”Högstadielärarnas trolleri – försök slå det Joe Labero!”

Linda Harritz är en av många uppgivna lärare som bryskt startar upp vårterminen igen efter att knappt ha hämtat sig från årets som gick. Foto: Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Jag är så taggad så jag knappt vet vad jag heter. Idag smäller det! Tre veckors ledighet är puts väck! Fanfarer, ballonger och festkläder borde vara kutym i varenda grundskola i det avlånga landet för att fira sammankomsten efter tre veckors ledighet. Vi är på väg mot samma håll. Vårterminen 2021. Nu kör vi!

Lärare har fått läsa utskick med käcka ord som “Nu ljusnar det! Eleverna ser fram emot att komma tillbaka och träffas! Ni är så bra och vi har verkligen lyckats med att hålla uppe skolorna under hösten så att andra viktiga grupper kunnat arbeta”. Vi har visat film, film och film den sista veckan före skolavslutningen för såväl elever som vuxna var rätt slutkörda. Betygen var ju redan satta men vi höll i och höll ut bland våra kära tonåringar, julmyset på samlingsplatserna och mötena. Vi åt gröt i fulla matsalar utan markeringar, snitslade oss fram i de trånga korridorerna utan att behöva vare sig handsprit, munskydd eller visir.

Den där tiden för grovplanering inför uppstarten 2021 fanns inte för många utan vi höll i och höll ut in i det sista. 

Jag har ju haft inarbetad semester som så många andra lärare. Med tanke på shopping, fjällresor och solkyssta kunder så är nästan så man blir lite avundsjuk. Men vad är en bal på slottet när man i sin ensamhet kan grilla korv ute på den asfalterade uppfarten varje dag? Och handen på hjärtat - vem behöver egentligen träffa sina äldre släktingar? Barnen undrar hur morfar och farmor ser ut nu för tiden. Men jag förklarar att barnen inte ska träffa de äldre nu heller för släktingarna är inte odödliga som deras fantastiska lärare i samma ålder är. Lärare är one of the kind!

Den här ledigheten har vi vuxna inte ens behövt planera en traditionell träff med släkten. Gnistan i de så annars förväntansfulla ögonen slocknade en aning när tomten inte kunde komma. På barnens fråga varför så valde jag att svara samma sak som jag hört hela hösten hos politiker när det gäller skolan “det är en svår fråga”. Men jag är högst tveksam till att barnen går på historien om tomten som fick Corona en gång till och att hans arbetssituation inte kunde anpassas efter givna rekommendationer för Sverige. 

Momentet att få klämma på lättlästa böcker och välja nya ljudböcker på biblioteket har uteblivit länge nu. I efterhand så kanske jag skulle besökt ett stort köpcentrum med familjen och handlat litteraturen där istället. Det är svårt att handla online i Sverige 2021. 

Barnen har inte behövt åka på sina egna skridskor inomhus. Alla avgifter till barnens träningsklubbar hamnade på blåskontot den här hösten och nu kommer besked om att träningarna är uppskjutna januari ut. Jag menar, varför ska barn som inte ens kan sitta still i klassrummet ges möjlighet till att träna i små grupper på sin fritid för att få känna att de stärks? De får väl helt enkelt lära sig att vara som alla andra och jobba på sin läsutveckling och koncentrationsproblematik bakom skärmen?!

Elever i behov av extra stöd är välkomna till de skolorna som vanligt, men hur är det med undervisning på plats för de som kämpar med dyslexi och adhd i våra klasser? Finns det något nationellt beslut om hur Sveriges utbildningsväsen ska se till anpassningar och stöd fungerar under pandemin? Kommer de att falla mellan två stolar när till exempel språkläraren ska fixa anpassad undervisning på fjärr, distans samt i klassrummet? Hur ska resurserna och stödet se ut? 

Men nog om detta. Nu vänder vi blad. I dag är det skolstart.

