![](/contentassets/49765c8a65d04ce985ac0e54ce7f4b61/sebastian-fasth-.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Sebastian Fasth lyssnar på genomgång av talteori.
Lärmiljö Elever som halkat efter i ett ämne saknar ofta de grundläggande sammanhangen. Men elever som tvärtom har lätt för samma ämne kan också sakna sammanhang. Nationella Mattekollo är en inspirerande framgångssaga.
När Fredrik Löfgren, matematiker och robotutvecklare, börjar prata tar det inte många sekunder att förstå att matematik inte bara är hans yrke utan även hans passion. Därför brinner han också för Mattekollo, ett sommarläger för barn som vill fördjupa sig i matematik på sommarlovet, där Fredrik är en av ledarna. Under tio dygn får barnen ägna sig åt kvantmekanik, programmering, oändlighet och kardinalitet.
– Mattekollo är ett andningshål och årets höjdpunkt för många av våra deltagare. De får umgås med andra som också älskar matte och programmering.
Fredrik Löfgren
– Våra deltagare ligger ofta före i undervisningen som de får hemma. Så i stället för att öka glappet mot klassrummet ännu mer ägnar vi oss åt sådant som inte står i läroplanen. Det är bättre att fördjupa sig i talteori och ringteori i stället för algebra och ekvationer. Annars riskerar de att hamna ännu längre ifrån sina klasskamrater.
Mattekollo startades 2015 av Valentina Chapovalova, som själv varit på matteläger som barn under sin uppväxt i Ryssland. När hon upptäckte att det inte fanns något motsvarande i Sverige startade hon det själv, lokalt, som dagläger för högstadiet.
Redan året därpå växte det till ett läger med övernattning, och i dag omfattar det elever på högstadiet och gymnasiet. I år var 50 deltagare från hela landet antagna.
– Vi har omkring 150 sökande varje år, så vi måste ha antagningsprov, som också är en diagnos som ligger till grund för gruppindelningen på kollot, säger Fredrik Löfgren. Man måste klara en viss nivå för att få plats. Vi får arga samtal från föräldrar vars barn inte kommit med. Inom idrott och estetiska ämnen är det inget ovanligt med antagningsprov, audition eller att du måste vara på en viss nivå i din prestation för att bli uttagen. Men i teoretiska ämnen har vi inte alls den traditionen i Sverige.
Många av deltagarna känner sig utanför i den vanliga skolan, på grund av diagnoser och att de upplevs som annorlunda, berättar Fredrik Löfgren.
– När de kommer hit är de blyga och osäkra, men de börjar snart prata med varandra. Det är fantastiskt att se hur de växer som människor under lägret. Det är precis som vilket annat sommarläger som helst. De blir kära, osams och lyckliga, flera har fått sin första kyss på Mattekollo.
Sebastian Fasth lyssnar på genomgång av talteori.
På det dagliga schemat står fyra timmar matematik och två timmar programmering.
– Bra lokaler är oerhört viktigt, eftersom vi har mycket experiment och laborationer, säger Fredrik Löfgren. Förra sommaren grillade jag banan med gruppen genom att ansluta bananen till ett vägguttag! Vi gör experiment som vanliga lärare inte vågar eller kan göra i en vanlig, stor klass. De flesta ledarna på Mattekollo är doktorander eller har disputerat i matematik eller något närliggande, så eleverna får någon de verkligen kan diskutera abstrakta begrepp och avancerade utmaningar med.
– Förra sommaren blev jag väckt klockan tre på natten av några deltagare som bankade på min dörr. De hade suttit och diskuterat och kommit fram till att de var tvungna att löda och testa sin teori. Då var det bara att gå upp och hjälpa dem. Det blev fysiklektion mitt i natten!
– Det här är barn som i sin vardag ofta är utanför, på grund av sina diagnoser och intressen. Tio givande, roliga dagar på Mattekollo gör underverk med deras psykiska hälsa och känsla av sammanhang.
