
Lisa Gustafsson med sin elev Kurdo Mosa i årskurs fyra.
Dubbla uppdrag Lisa Gustafsson ser mest fördelar med att kombinera sitt ämne med fritidshemmet. Relationsbyggandet på fritids underlättar också hennes undervisning i musik.
Tolv elever i årskurs fyra på Valhallaskolan i Oskarshamn sätter sig bakom klaviaturerna i musikklassrummet. Lisa Gustafsson har bestämt sig för att sätta lite press på dem den här lektionen. De har övat på piano hela terminen. Nu ska de försöka spela en låt tillsammans, efter att bara ha övat i tio minuter. Låten, ”In the djungle”, känner de till väl. Lisa Gustafsson har haft gruppen i musik sedan lågstadiet och de har sjungit den många gånger tillsammans. Hon har skrivit ackorden på tavlan och sätter sig med gitarren och spelar med, för att göra rytmen tydlig. Skolans biträdande rektor Roger Nilsson, som närvarar för att han ska vara med på den här intervjun, sätter sig bredvid henne och ansluter till ”bandet” på bas.
Som körsångare sedan barndomen och med ett stort intresse för musik känner sig Lisa Gustafsson trygg med sitt ämne. Hon ser musikundervisningen som en bonus i arbetet som lärare i fritidshem.
– Om jag skulle tvingas att välja så skulle jag välja fritidshemmet, där mitt hjärta är. Men så länge förutsättningarna är bra fortsätter jag med båda. Jag har nästan en 50–50 fördelning mellan musik och fritids, men snäppet mer fritids eftersom jag inte vill ha en lärartjänst. Jag vill inte missa loven, då man kan ha fritids mer ordentligt, säger hon.
I motsats till många andra som har svårt att få de två uppdragen att gå ihop tycker Lisa Gustafsson att hon har fått redskap för att klara av det.
– Jag har väldigt bra kollegor och en chef som vet vad jag vill. Jag är med på arbetslagsmöten och avdelningsplanering i fritidshemmet och har tid till planering för både fritids och musiken.
I och med att Lisa Gustafsson har tre kollegor som också är behöriga att undervisa i fritidshemmet så är hon inte ensam om planeringen på den åldersblandade avdelningen, med runt 80 barn i årskurs 1–5. Kollegorna samarbetar kring teman på fritidshemmet, som senast när de hade digitalt tema och jobbade med spel, robotar och pratade om dilemman på nätet.
Lisa Gustafsson med sin elev Kurdo Mosa i årskurs fyra.
– Runt jul har vi ett musiktema då vi sjunger och spelar tillsammans, då är det jag som håller i det, men mina kollegor är också musikintresserade och hjälper till.
Det finns en vinning åt båda håll att hon undervisar både i fritidshemmet och i musik, betonar hon.
– Jag använder ofta musiken på fritids, exempelvis när vi har samlingar kan jag plocka upp sånger vi sjungit på musiklektionerna.
På motsvarande sätt har hon nytta av relationerna hon får med eleverna på fritidshemmet i musikundervisningen. Det bidrog till att musiklektionen som Fritidspedagogik var med på kunde vara både skämtsam och utmanande. Eleverna vet när de blir för tramsiga, säger hon.
– Eftersom jag träffat dem på fritids har jag lärt känna deras styrkor och svagheter på ett annat sätt. Särskilt med elever som det kan bli stökigt och snurrigt kring, då kan jag plocka upp en särskild låt som jag vet att just den eleven tycker om.
Lisa Gustafssons schema ser ändå fullmatat ut med tio musiklektioner i veckan och eftermiddagar på fritidshemmet. Men det underlättar att musiklektionerna ligger samlade, förklarar hon, och ofta kan hon använda samma upplägg för flera lektioner. Förmiddagarna är för det mesta fredade till planering. Totalt har hon fyra timmar planering till fritidshemmet och fem timmar till musiken.
Roger Nilsson är Lisa Gustafssons rektor på fritidshemmet.
Inför varje läsår diskuterar Roger Nilsson, som är rektor för fritidshemmet, med rektorn för årskurs F-6 hur lärarnas scheman ska se ut utifrån de olika verksamheternas behov.
– Vissa fasta grejer som Lisa har kan jag inte kompromissa med: arbetslagstiden med fritidshemmet på förmiddagarna, avdelningsplaneringen och utvecklingsdagen en gång i månaden. Samtidigt behöver hon även vara med när skolan har konferenser om betyg och bedömning eftersom hon sätter betyg, säger han.
Det är lite jobb med att få ihop det, konstaterar han, men han tycker att det är värt det.
– Det är jätteviktigt att ha möjlighet att vara med när det är apt, studiedagar och sådant för att känna delaktighet.
Är det en fördel att som lärare i fritidshem även ha behörighet i ett prest-ämne när man söker jobb på er skola?
– På ett sätt är det betydligt lättare med fritidspedagoger som har den gamla utbildningen, eftersom man ”äger” dem. Samtidigt, ur ett elevperspektiv, är det berikande att din idrottslärare och musiklärare finns på fritids också. Det blir en trygghet för många elever.
Lisa Gustafsson funderar en stund över frågan om det inte finns några nackdelar med det dubbla uppdraget. Det är inte alltid enkelt att ha två chefer, säger hon till slut.
– Jag har både min fritidschef och skolans rektor för åk 1-6 som jag behöver vända mig till, och de är inte alltid överens. Men min fritidsrektor säger ifrån när skolan drar i mig, eftersom han vet att fritids kommer i första hand för mig.
– Och jag kan förstå att alla inte orkar med att gå nästan direkt från skolan till fritidshemmet. Det beror lite på hur man är som person. Mina kollegor på fritidshemmet är världsbäst, vi stöttar varandra, och likadant i skolan hjälper vi varandra, det är superviktigt. Annars hade jag inte orkat.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Vi lärare debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Vi lärare debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Vi lärare debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Vi lärare debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.
Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling
Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.
Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.
Arbetsmiljö Personaltätheten på fritidshemmen i Ale kommun tillhör de sämsta i landet, trots fackets upprepade krav på förbättringar.
Vi lärare debatt Bygglekplatser har en förbisedd pedagogisk potential, skriver forskaren Maria Hammarsten.
Fritidshem ”Det är bara på loven vi kan bedriva undervisning”.
Gästkrönika Fritidshemmet ska vara en plats för barn – och med barnen i fokus, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson i en gästkrönika.
Krönika Det är inte konstigt att särskilt nya lärare hamnar i utsatta situationer, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Kompetensutveckling Hur kan fritidshemmen få sin rättmätiga roll på skolorna? Genom att fler rektorer går kurser i hur man leder fritidshem.
Så gör vi I en värld fylld av drakar har eleverna på fritidshemsavdelningen Ravinen i Luleå språkat och lärt tillsammans.
Forskning Ger vi barnen rätt förutsättningar till lek på rasterna? Det bör alla skolor fråga sig, anser forskaren Michelle Bergin.
Gästkrönika På fritidshemmet sker språkutvecklingen varje dag, hela tiden, i det informella lärandet, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Panelen Är det kompensatoriska uppdraget ännu viktigare på sommaren? Tre fritidslärare svarar.