Magnus elever målar i Italien

Foto: Emelie Asplund
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Eleverna får ta del av andra tekniker och de får livserfarenhet.
Det säger Magnus Lilja, yrkeslärare i måleri, som har varit med eleverna på apl i Italien.

Du har varit med eleverna i Italien för apl de senaste två åren. Vilka vinster är det med apl utomlands?

– Det är en upplevelse för eleverna att se hur man jobbar i andra länder. De får en insikt i att vi ger en bred kunskap här i Sverige. I andra länder kan man vara mer inriktad på specifika moment i målaryrket. Någon jobbar med spackling, någon med slipning och en annan med själva målningen till exempel.

Är det andra trender som eleverna får ta del av?

  Klimatet i Italien gör att de bygger mer hus i sten och puts än vad vi är vana vid. Det gör att det blir mest kalkfärg som eleverna får jobba med. Det är en del dekorativt måleri och eleverna kan få prova på att marmorera. De får perspektiv på sitt måleri men det är inte säkert att man blir en bättre målare
i Sverige med de tekniker vi använder.

Hur länge är eleverna i Italien?

– Totalt är 4 det veckor i tvåan. Vi har lärlingsutbildning och då passar det bra. Men om man har totalt 15 veckor apl så kanske man ska tänka en gång till innan man väljer att göra en del utomlands. Det är kanske mer livserfarenheter än yrkesutveckling som det ger. Våra elever bor till exempel i lägenheter med ungdomar från andra länder. De får internationella kontakter. Vi har en grupp med murarelever och en grupp med målarelever från Bräckegymnasiet.

Vad ger det dig som lärare att se yrket i ett annat land?

– Det är också insikten om vilken bred utbildning vi ger i Sverige och att få se andra tekniker.

Förhållandevis många flickor från er skola söker apl utomlands. Vad kan det bero på?

– En gissning är att de kanske är lite mognare. De jag har haft i Italien har fungerat bra. De har blivit väl mottagna på ett måleriföretag i Pistoia utanför Florens.