Tio dagar med passionerade pedagoger … Säger inte det något om vilka resurser som borde finnas i den vanliga skolan?
LÄS ÄVEN
Storsatsning på funkis-elevers digitala trygghet
Specialpedagogens favoritverktyg: kojor och en tratt
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.
Inlärning För 20 år sedan fanns det tid för biologilärande i skogen. I dag tittar man på film. Mål- och resultatstyrningen är skolans största problem, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Evidensbaserad läsundervisning, progressionsmonitorering och kollaborativa möten tas upp i en bok för speciallärare och F–6-lärare.
Fackböcker Arbetar man i skolan måste man förhålla sig till AI. Här är tre böcker som ger en grundlig introduktion.
Specialpedagogik Höjdpunkterna på årets Specialpedagogikens dag, som arrangeras den 6 mars – kostnadsfritt och digitalt.
Specialpedagogik På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd.
Studiero Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
Studiero IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
Läsinlärning Specialläraren Niclas Fohlin besöker skolor som satsar på lästräning, och får en orolig känsla – håller vi på och ersätter läsfrämjande insatser med billiga läslistor?
Fortbildning Tre specialpedagoger berättar om hur de håller sig uppdaterade om forskningsläget.
Krönika När det tar stopp – ta reda på vad eleven kan. Där har du din utgångspunkt att jobba vidare från, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
Skolpolitik Redaktören inleder nya numret med att rapportera vart speciallärare och specialpedagoger tror förändringens vindar blåser i skolan.
Fackböcker Innebörden i de uppdaterade riktlinjerna för elevhälsan går inte längre att väja för, oavsett om man är rektor, elevhälsopersonal eller lärare.
Porträtt Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Studiero Allt fler skolor anställer beteendeanalytiker för att skapa trygghet ihop med specialpedagoger och lärare.
Vi lärare debatt Skolministerns skolvision är en omöjlig ekvation, både i pengar och personal. Det skriver specialläraren Mikael Vestman, som försöker skaka av sig misstanken att Lotta Edholms utspel var populistiskt påverkat av en polariserad debatt.
Elevhälsa ”Domen möjliggör för socialtjänsten att ta i med hårdhandskarna snabbare”, säger professor Titti Mattsson.
Fackböcker Svensk skola är dokumenterat usel på övergångar. Därför är Anna Borgs och Linda Hallbergs nya bok ovärderlig.
Krönika Specialläraren Niclas Fohlin var själv inte den lättaste eleven. Här berättar han om vändningen för honom själv – och om sin djupa oro över auktoritära strömningar i skolan.
Fackböcker Specialdidaktik handlar om undervisning som tar hänsyn till alla elever. Emma Leifler har skrivit den kompletta guiden.
Npf En ny snabbmetod för att identifiera adhd fungerar riktigt bra, enligt en studie från Lunds universitet.
Fackböcker Ominlärning och nyinlärning är bärande begrepp inom Wittingmetoden, som sammanfattas i en ny bok.
Särskilt stöd Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett mål gällande en elev med autism som under nästan ett helt läsår nekats särskilt stöd.
Särskilt stöd För att garantin för tidiga stödinsatser ska fungera måste samrådsarbetet mellan lärare och specialpedagoger förbättras, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.
Fackböcker Idérikt om kommunikation med vårdnadshavare som har npf-diagnoser.
Krönika Polariseringen mellan elevhälsa och lärarkår är mest ett sociala medier-fenomen. Men för att den inte ska slå rot i verksamheten krävs starkare samarbete och öppnare samtal, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Allt om visuellt stöd – för alla tänkbara interaktiva situationer i skolan.
Fackböcker Kan en ny bok om positivt beteendestöd i förskolan göra mer skada än nytta? I teoridelen börjar det skava rejält.
Krönika
Mitt jobb För 20 år sedan visste Lena Fernlund knappt vad en specialpedagog var. Men efter många karriär-kringelikrokar blev det hennes slutmål. ”Jag har äntligen hittat rätt!”