På många håll i landet har lärarna redan tjuvstartat terminen med spännande studiedagar. Torsdagen och fredagen tillbringades åt att prata värdeord, lyfta saker som gör oss glada, läsa de nya kursplanerna och många har fortbildat sig genom föreläsningar i några timmar. Vi hade lusten i behåll och behövde inte svaret på frågan “Ska vi eller ska vi inte undervisa högstadiet på distans på måndag?”. 

Det är tur att vi kan leva med ovissheten, för på flera skolor kom huvudmännens svar inte förrän fredag eftermiddag.

Vad gjorde det att planeringstiden för distansundervisning uteblev i två dagar?

Eller ja, nu måste jag rätta mig. Det finns högstadielärare i moderna språk, som har fjärrundervisning i till exempel spanska, franska och tyska med mellanstadieelever på flera olika skolor.

Lärarna har också klassrumsundervisning på sin egen högstadieskola och nu ska de även ha delvis distansundervisning med olika årskurser i omgångar. 

Multitasking där kollegor alltså switchar undervisningssätt, digitala verktyg och planering av skiftande lektioner för att kunna möta alla elever på plats, distans - och fjärr.

Magiskt! Slå det Labero! 

Jag arbetar som lärare idag och i den världen är det viktigt med genomtänkta beslut, tydlig information och förberedelsetid. Vinterjackan, matchande mössa och handskar lades fram igår kväll. Idag kommer jag till skolan för att plocka upp munskydd, visir och snällt be om en egen handsprit. Jag räknar med att det finns men vi får se för jag vet inte vem som jag har fixat detta under jullovet. Med min levande fantasi och dåliga humor kan jag leka med tanken om att vara en blond Darth Wader idag. 

Naturligtvis kommer jag ta ansvar igen och försöka följa diverse tips på vad lärarna kan göra för att anpassa lokaler för att kunna hålla distans. Det är alla vuxna och alla elever som ska träffas igen efter tre veckors ledigheter. Så vad sägs om att ha fönstret på glänt under hela lektionen? Det sitter ju bara två elever framför, bakom och bredvid fönstret. Ta bort varannan stol i 30 grupperna blir lite klurigare. Funderar på om barnen som har eller de som inte har behov av mer stöd ska lämna lokalen. Ska de snälla flickorna eller de busiga pojkarna få lämna klassrummet?

Förhoppningsvis är ju skolans stora samlingsplats öppen så kaffe och macka kan intas tillsammans. Om inte annat så är ju matsalarna öppna för alla så vi kan göra en catch up där. Jag kan säkert få låna vaktmästarens maskeringstejp så jag kan märka 7 av 14 stolar i det gemensamma arbetsrum som jag sitter i. Det kanske redan är gjort. Det blir lite som Magnus och Brasse “Vad ska bort?”.  Det är fortfarande tidig morgon när jag skriver så den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. 

Eftersom jag är en av de där lojala, proffsiga och ansvarstagande arbetstagarna så är jag positiv och taggad! Vem vill bli tagen som negativ och inkallad till sin chef för att hen ifrågasatt något om den verklighet vi lärare arbetat i under år 2020?  Eller säg har funderingar på hur skolstartens organiseras hänger ihop med lärarnas arbetsmiljö, avtal och uppdrag? Det är klart vi ska se till att minska smittspridningen från och med idag utifrån de praktiska förutsättningar som vi får i grundskolan. Jag räknar iskallt med att smittskyddsläkaren kommer att presentera färre smittade på Västkusten i februari, nu när grundskolorna på många håll är öppna. 

Vi ska åt samma håll och även om frågorna är många så är det bara att att köra på vårterminen 2021! Eller hur? 


Linda Harritz
, legitimerad lärare 

OM LÄRAREN DEBATT

Vill DU debattera hos oss? Gör så här!

Välkommen att göra din röst hörd i Läraren Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararen.se

LÄS ÄVEN

Lärarförbundet öppnar upp Kontakten för alla

Wiman: Sluta behandla oss lärare som duktiga idioter

Öppet brev till Anna Ekström: ”Kostar kunskap, hälsa och liv”