För mig är skola och fritids hela barnens dag och jag skiljer inte på det, säger specialpedagogen Cecilia Ripa.
Till startsidan
Malin Tärnklint, lärare i fritidshem och Cecilia Ripa, specialpedagog.
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Varje fredag har fritidshemmet planeringsmöte på Svanetorpskolan i Burlöv. Mötet pågår från 8.15 till 13.30 och då är nästan alltid kuratorn eller specialpedagogen med en stund.
– Det är bra att kunna bolla idéer, ställa frågor och få vägledning och tips om hur vi kan förbättra verksamheten, säger Malin Tärnklint, som är lärare i fritidshem och under skoldagen arbetar i en förskoleklass.
Vilka frågor tar ni upp med kuratorn?
– Det kan vara handledning i en specifik situation med enskilda elever. Hur vi kan tänka kring våra lokaler och hur man kan ge bästa förutsättningar i verksamheten under ett lov. Ibland handlar det om att delge vårt perspektiv som underlag för olika utredningar, vi ser hela eleven, hela dagen och våra perspektiv blir därför viktiga för att skapa en helhetsbild, säger Malin Tärnklint.
Då Svanetorpskolan är förhållandevis liten menar hon att det underlättar att ha nära samverkan med både kuratorn och specialpedagogen.
– Skolkurator och specialpedagog är med i klassrummen ibland och är även med på fritids ibland, för att se hur vissa elever fungerar i den miljön. Vi kanske upplever att vi behöver få till ett lugn på fritidshemmet och då kan vi diskutera olika lösningar med de båda.
Är det skillnad mellan specialpedagogen och kuratorn kring vilka frågor ni tar upp?
– Specialpedagogen är mer inriktad på olika lösningar, tips och trix i vår miljö och vårt lärande. Kuratorn kanske är mer inriktad på elevernas mående och det sociala. Men båda är bra att lyfta olika frågor med. Ett exempel är vad vi behöver utveckla för att öka tydligheten för alla barn på fritidshemmet.
Vilket värde har en nära samverkan med elevhälsan för er på fritidshemmet?
– Det är värdefullt att bara kunna öppna dörren och ställa en fråga. Det är en lyx med det här nära samarbetet. Vi har barn med diagnoser och kan få råd om olika anpassningar, till exempel vid matsituationer där en del barn kan behöva ha det extra lugnt.
Ett sätt att underlätta för barnen är att använda bildstöd om vad som ska hända på fritidshemmet.
– Det kan vara bilder på någon som virkar eller på en buss om vi ska åka på utflykt eller till simhallen under skoltid. Bildstöden får barnen med sig hem.
Elevens behov upphör inte för att klockan slår 13:30, betonar Malin Tärnklint.
– På Svanetorpskolan ser vi hela barnet, hela dagen. De elever som har extra vuxenstöd, under skoltid och är inskrivna på fritidshemmet, har även tillgång till det på fritidshemmet.
På fritidshemmet arbetar sex personer i verksamheten, fyra lärare i fritidshem och två resurspedagoger. Fritidshemmet har fem rum och i dagsläget är 85 barn mellan sex och tio år inskrivna.
När det gäller lokaler försöker fritidshemmet ta in råd från både kuratorn och specialpedagogen.
– Det sker förändringar i lokalerna hela tiden, utifrån behov. Nu har vi ordnat ett rum med lite mer lugn. Här kan man sitta och pärla, läsa en bok eller virka. Ibland kan några barn även gå till matsalen för att läsa en bok. Vi försöker även ordna med rum i rummen.
För mig är skola och fritids hela barnens dag och jag skiljer inte på det, säger specialpedagogen Cecilia Ripa.
Cecilia Ripa är specialpedagog på Svanetorpskolan. Hon anser att det är av yttersta vikt att ha ett nära samarbete med fritidshemmet.
– För mig är skola och fritids hela barnens dag och jag skiljer inte på det. Ett barn kan vara i behov av stöd under hela sin skoldag. Det kan handla om att skapa mindre sammanhang, visuellt stöd eller annat, säger hon.
Ibland får hon önskemål från fritidshemmets personal att observera något i verksamheten.
– Det kan handla om sociala relationer som för en del barn tar mycket energi. De kan behöva mindre sammanhang och andra barn kan behöva stöd i leken, säger Cecilia Ripa.
Hon har till viss del följt diskussionerna om att regeringen vill förändra elevhälsan och lyfta bort specialpedagogerna från elevhälsoteamen.
– Jag tycker att vi bör vara kvar som en kugge i det hjulet tillsammans med skolpsykolog, kuratorer och skolsköterskor. Det är viktigt för ett få ett helhetsperspektiv och att jobba förebyggande och inte enbart vårdande.
Oscar Hallberg.
Oscar Hallberg Zettergren är kurator på Svanetorpskolan och på två andra skolor i Burlöv. Han upplever samarbetet med lärare i fritidshem som värdefullt.
– Vi från elevhälsoteamet försöker att vara synliga i verksamheterna och samverka med fritidshemmen i stor utsträckning. Jag kan till exempel prata med fritidspedagogerna om eleverna till exempel har sociala svårigheter i skolan. Personalen på fritids följer ju eleverna under hela skoldagen, så det är värdefullt att ha utbyte med den gruppen, säger Oscar Hallberg Zettergren.
Under skoldagen är tiden mer inrutad, medan det är en annan social tillvaro på fritidshemmet, menar han.
– I den friare miljön kan jag till exempel se hur eleverna fungerar i olika sociala sammanhang, det skapar en helhetsbild av eleven.
Oscar Hallberg Zettergren brukar ofta delta på fredagsmötena med fritidshemmets arbetslag.
– Vi har infört riktade fredagar, ”fokus elevhälsa” där flera professioner från elevhälsan är med på fritidsplaneringen. Då ges elevhälsan möjlighet att träffa fritidspersonalen och vi kan tillsammans arbeta tvärprofessionellt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för våra elever att utvecklas och lära för livet.
LÄS OCKSÅ:
Största möjliga tumme ner för elevhälsoutredningen
Sofia Grimm: Så lyfter vi fritidslärarnas betydelse
Så upptäcker du de ensamma ”vandrarna”
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.