Forskaren Patrik Dinnetz och NO-läraren Anneli Hernvald är båda nöjda med utbytet.
Forskarebesöken som lyfter både elever och lärare
Patrik Dinnetz släppte fästingarna fria under sitt besök på Västbergaskolan i Stockholm. Allt skedde förstås under kontrollerade former.
Undervisning
Låna en forskare! Västbergaskolan hörsammade uppmaningen och fick besök av Patrik Dinnetz.
– En ynnest. Och bra för eleverna att det inte alltid är jag som pratar, säger läraren Anneli Hernvald.
Fästingforskaren Patrik Dinnetz fångar snabbt elevernas intresse när han besöker klassrummet i Västbergaskolan i södra Stockholm.
– Jag vill få skolungdomar intresserade av högre utbildning och vetenskap, säger han.
Låna en forskare är en del av vetenskapsfestivalen Forskarfredag, där skolelever i hela landet får chansen att möta forskare och lära sig mer om vad forskare arbetar med. Under sista veckan i september anordnades ett hundratal aktiviteter på skolor i 27 orter.
Släpper lös fästingar
Patrik Dinnetz har med sig fästingar som han släpper lösa i klassrummet under kontrollerade former. Han visar också den enkla utrustning han och hans kollegor använder för att fånga in de små krypen.
– Det ger mig tillfälle att diskutera med eleverna om risken att bli sjuk och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk.
På Södertörns högskola arbetar Patrik Dinnetz med ett projekt om landskapets effekt på fästingar och fästingburna sjukdomar.
– För oss är det här ett bra sätt komma ut och få ungdomarna att förstå varför det är viktigt att hålla på med forskning och forskning kopplat till utbildning.
Han uppskattar också att träffa lärare och understryker att kunskapssamhället hänger ihop.
– Alla lärare har ju läst på högre utbildning och vissa har gått vidare och forskat själva. Det är angeläget att hålla i gång kontakterna och bidra till att de inte känner sig övergivna ute i skolorna, säger Patrik Dinnetz.
Väcker nyfikenhet hos eleverna
Läraren Anneli Hernvald tar chansen att ta emot en forskare varje gång tillfälle erbjuds. Hon är mycket nöjd med Patrik Dinnetz besök.
– Det är en ynnest varje gång jag ser hur glada och nyfikna eleverna är. På det här sättet får de möjlighet att lära sig hur man blir forskare och vad forskare gör. Ingår det som nu ett praktiskt moment väcker det ännu mer intresse.
Anneli Hernvald undervisar i NO, matematik och teknik. Även för henne är forskarbesöket berikande.
– Jag lär mig också alltid något nytt och jag tror att det är bra för eleverna att det inte alltid är jag som pratar. När någon kommer utifrån och förmedlar engagemang i ett ämne blir det något extra. För eleverna är det en stor sak att se att man kan fördjupa sig i ett ämne som till exempel fästingar.
Utöver den nya kunskap forskare kan förmedla till skolan ser Anneli Hernvald också besöken som ett sätt att visa eleverna att det finns yrken där man förkovra sig i specifika ämnen.
– Det är ett roligt sätt att förankra arbetslivet i skolan, säger hon.
Låna en forskare – så går det till
- Låna en forskare är ett koncept som gör det möjligt för bland annat skolor att på ett enkelt sätt komma i kontakt med forskare och forskning. Forskaren kommer på besök, antingen på plats eller digitalt, och berättar om sitt ämne eller hur det är att arbeta som forskare. Upplägg och fokus för mötet bestäms i samråd mellan forskaren och den lärare som bokar forskaren.
- Låna en forskare är en del av Forskarfredag. Under de senaste åren har konceptet utvecklats och genomförs nu som ett eget projekt på nationell nivå.
- Forskarfredag samordnas nationellt sedan 2006 av föreningen Vetenskap & Allmänhet och är en del av den europeiska vetenskapsfestivalen European Researchers’ Night.