Forskaren Patrik Dinnetz och NO-läraren Anneli Hernvald är båda nöjda med utbytet.
Till startsidan
Patrik Dinnetz släppte fästingarna fria under sitt besök på Västbergaskolan i Stockholm. Allt skedde förstås under kontrollerade former.
Undervisning
Låna en forskare! Västbergaskolan hörsammade uppmaningen och fick besök av Patrik Dinnetz.
– En ynnest. Och bra för eleverna att det inte alltid är jag som pratar, säger läraren Anneli Hernvald.
Fästingforskaren Patrik Dinnetz fångar snabbt elevernas intresse när han besöker klassrummet i Västbergaskolan i södra Stockholm.
– Jag vill få skolungdomar intresserade av högre utbildning och vetenskap, säger han.
Låna en forskare är en del av vetenskapsfestivalen Forskarfredag, där skolelever i hela landet får chansen att möta forskare och lära sig mer om vad forskare arbetar med. Under sista veckan i september anordnades ett hundratal aktiviteter på skolor i 27 orter.
Patrik Dinnetz har med sig fästingar som han släpper lösa i klassrummet under kontrollerade former. Han visar också den enkla utrustning han och hans kollegor använder för att fånga in de små krypen.
– Det ger mig tillfälle att diskutera med eleverna om risken att bli sjuk och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk.
På Södertörns högskola arbetar Patrik Dinnetz med ett projekt om landskapets effekt på fästingar och fästingburna sjukdomar.
– För oss är det här ett bra sätt komma ut och få ungdomarna att förstå varför det är viktigt att hålla på med forskning och forskning kopplat till utbildning.
Han uppskattar också att träffa lärare och understryker att kunskapssamhället hänger ihop.
– Alla lärare har ju läst på högre utbildning och vissa har gått vidare och forskat själva. Det är angeläget att hålla i gång kontakterna och bidra till att de inte känner sig övergivna ute i skolorna, säger Patrik Dinnetz.
Läraren Anneli Hernvald tar chansen att ta emot en forskare varje gång tillfälle erbjuds. Hon är mycket nöjd med Patrik Dinnetz besök.
– Det är en ynnest varje gång jag ser hur glada och nyfikna eleverna är. På det här sättet får de möjlighet att lära sig hur man blir forskare och vad forskare gör. Ingår det som nu ett praktiskt moment väcker det ännu mer intresse.
Forskaren Patrik Dinnetz och NO-läraren Anneli Hernvald är båda nöjda med utbytet.
Anneli Hernvald undervisar i NO, matematik och teknik. Även för henne är forskarbesöket berikande.
– Jag lär mig också alltid något nytt och jag tror att det är bra för eleverna att det inte alltid är jag som pratar. När någon kommer utifrån och förmedlar engagemang i ett ämne blir det något extra. För eleverna är det en stor sak att se att man kan fördjupa sig i ett ämne som till exempel fästingar.
Utöver den nya kunskap forskare kan förmedla till skolan ser Anneli Hernvald också besöken som ett sätt att visa eleverna att det finns yrken där man förkovra sig i specifika ämnen.
– Det är ett roligt sätt att förankra arbetslivet i skolan, säger hon.
Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”
Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.
Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.
Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.
Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.
Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.
Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”
Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”
Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.
Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”