
När lerfigurerna var klara fick eleverna skriva en kort berättelse om hur deras avatarer växte fram. De skrev också ned en historia som karaktären varit med om.
En avatar i cenitlera, och dess AI-genererade förlaga.
Pedagogiska tips Med hjälp av ett AI-program och färgglad cernitlera har fritidshemmet på Nyvångs skola jobbat med ett lustfyllt språkprojekt med eleverna.
I Åstorps kommun i Skåne pågår ett språkutvecklingsarbete, där fritidshemmet på Nyvångs skola är delaktigt och arbetar med elevernas språkutveckling. Bobby Svensson, lärare i fritidshem, och hans kollega Emil Fröidh, fritidsledare, valde att kombinera AI och kreativt skapande med sina elever i årskurs två. Eleverna fick skapa egna avatarer som de sedan gjorde i cernitlera.
När lerfigurerna var klara fick eleverna skriva en kort berättelse om hur deras avatarer växte fram. De skrev också ned en historia som karaktären varit med om.
Först fick eleverna fundera och skriva ned på papper hur de ville att just deras karaktär skulle se ut. Sedan satte de sig tillsammans med en pedagog och skrev in informationen i AI-programmet ”Microsoft Designer”. Programmet presenterade fyra olika förslag på hur karaktären kunde se ut. Var eleven inte nöjd fick den modifiera och ändra i sin text så att den fick nya karaktärer att välja mellan. När eleven fått fram en bild som stämde med hur den tänkt sig sin avatar skrevs figuren ut på papper. Sedan kunde eleverna börja skapa en avbild i färgglad cernitlera.
– Vi ser detta som ett multimodalt lärande och ett led i elevernas språkutveckling. Ett bra sätt att få dem att skriva, beskriva, kommunicera, förklara och skapa. Att få elever att skriva på fritids är inte alltid lätt, men här upplevde vi inget motstånd utan bara lust och glädje, säger Bobby Svensson, lärare i fritidshem.
1. ”Som ett led i vår kommuns språkarbete valde vi på Nyvångs fritidshem att arbeta med AI och kreativt skapande. Våra elever, som går i årskurs två, fick börja med att på papper skriva ned och beskriva hur deras karaktär skulle se ut. Sedan satte vi oss tillsammans med varje elev och skrev in informationen i AI-programmet Microsoft Designer. Var eleven inte nöjd fick de modifiera och ändra i sin text så att bilden blev som de tänkt sig.”
2+3. ”När eleven var helt nöjd med bilden i programmet skrev vi ut den på papper. Sedan började eleverna och vi i personalen att skapa en avbild av karaktären i cernitlera. Alla figurer brändes i ugn och monterades på en liten brädbit.”
Barnen använder AI för att generera en digital avatar.
4. ”Avslutningsvis fick eleverna skriva en kort berättelse kring sina figurer – de berättade om karaktärernas bakgrund. De skrev också en historia om något deras avatarer varit med om. Eleverna var nöjda, framför allt med att projektet resulterade i en sak som de kunde ta med hem. De tyckte också att det var kul att skapa i lera utifrån en bild som de själva varit med och skapat.”
– Jag och min kollega Emil tyckte att det bästa var att eleverna kunde vara delaktiga och aktiva i hela processen och att det var ett bra sätt att få eleverna att skriva, beskriva och förklara, berättar Bobby Svensson.
Microsoft Designer är ett av flera verktyg där du kan beskriva en idé med egna ord så att det genererar AI-bilder att välja bland. ”Testa! Det kan inte bli mer än lite fel, och då är det lätt att ändra i texten. Prova först själv så du kan hjälpa eleverna med vilka begrepp som kan vara bra att använda för att få fram det de eftersöker”, tipsar Bobby Svensson, lärare i fritidshem.
LÄS OCKSÅ:
Åsas frågekort får fart på barnens språk
Så får fritidsläraren skärmtiden att bli meningsfull
Så kan du jobba med källkritik på fritids
Özlem tränar eleverna på att vara journalister
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.