigt. De äldre barnen är exempelvis ofta inne på förmiddagen och ute efter lunch. Då har de fritt spelrum även för mer vilda lekar utan att behöva ta hänsyn till de allra yngsta.
– Vi har även den lugna, lummiga delen där vi exempelvis brukar vara under inskolningsperioden. En mindre yta där det är lättare att ha gruppen samlad, säger Johanna Kjellander Hansen, förste förskollärare och representant i Rönneholms ledningsgrupp.
Johanna Kjellander Hansen och Jessia Hell.
Hon berättar att de redan i ett tidigt skede konstaterade att det inte är möjligt för pedagogerna att känna igen och ha en nära relation med 300 barn.
– Det är viktigt att barnen har sina egna pedagoger, att de har sitt sammanhang i det lilla. Däremot har vi som jobbar här tillgång till det stora, med mycket kompetens i huset, säger hon.
Johanna Kjellander Hansen berättar att varje arbetslag, som har minst en utbildad förskollärare, samarbetar med de övriga två arbetslagen i sitt kluster. Tre gånger i veckan har arbetslagen gemensam vu-tid, och varje måndagsmorgon har de 19 förskollärarna i huset sin vu-tid samtidigt vilket möjliggör kollegialt stöd i båda fallen.
– Vi har även fått till en extra timme på fredagar när alla förskollärare samlas. Den samlingen håller vi förste förskollärare i och har workshops eller informerar om sådant vi vill nå ut med, säger Johanna Kjellander Hansen.
På Rönneholm finns även rutiner för vikariehantering. De har två pooltjänster på plats, utöver personalen i arbetslagen, som vikarierar där det behövs. Utöver det har de även tillgång till Malmö stads egen bemanningsenhet, ”en supervikariebank”, som Johanna Kjellander Hansen uttrycker det, med två vikarier kopplade specifikt till Rönneholm såvida de inte behövs på annat håll.
– Skulle det bli så att alla i ett arbetslag är borta samtidigt sätter vi in en ordinarie personal från ett annat arbetslag så att det alltid finns någon som känner barnen, tillägger Johanna Kjellander Hansen.
Madrass, barn och förskollärare har tagit plats på gårdens läshörna.
Många som kritiserar storförskolor lyfter fram brister i den fysiska miljön, sådant som hade kunnat undvikas om man bara lyssnat på dem som faktiskt är experter, som förskollärarna.
– Vi fick vara med från ett tidigt skede, däremot hade vi inte jättemycket att säga till om tyvärr. Det där kan förhoppningsvis bli bättre i framtiden, säger Johanna Kjellander Hansen.
Hon berättar att de bland annat opponerade sig mot det geometriskt mönstrade golvet som designern förordade.
– Vi önskade enfärgade golv för att undvika att utsätta barnen för visuellt buller, men vi fick ingen respons. Vi köpte sedan stora samlingsmattor och la över. En annan sak gällde torkrum, vilket ju är bättre än torkskåp miljömässigt. Men jag hade egen erfarenhet av att torkrum är svåra att få att fungera. De svarade att det inte skulle bli några problem, men det tog två år innan vi fick dem att fungera optimalt. Jag önskar att vi hade fått tycka till mer, och att de hade lyssnat, säger hon.
Förskolläraren Jessica Hell tycker inte att man ska vara rädd för att bygga storförskolor men att man inte ska se det som enda lösningen, och att det måste få finnas förskolor i alla storlekar.
– Jag tillhörde dem som var jättenegativa i början, men jag har ändrat mig helt. Vi har ett öppet klimat med den nya ledningen och mycket kollegialt lärande i olika former. I dag älskar jag att gå till mitt jobb, säger hon.
Lyssna på Förskolan:
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.