
Stortorget i Malmö fylldes av lärare och studie- och yrkesvägledare som protesterade mot nedskärningar i skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén rasade i sitt tal mot att Malmö skär ner med över 200 miljoner kronor på skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Nedskärningar
Åsa Fahléns budskap under manifestationerna på Stortorget är tydligt:
– Är det verkligen värt att riskera Malmös framtid för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten?
Förbundsordföranden i Sveriges Lärare rasar mot att kommunen ska skära 200 miljoner i skolans budget – här är hennes tal ord för ord.
LÄS MER:
Här har lärarna fått nog: ”Fruktansvärd besparing”
Uppmaningen till Malmös politiker: ”Våga prioritera skolan”
Lokala facket tar strid: ”Många som vill protestera”
”Det saknas 12 miljarder i svensk skola. Det är därför vi har samlats här idag, för att protestera. Liksom lärare samlas över hela Sverige. I Stockholm, Arvika, Göteborg, Umeå, Gävle och fler orter.
Alla dessa manifestationer är lokala initiativ och dagens manifestation har organiserats av Sveriges Lärare i Malmö. Jag är förbundsordförande i Sveriges Lärare nationell och som nationell organisation står vi bakom dessa lokala initiativ till 100 procent.
Vi är allvarligt oroade för Sveriges framtid. Svensk skola och utbildning klarar inte mer nedskärningar. Det här är fel och samhällsekonomiskt helt galet!
Här i Malmö talas det om att man måste minska med 200 miljoner inom skola och utbildning. Och detta utifrån ett läge där Malmös skolpeng redan ligger lågt. Mycket lägre än till exempel både Stockholm och Göteborg.
Nedskärningarna på våra förskolor och skolor får direkta och allvarliga konsekvenser för såväl kvaliteten i undervisningen som för lärares och elevers arbetsmiljö. Elevassistenter och andra resurspersoner tas bort, lärartätheten minskar, klasserna blir större och den så viktiga tiden till för- och efterarbete försvinner. Den tid som är helt avgörande för kvaliteten i undervisningen. Det är faktiskt inte förvaring vi sysslar med, det är undervisning!
Stortorget i Malmö fylldes av lärare och studie- och yrkesvägledare som protesterade mot nedskärningar i skola och förskola. Foto: Christian Örnberg
Denna försämrade arbetssituation för lärare riskerar dessutom att spä på den redan stora lärarbristen. I Malmö är t.ex. andelen förskollärare endast 29%. Att vara lärare är ett fantastiskt yrke, men får du inte rätt förutsättningar så funderar du faktiskt på att lämna. Och visst vill du som förälder att ditt barn möts av en lärare med rätt behörighet i klassrummet?!
När politikerna försummar att investera i ungas skolgång idag, så riskerar det att följas av höga kostnader redan imorgon och skyhöga kostnader i framtiden. Både för enskilda individer men också för samhället i stort. Sociala problem, segregation och utslagning, försämrad konkurrenskraft och välfärd, och minskad framtidstro och tillit till samhället.
Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
En kompensatorisk förskola och skola är nyckeln till framtiden för alla unga individer som växer upp. Och en förutsättning för deras förmåga att bygga sin egen framtid och att bidra till samhället.
Det samhället investerar i utbildning idag, ger mångdubbelt tillbaka i morgon.
Den besparingsvåg som nu drar över hela landet leder till att de redan stora skillnaderna mellan skolor i olika kommuner blir ännu större. Hela tanken om ett sammanhållet och likvärdigt skolsystem undermineras av det faktum att kommunerna ger så väldigt olika mycket resurser till sina skolor.
Foto: Christian Örnberg
I den rådande ekonomiska situationen med hög inflation är jag den första att säga att regeringen borde ta sitt ansvar och att vårbudgeten var en stor besvikelse. Men – ni politiker i Malmö – det är faktiskt ni som äger besluten. Är det verkligen värt att riskera Malmös framtid för att staden inte har fått inflationsuppräkning av staten?
Malmö stad har gått med överskott flera år i rad. Vore det inte bättre att nagga stadens ekonomiska kapital i kanten i stället för att slå mot den unga generationens humankapital?
Om kommunerna inte klarar att prioritera skolan, så är det ytterligare ett bevis på att ansvarstagandet för det nationella skolväsendet måste göras om i grunden. Det vill säga att staten i stället för kommunerna behöver ta över huvudmannaskapet för skolan och ansvaret för dess finansiering. Långsiktigt vore det bästa för svensk skola, inte minst för att skolan ska kunna vara kompensatorisk och likvärdig i hela landet.
Så nu får ni kommunala politiker bestämma er! Vill ni ha ansvaret för skolan så ta det! Om inte, så gå med Sveriges Lärare i kampen för att staten ska ta ansvar för finansieringen av svensk skola.
Foto: Christian Örnberg
Det vi kräver av våra politiker är att de vågar prioritera skolan. Att de vågar se det som den investering för framtiden som det faktiskt är – även när det kan innebära att något annat måste stå tillbaka. För vi vet hur viktig varenda investerad krona är.
Vi lärare talar inte i egen sak. Får barn och elever inte den undervisning och det stöd de behöver och har rätt till nu, ja då slår det mot hela landets framtid och välstånd. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att ta igen en förlorad skolgång som barn. Barns liv går inte i repris.
Så, politiker i Malmö och Skåne, LYSSNA PÅ OSS LÄRARE. Politiker som skär ner på skolan kommer i historiens ljus inte att ses som framgångsrika. Politiker däremot som förstår värdet av kunskap och utbildning, som vågar investera för framtiden – de kommer att ses som framsynta samhällsbyggare.
Så vad väljer ni?????”
Stockholm: ”Utan protesterna hade vi inte sett röken av miljonerna”
Umeå: 1,2 miljarder i vinst – ändå ska kommunen spara i skolan
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.