Läraförbundet ryter ifrån: ”Ta inte äran för vårt jobb"

Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet i Göteborg vill att Axel Darvik får upp ögonen för verkligheten även utanför klassrummen.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Axel Darvik (L) har en förmåga att leverera enkla lösningar, men också att ta åt sig äran för saker han inte gjort, skriver Andrea Meiling, ordförande för Lärarförbundet i Göteborg.

Axel Darvik har en förmåga att leverera enkla lösningar men även ta äran åt sig kring saker han inte gjort. Nu får han det att låta som att Lärarakademin är en politisk fix som han kommit på (i Lärarens artikel). Det är inte sant.

”Lärarakademin vårt arbete”

Lärarakademin är en del av vårt arbete med Läraravtalet 2018 och 2021 och är därför ett partsarbete där lärares fortbildning och lärares arbetsbelastning är en del.

Till detta arbetar vi med lärarlönerna, för att kompetens och erfarenhet ska synas i lönebilden.

När det gäller resurser till skolan har Darvik sagt att lärare ska trollbinda eleverna och att rektorerna ska trolla med knäna för att få budget att räcka. Tillit tycks saknas!

De extra pengar skolan fått har ofta handlat om "kopieringspengar" och är inte nivåhöjande. Det gör att rektorer inte vågar anställa och mängden obehöriga beror inte alltid på lärarbrist utan pengabrist.

Mer mattetimmar hjälper inte

Vi ser att den utökade kursplanen i matematik helt tydligt inte har hjälpt. Det är kvalitén i det man gör som är viktigt och den ökar inte med mängden undervisningstimmar om inte lärare är utbildade, fortbildade, betalda och har tid för sitt uppdrag. 

Vi måste alla vara innovativa, men även se verkligheten utanför undervisningssalen.

Göteborg är oerhört segregerat trots att skolan har ett likvärdighetsuppdrag. 

"Vissa barn springer barfota – andra har bästa skorna, fysioterapeut och stöttande föräldrar"

I detta scenario vill Darvik se till att de som redan har ska få mer med stipendier från kommunen. Detta jämför han med idrott, men liknelsen faller platt om eftersom vissa elever springer barfota och andra har bästa skorna och fysioterapeut, med stöttande föräldrar.

Så: Var gärna innovativ Darvik, men var det där det verkligen gör skillnad.

Och: lyssna på lärarna och ge förutsättningar för lärare att vara just lärare.


LÄS ÄVEN

Darvik om kritiken och nya Lärarakademin

Fick nog av skolvåldet – Lärarförbundet anmäler Göteborgs stad